10 tips voor meer zelfliefde

Iedereen kan wel een beetje meer zelfliefde gebruiken:, vaak zijn we harder voor onszelf dan voor anderen. Hier komen mijn beste tips, die ik met alle liefde met jou deel. 

Zelfliefde

Neem verantwoordelijkheid voor jouw leven

Jouw leven is van jou, dus claim het! Ik ben ervan overtuigd dat wat jij ervaart een boodschap is voor jou. Dat geldt zowel voor positieve dingen die je meemaakt als voor de minder leuke dingen die gebeuren. Schuif de schuld in dat geval niet op anderen af, maar kijk wat het jou te zeggen heeft. Wat kun je ervan opsteken? Kan je het een volgende keer voorkomen, en hoe?

Voor mij was het overlijden van mijn moeder een belangrijk keerpunt in mijn leven. Mijn moeder was altijd bezig met wat anderen van haar dachten. Dat deed ik ook. Maar zo wilde ik niet oud worden, niet zoals mijn moeder. Nu mijn moeder er niet meer is, besef ik nog meer dat alleen ík verantwoordelijk ben voor mijn leven. Dat ik mijn eigen geluk moet creëren door mezelf op één te zetten.

Ik realiseer me dat alles wat er gebeurt en wat ik meemaak met mij te maken heeft. Als dingen niet gaan zoals ik het gehoopt of verwacht had, dan heeft dat een reden. Bij alle dingen die ik meemaak en die mij raken, stel ik mezelf de vraag: wat zegt dit mij? Wat kan ik er voor positiefs uit halen? Want elke situatie heeft ook een positieve kant. Zo neem ik de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven en creëer ik mijn geluk.

Cijfer jezelf niet altijd weg

Vooral vrouwen zijn hier een ster in: je aanpassen en rekening houden met anderen door jezelf weg te cijferen. Dit is een mooie eigenschap, totdat het ten koste van jezelf gaat en je je er niet prettig bij voelt. Al in mijn vroege jeugd heb ik geleerd om mij af te stemmen op de sfeer in huis en aan de stemming van mijn aan alcoholverslaafde ouders. Het was dan ook een hele klus om mezelf op één te leren zetten. Maar het is gelukt. En het lukt jou ook! Waar je je aandacht op richt, dat groeit. 

Hoe ik dit gedaan heb? Ik ging werken aan meer liefde voor mezelf. Ik ging me richten op het accepteren van wat er is, loslaten wat is geweest en vertrouwen te kweken in wat kan zijn. Ik ben me gaan richten op de mooie dingen en dankbaarheid gaan beoefenen. Ik had steeds minder de neiging om mezelf tot in het oneindige weg te cijferen. Gebruik je gevoel als graadmeter. Als ik me niet prettig voel, check ik meteen in hoeverre ik mezelf wegcijfer en wat ik nodig heb om me beter te voelen.

Zorg goed voor jezelf

Je hoeft niet per se tegen je spiegelbeeld te zeggen dat je van jezelf houdt (mag natuurlijk wel). Er zijn immers genoeg andere manieren om je zelfliefde te vergroten. Bijvoorbeeld door jezelf met aandacht te verzorgen. Verander de badkamer met een paar kaarsen en muziek in een luxe spa resort en neem de tijd voor een heerlijke verwenavond: scrub je huid, smeer een gezichtsmasker op en neem een voetenbadje met magnesiumzout of lekkere olie.

Wedden dat je je daarna beter over jezelf voelt? Zie jouw lichaam als je bondgenoot die je elke dag helpt, je overal brengt, energie geeft en die ervoor zorgt dat je leeft. Dat is toch fantastisch?! Wees er dus zuinig op.

Wees milder naar jezelf

Als het je lukt (en het gaat je lukken!) om een beetje milder naar jezelf te zijn, doe je een enorme stap vooruit in zelfliefde. Zelfliefde heeft veel te maken met hoe je tegen jezelf praat, hoe streng je voor jezelf bent en hoe je over jezelf denkt. 

Hoe mild ben jij voor jezelf? Stel jezelf de volgende vragen:

  • In hoeverre kun je een compliment dat je krijgt ontvangen zonder het af te zwakken of tegen te spreken?
  • Wat zeg je tegen jezelf als je iets ‘verkeerd’ doet? Reken je jezelf er keihard op af? Straf je jezelf? Of zie je het als een leermomentje?
  • Wat denk je als je jezelf ’s morgens naakt in de spiegel ziet?
  • Wat denk je over jezelf op dagen dat je je wat minder lekker voelt?

