5 Tips voor het afrekenen met onzekerheid

Gratis Masterclass Reset je Energie

met 5 simpele en krachtige manieren

Afrekenen met onzekerheid? Gebruik het in je voordeel

Je onzeker voelen is niet bepaald prettig, maar er is op zich niet echt iets mis mee. Het kan je bijvoorbeeld bewust maken van een nieuwe situatie. Het wordt pas nadelig als de onzekerheid je tegenhoudt en je niet voor je dromen, doelen en/of verlangens durft te gaan. Hoe je onzekerheid kunt aanpakken, of nog beter: er je voordeel mee kunt doen, vertel ik je graag in deze blog en podcast. 

Onzekerheid een vrouwenkwaal? Welnee!

Onzekerheid kan ontstaan door een nare situatie maar ook door een simpele en enorm misplaatste (rot)opmerking. Het lijkt misschien of onzekerheid een typische vrouwenkwaal is, maar niets is minder waar. Mannen hebben hier net zoveel en vaak last van. Het verschil is alleen dat vrouwen er openlijker over zijn.

Wat wél verschilt, is waarover we onzeker zijn. Mannen zijn eerder onzeker over hun prestaties en bij vrouwen ligt de onzekerheid eerder op het sociale vlak. Bijvoorbeeld:

  • Vinden ze me wel aardig? 
  • Ben ik wel een goede moeder, vriendin, echtgenoot?
  • Zou mijn moeder, vriend(in) denken dat ik haar negeer, ik heb haar al een tijdje niet gebeld. 
  • Vinden ze het wel lekker wat ik gekookt heb?
Ben je onzeker? Vertel jezelf dan een béter verhaal

Categorieën van onzekerheid 

Onzekerheid kan zich in oneindig veel variaties en door ontelbaar veer verschillende situaties voordoen. Maar in grote lijnen zijn ze in 4 categorieën onder te verdelen. 

  1. Sociale onzekerheid > Dit heeft te maken met wat anderen van jou vinden. Willen ze wel bij je zijn? Vinden ze je wel goed en/of leuk genoeg? Door deze onzekerheid ontstaat de angst dat je niet goed genoeg bent. Dit kun je ontkrachten met affirmaties als: ik ben leuk, ik ben goed zoals ik ben, ik ben waardevol.
  2. Emotionele onzekerheid > Dit ontstaat vaak door een negatief zelfbeeld. Bijvoorbeeld doordat je vroeger gepest bent of je bent opgegroeid met weinig liefde en aandacht. Of omdat je werd afgerekend op je prestaties en er veel van je werd verwacht (faalangst). Maar emotionele onzekerheid kan ook komen door een eerdere soortgelijke ervaring waaraan je een negatief gevoel hebt overgehouden.

    Als je onzekerheid wordt getriggerd door een oude pijn, is het goed om dit te gaan helen. Dit kan bijvoorbeeld met de hulp van een coach. Komt je onzekerheid door een eerdere ervaring? Let dan op je gedachten. De kans is groot dat je jezelf saboteert met doemscenario’s. Check dan de tip verderop in de blog / ik kom hier straks nog op terug hoe je hiermee om kunt gaan. 
  3. Fysieke onzekerheid  Dit heeft vooral te maken met hoe je over je lichaam denkt. Je bent bijvoorbeeld niet tevreden over je gewicht of over een specifiek deel van je uiterlijk. Je komt bijvoorbeeld maar niet van die zwangerschapskilo’s af. Of je lichaam ziet er niet meer zo strak uit als vroeger.

    Met fysieke onzekerheid zit je voornamelijk jezelf in de weg. Een ander kijkt namelijk met een veel mildere blik naar jou dan jijzelf doet. Stel dat we er allemaal hetzelfde uit zouden zien? Dan was het maar een saaie boel, toch? Juist doordat iedereen uniek is, kunnen we onszelf jezelf onderscheiden en anderen inspireren.

    Wat maakt jou uniek? En hoe kun je dit versterken zodat het niet langer een bron van onzekerheid wordt maar juist je kracht? Om een voorbeeld te geven: Madonna liet haar moedervlek niet weghalen maar ze maakte het juist onderdeel van haar sexy imago. Wat ook kan, is je pluspunten benadrukken, zodat je focus daar meer op komt te liggen. Dat geeft je een compleet andere uitstraling.
  4. Financiële onzekerheid > Dit heeft alles met prestatie te maken (vooral bij mannen) en met wat je jezelf waard vindt (vooral bij vrouwen). Ben ik wel bekwaam genoeg? Presteer ik wel naar behoren? Hieraan kleeft de angst om door de mand te vallen. De angst om als het ware betrapt te worden dat je niet goed genoeg bent in wat je doet.

