Hoe journaling je kan helpen en helen
Just Be You
Shares
Hoe journaling je kan helpen en helen

Hoe journaling je kan helpen en helen

Journaling klinkt als een avontuurlijke reis door de jungle. Maar dat is het niet. Journaling is het bijhouden van een logboek of dagboek (journal). Waarom zou je aan journaling doen? Dat lees je hier.

Journaling als pauzeknop

Ren jij ook van de ene (werk)afspraak naar de andere? En heeft een dag standaard te weinig uren? Dan is journaling iets voor jou! Door elke dag een paar minuten te schrijven, zet je de tijd op pauze en kun je terugblikken op de dag. Op die manier beleef je leuke momenten nog een keer. En onthoud je ze langer, dan wanneer je het niet opschrijft.

Als je na je journal-time weer op de startknop van het leven drukt, ben je net iets meer ontspannen en net iets stressbestendiger.


Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes, klik hier



Journaling als therapie

Journaling hoeft niet lang te duren. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je ermee bezig wilt zijn. Maar één ding is zeker: het kan enorm opluchten, inzichten geven of rust brengen. Doordat je al je gedachten, gevoelens en emoties aan papier (of digitaal A4-tje) toevertrouwt, orden je je gedachten, waardoor je fysiek tot rust komt.

Journaling heeft mijn leven compleet veranderd. Ik ben opgegroeid met een rasechte negatieveling als moeder. Daardoor maakte ik me heel erg druk over wat andere mensen van mij vonden. En ik zag altijd de zwarte kant van situaties in plaats van de zonnige kant. Net als mijn moeder. Dat had ik met de paplepel meegekregen.

Het gevolg was dat ik nooit mezelf was. Ik paste me altijd aan de situatie en de mensen aan, zoals ik dacht dat het van me verwacht werd. Of zoals het hoorde. Ook al druiste het tegen mijn eigen gevoel in. Wat ik dacht of vond, deed er niet toe.

Doordat ik in mijn jeugd geen onvoorwaardelijke liefde kreeg, ging ik op zoek naar goedkeuring in mijn omgeving. Ik deed er alles aan om erbij te horen en leuk gevonden te worden.

Wat mijn ogen voor de allereerste keer geopend heeft, is het boek over de wet van aantrekkingskracht (the law of attraction). Er ging een nieuwe wereld voor me open. Daarna begon ik met een dankbaarheidsdagboek. Hierin schreef ik alle leuke dingen van de dag.

Wat voor positiefs de dag me gebracht had.

Waar ik dankbaar voor was.

Welke complimenten ik gekregen en gegeven had.

Wat voor goeds ik voor een ander gedaan had (of andersom).

Soms printte ik een mailtje uit of plakte ik een mooie kaart in het boek. Het gaf me positieve energie door hiermee bezig te zijn. En als ik me een keer wat minder goed voelde, bladerde ik erdoorheen. Bij het zien van al het positieve ging ik me vanzelf beter voelen.

Het is belangrijk om bewust stil te staan bij de positieve dingen in je leven, omdat een negatieve gebeurtenis, gedachte of commentaar langer in je systeem blijft hangen dan een compliment of fijne gebeurtenis.

Sta eens bewust stil bij de positieve dingen in je leven

Vergelijk het met een fietstocht over de dijk. Als je de wind in de rug hebt, merk je in het begin dat het makkelijk gaat. Maar al snel wen je eraan en wordt het gewoon. Terwijl als je tegen de storm in fietst, merk je elke seconde dat je zwaar moet trappen om vooruit te komen. Zo werkt het ook met positieve ervaringen en successen. Aan succes wen je relatief snel en heb je minder in de gaten. Maar een tegenslag blijf je je herinneren.

Onderzoek heeft aangetoond dat er vijf complimenten of positieve gebeurtenissen nodig zijn om het effect van één negatieve ervaring of opmerking te vereffenen. Daarom is het goed door je bewust te zijn van al je successen, klein en groot. Hallo journaling!

“Alle kleine geluksmomenten die je ervaart,
vormen samen het grote geluk”

Het sneeuwbaleffect van journaling

Positief denken, was voor mij echt een leerproces., ik had nooit geleerd hoe je dat moest doen. Dankzij journaling is het me gelukt om mijn brein en blik op de wereld van negatief naar positief te krijgen. Van een halfleeg glas werd mijn glas halfvol. Of zelfs driekwart vol, want een gunstig bijeffect van journaling is dat je er meer positiviteit mee aantrekt.

“Je aandacht richten op alle dingen waar je dankbaar voor bent, heeft een magnetisch effect en trekt meer dingen of situaties aan om dankbaar voor te zijn.”

Ik leerde mijn jongste dochter journalen toen ze nog klein was. Ze kon nog niet echt schrijven. Daarom zette ik haar elke avond voor het slapengaan voor de spiegel. En dan noemden we een paar dingen op van de dag die goed waren gegaan. in het begin was ze vooral aan het giebelen. Maar na verloop van tijd pakte ze het op en werd het een fijn ritueel waar ze naar uit begon te kijken.

Op een gegeven moment haalde ik haar van school op en zei ze ‘mam, ik weet wat ik vanavond voor de spiegel ga zeggen.’ Als moeder schoot ik zowat vol, haha. Want ik besefte dat ik de cirkel doorbroken had. De negatieve cirkel van mijn moeder naar mij (en eerdere generaties).