    Het kan ook letterlijk om financiële zorgen gaan: kan ik wel genoeg verdienen om rond te komen? Red ik het wel? Financiële onzekerheid kan ook gelinkt zijn aan emotionele onzekerheid. Vragen die je je dan kunt stellen zijn: wat vind ik mezelf waard? Gun ik het mezelf om… (vul maar in). Hoe je dit kunt ombuigen zodat je de onzekerheid in je voordeel laat werken, is door je gedachten over geld en je eigenwaarde te onderzoeken. Ook hier kunnen affirmaties van pas komen, zoals:
  • Ik ben waardevol
  • Geld komt naar mij toe
  • Ik verdien een riant salaris
  • Ik gun mezelf dit geluk (of wat het dan ook is)

Ik ga je daar veel meer over vertellen in de Just Be You Business Academy die waarschijnlijk 1 april voor een mega laag bedrag start. Ik ga je vertellen hoe ik mijn bedrijf JBY hebt opgebouwd etc. Het programma gaat er niet alleen om hoe omzet te verkrijgen. Ik ga je leren hoe nieuwe klanten kunt generen, je business naar een hogere level te tillen, hoe te starten en heel belangrijk onderdeel ook je mindset. Wat is je passie, hoe je je werk ervan kunt maken, de valkuilen waarin ik ben gestapt, zelfvertrouwen, marketing en teveel om op te noemen. Ik heb even een wachtlijst gemaakt om je op te geven als je op de hoogte wilt worden gehouden als de spotgoedkope start voorverkoop begint. Zo dat heb ik nu de wereld in geroepen en moet ik nu ook gaan doen. Ik krijg er zoveel vragen over! www.justbeyou.nl/business. Dit is even in mijn enthousiasme…

We gaan we even terug naar het onderwerp. 

Zo reken je af met (te veel) onzekerheid

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat je betere keuzes maakt wanneer je een beetje onzeker bent? Daarom heb ik een paar handige tips voor je, hoe je voorkomt dat jouw onzekere gevoel jou tegenwerkt. 

TIP 1: Ga uit van vertrouwen 

In de basis komt onzekerheid door een gebrek aan veiligheid en/of door een gebrek aan informatie. Natuurlijk is je intentie om te handelen naar je beste eer en geweten, maar pas achteraf weet je of je de juiste keuze hebt gemaakt. 

Sta je voor een keuze en maakt dat je onzeker? Maak dan verbinding met jezelf door met je aandacht naar binnen te gaan. Naar de plek achter je navel in je lichaam. Dit is de plek van rust en vertrouwen. Geef het een kleur en maak het groter. Laat het door je hele lichaam stromen. Zo verbind je je met de rust en het vertrouwen in jezelf en terwijl je dit doet, zal je merken dat je onzekerheid gaat afnemen. Die twee kunnen namelijk niet naast elkaar bestaan. 

Je kunt het effect van deze visualisatie versterken met een affirmatie, zoals:

  • Vandaag wordt een geweldige dag.
  • Als een magneet trek ik positiviteit aan.
  • Alles gebeurt precies zoals het goed is voor mij.
  • Mijn leven is vol met vreugde en gezelligheid.

Leestip: Zo gebruik je affirmaties als superpower

TIP 2: Vertel jezelf een beter verhaal

Een hele belangrijke vind ik zelf. Angstgedachten hebben zelden met de realiteit te maken. Meestal zitten we onszelf in de weg door bij een situatie van het ergste uit te gaan. Voel je je onzeker of maak je je ergens druk over? Check dan of je gedachten kloppen met de werkelijkheid. Als je heel eerlijk bent, kom je er vaak achter dat je de realiteit een zetje in de verkeerde richting hebt gegeven. Nu je dit weet, kun je het ook een duwtje in de goede richting sturen.

Je brein gaat namelijk alles voor waarheid aannemen of dit nu echt is of niet. Vertel jezelf dus een verhaal welke je omhoog lift in plaats van naar beneden haalt. Ik zeg ook heel vaak tegen mijn zus en/of vriendin: is dat het verhaal wat je jezelf vertelt. Ben jij je bewust van welk verhaal jij jezelf verteld?

TIP 3: Maak het niet groter

Dit is een variatie op de vorige tip: relativeer je gedachten. Dit is een andere manier om met negatieve gedachten, die je alleen maar onzeker maken, om te gaan. In plaats van er een positieve draai aan te geven, kun je ze ook in het juiste perspectief plaatsen. Waar maak je je nu eigenlijk druk over? Ben je bang dat je te laat op je afspraak komt? So what?! Laat de ander weten dat je helaas iets later bent en ontspan.

Ken je de uitspraak: ‘Kill the monster while it’s a baby’? Dit betekent dat wanneer je een negatief gevoel, emotie of gedachte wegstopt of voedt door erin te geloven, het daardoor alleen maar groter en sterker wordt. Dus voel je een onzekerheid? Stop het dan niet weg door het te verbloemen, maar kijk het aan. Je onzekerheid mijden, is lijden. 

Waar ben je bang voor? Waar zie je tegenop? Door je onzekerheid meteen bij kop en kont op te pakken, reken je ermee af. Doe je dit niet, dan wordt de onzekerheid ongemerkt steeds groter totdat je er huizenhoog tegenop ziet en je jezelf erdoor laat tegenhouden. 

Je onzekerheid mijden, is lijden

Je onzekerheid mijden, is lijden

TIP 4: Het is heel normaal

Iedereen is wel eens onzeker, dat is heel normaal. Alleen alles wat je voor de eerste keer doet, kan een beetje spannend zijn. Dat is logisch en niets om je voor te schamen of om jezelf over te veroordelen. Dat schept alleen maar meer onzekerheid en negativiteit. Omarm (lees: accepteer) dat je je onzeker voelt en spreek het uit. Op die manier erken je je gevoelens, waardoor het ongemakkelijke gevoel in kracht afneemt.

Als je buiten je comfort zone gaat, ben je aan het groeien en jouw comfort zone wordt steeds groter. 

TIP 5: Leg die lat lager

Een tip speciaal voor de perfectionisten onder ons. Onzekerheid heeft vaak te maken met te hoge verwachtingen. Let op: dit zijn negen van de tien keer te hoge verwachtingen van jezélf. Vraag jezelf af: wat is de situatie waardoor ik mij onzeker voel? Wat verwacht ik van mezelf in deze situatie? 

Leestip: Omgaan met teleurstellingen

Wanneer je weet wat je van jezelf verwacht, kun je nog een stap verder gaan. Want vaak zit er achter deze verwachtingen een grote trigger. Dit kan een groot verlangen of onzekerheid zijn. Je bent bijvoorbeeld onzeker over een afspraak met een leidinggevende collega. De reden hiervan kan zijn dat je graag wil dat hij of zij een goede indruk van jou krijgt en dat diegene ziet dat je een aanwinst bent voor het bedrijf. Dan de volgende stap…

Wat zit er achter het verlangen naar erkenning? Om hierachter te komen, kun je jezelf afvragen: wat zou ik over mezelf denken als ik een slechte indruk op hem/haar achterlaat? Met andere woorden: hoe zou jij jezelf veroordelen in die situatie. Dát is de reden waarom je jezelf zoveel (ja té veel) druk oplegt. Nadat je dit ontdekt hebt, kun je de veroordelende gedachten over jezelf aan de voorkant ombuigen, wat jouw onzekerheid verzacht. 

Ga er over journalen… stel deze vragen aan jezelf en schrijf het op. Het geeft je zoveel inzichten. Ik heb er nog een blog/podcast over gemaakt: hoe journaling je kan helpen en helen. Klik hier om deze aflevering te luisteren en/of te lezen.

Kun je iets met mijn tips? Ik hoor het graag. Als er nog onderwerpen zijn waar je graag meer over zou willen lezen, laat het me dan vooral weten. Ik hoor het graag van je.

Mijn slogan waarmee ik vaak mijn podcast, e-mail, blogs, video afsluit, is trouwens ook een hele goeie tegenhanger van onzekerheid: accepteer dat wat er is, laat los wat is geweest, geniet en heb vertrouwen in wat kan zijn. 

With love,

Uitgelicht in deze aflevering: 

Kill the monster while it’s a baby

Tags


Misschien vind je dit ook leuk:

Geleefd worden of leven met aandacht (5 voordelen)

De kracht van rituelen. Mijn ritueel + 6 stappen voor jouw ritueel

5 Tips voor het afrekenen met onzekerheid

  • Toos Van Der Maden schreef:

    Hoi Marian , weer n waardevolle podcast voor mijn , met goede tips en leer / aandachts punten . Ik ga er zeker mee aan de slag .

    • Marian schreef:

      Wat super lief dat je het mij laat weten, Toos. Dankjewel en laat me gerust weten hoe het ermee gaat ❤️

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.