Dát is het effect van journaling. Dat je algehele mindset positiever wordt.

In het begin richt je je gedachten op de leuke dingen die er gebeurd zijn. Maar gaandeweg denk je steeds eerder aan wat de positieve dingen zijn en wat het met je doet. Zo wordt het positieve denken een deel van jou, van wie je bent.

Gedachten en Mooie Momenten

Toen ik me realiseerde dat journaling zo ontzettend goed voor mij en mijn beide dochters werkte, wilde ik iets doen zodat andere mensen dit ook konden ervaren.

Zo is het boek ‘Gedachten en Mooie Momenten’ ontstaan, check het hier...

Dit boek is bedoeld om het journalen onder de knie te krijgen. Om je hectische leven even uit te zetten, zodat je niet over alle mooie, dierbare momenten heen walst of ze niet echt herkent als geluksmoment. En dat is zonde. Want alle kleine geluksmomenten die je ervaart, vormen samen het grote geluk.

Leuke primeur: nog dit jaar start ik met het schrijven van het tweede deel van ‘Gedachten en mooie momenten’.

Hoe begin je met journaling?

Wat je opschrijft tijdens het journalen, hoeft absoluut geen hoogstaande literatuur te zijn. Juist niet! Schrijf gewoon wat er in je opkomt. Zet de wekker in je telefoon op twee minuten en schrijf álles op wat er in je opkomt. Ook al zijn het nutteloze gedachten zijn, zoals:

Wat zit ik hier te doen?

Dit slaat nergens op.

Ik verdoe mijn tijd.

Is de tijd al om?

Onzin dit!

Door intuïtief schrijven (alles lukraak en ongecensureerd opschrijven), kom je in een schrijfflow. En vanuit deze flow ontstaan de inzichten, de rust en geluksmomenten.

Je kunt jezelf ook een vraag stellen en daarop beginnen te schrijven. Zet de wekker elke keer een halve minuut langer. Totdat je zeker tien minuten (of langer) intuïtief aan het schrijven bent. Of totdat je de schrijfflow te pakken hebt en niet meer wilt stoppen met schrijven. Journaling kan verslavend werken. 

Alle kleine geluksmomenten die je ervaart, vormen samen het grote geluk.

Geen schrijfinspiratie?

Weet je niet waar je over moet schrijven? Onderstaand schema helpt je om een writer’s block te voorkomen en om jouw wensen goed te formuleren.

Verdeel een papier of bladzijde in je boek in drie kolommen en schrijf bovenaan:

Dit wil ik níet.

Dit wil ik wél.

Dit is mijn droomscenario voor de toekomst.

Schrijf per onderwerp op wat je niet wilt en wat je wel wilt, nu én in de toekomst. Waarom? Vaak weet je precies wat je niet meer wilt, omdat je er helemaal klaar mee bent. Maar daardoor is de kans groot dat je niet zegt wat je dan wél wilt.

Door het op te schrijven zoals in de onderstaande voorbeelden, train je jezelf om je wens positief te formuleren. Dit vergroot de kans dat je wens uitkomt enorm. (Meer uitleg hierover lees je in mijn blog: Bestellen bij het Universum doe je zo!)

Voorbeeld 1:

Dit wil ik niet --> een partner die vreemdgaat en bij wie het glas altijd halfleeg is.

Dit wil ik wél --> een partner die trouw is en positief in het leven staat.

Dit is mijn droomscenario voor de toekomst --> Ik heb een positief ingestelde relatie met een man die energiek, lief, trouw en knap is.

Voorbeeld 2:

Dit wil ik niet --> te weinig klanten en opdrachtgevers hebben.

Dit wil ik wél --> een lijst met tien of meer potentiële opdrachtgevers: mensen en/of bedrijven die mogelijk met mij willen werken.

Dit is mijn droomscenario voor de toekomst --> Ik heb een voldoende opdrachtgevers waar ik opdrachten voor mag doen waar ik energie en inspiratie van krijg. En ik heb een wachtlijst met mensen en bedrijven die eventueel ook met mij willen werken.

Goed voor jezelf zorgen

Goed voor jezelf zorgen is de ultieme vorm van zelfliefde en jezelf op waarde schatten. Maar andersom werkt het ook, als jij beter voor jezelf gaat zorgen ga je vanzelf meer van jezelf houden. En zo is het cirkeltje dan eindelijk rond.

Vind jij het moeilijk om jezelf op de eerste plaats te zetten, maar ben je ondertussen zo moe dat je niet meer weet hoe je alles voor elkaar moet krijgen? Dan zijn mijn 21 stappen speciaal voor jou gemaakt.

Hoe journaling je kan helpen en helen
  • Mieke schreef:

    Lieve Marian, Ik vind het heerlijk om te schrijven en ik ben gestart door jou! Dank je wel voor jouw stimulatie. Mijn dochter schrijft nu briefjes naar mij met positieve reacties en ik plak ze lekker in mijn boek. Het is nu meer dan een gedachteboek, het is mijn levensboek!

  • Jenny schreef:

    Dankjewel voor weer een ‘boost’ van jou Marian !

  • >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.