Zo word je milder naar jezelf:

  • Laat een compliment écht binnenkomen door ‘dank je wel’ te zeggen in plaats van het in twijfel te trekken. Nog beter: ‘dank je wel, dat vind ik zelf ook!’ ☺
  • Zie een fout als een leermoment. Jezelf omlaaghalen omdat je een fout begaan hebt, heeft geen enkele zin. Leer ervan, op die manier word je er beter van en niet slechter. Daarmee is het ook geen falen meer.
  • Geef jezelf een dikke knipoog in de spiegel in plaats van een afkeurende blik op je ‘probleemzones’.
  • Accepteer dat wat er is en maak het niet groter, enger of vervelender in je hoofd. 

TIP: Maak niet alleen een ‘to do lijst’ (dit moet ik doen) en een bucketlist (dit wil ik doen), maar ook een ‘to be lijst’ (zo wil ik zijn). Op mijn ‘to be lijst’ staat onder andere trouw zijn aan mezelf. Dat doe ik door regelmatig tijd te maken voor me-time. Op die momenten voel ik het beste hoe het met mij gaat en laad ik mijn batterij weer helemaal op.

Vervolg tips voor meer zelfliefde

Maak tijd voor jezelf vrij: me-time.

Wanneer heb jij voor het laatst zonder haast en schuldgevoel uitgebreid in een bad of op de bank gelegen? We nemen vaak wel me-time, maar genieten er niet optimaal van, omdat in je gedachten alle dingen voorbijkomen die nog gedaan moeten worden. Een andere reden dat we dit weinig doen, is omdat we het onszelf niet gunnen om even helemaal met onszelf te zijn. Vind jij dat je me-time moet ‘verdienen’ of is het een vast onderdeel op de dag?

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Weet dat quality me-time geen overbodige luxe is maar een belangrijk oplaad moment is voor jezelf. Trek er tijd voor uit. Begin met 5 minuten en bouw het uit naar een half uur of langer. Heb je hier geen tijd voor? Dan moet je het juíst doen! Bovendien krijg je meer gedaan wanneer je je regelmatig even terugtrekt en niets doet.

Doe de dingen waar je happy van wordt

Als je gelukkig bent, is het makkelijker om zelfliefde te voelen. Anders gezegd: wanneer je zorgt dat je je goed voelt, kun je je zelfliefde vergroten. 

Detail: Waar heb je zin in? En waar heeft jouw lichaam behoefte aan? Dit kunnen twee verschillende antwoorden opleveren.

Enkele suggesties voor meer geluksgevoel:

  • Schrijf elke dag 3 dingen op die je happy maakten. (Tip: boek 5 stappen per dag)
  • Mediteer. Het helpt tegen depressieve gevoelens en angst.
  • Ga vaker naar buiten, liefst de natuur in.
  • Doe iets waar je blij van wordt, ook al ben je het niet. Een positieve ervaring of emotie verdringt de negatieve bui.
  • Luister naar fijne muziek.
  • Geef geld uit aan anderen. Een ander helpen, maakt instant gelukkig. Zowel jij als de ander.
  • Omring je met mensen waarbij je je op je gemak voelt.

Manage je energielevel

Check regelmatig hoe hoog (of laag) je energielevel is. Volop energie hebben, is gekoppeld aan je goed voelen. En wanneer je lekker in je vel zit, kun je meer liefde voor jezelf ervaren.

Je energielevel verhoog je met een nacht goed slapen, maar ook door in beweging te komen. Zet vrolijke muziek op en dans en zing lekker mee. Of ga een flink stuk wandelen.

Focus je op de dingen waar je dankbaar voor bent

Dankbaarheidsoefeningen zijn mijn favoriet! Er gaat geen dag voorbij dat ik niet opsom waar ik dankbaar voor ben. Onthoud: hoe meer liefde je voor jezelf en je omgeving voelt, hoe meer liefde je ook aan anderen kunt geven.

Gedachten en Mooie Momenten Versie II


Omarm je schaduwkanten

Dit is er eentje voor gevorderden: als je 100% van jezelf houdt, accepteer je ook je minder flatteuze eigenschappen, zoals onzekerheid, jaloezie, faalangst en donkere gedachten. Iedereen heeft ze in meer of mindere mate. Het gaat er vooral om hoe je hiermee omgaat. Wees je bewust van je emoties. Die geven feilloos aan wanneer er een schaduwkant actief is. Ga niet in je schaduw staan, maar loop er ook niet voor weg. Kijk ernaar en omarm het.

Hoe omarm je het gevoel dat getriggerd wordt door je schaduwkanten? Waar in je lichaam voel je dit? Ga met je aandacht naar deze plek en adem ernaartoe. Vind je dit lastig? Doe dan alsof je je ademhaling naar die plek stuurt door het te visualiseren. Je merkt al snel dat het gevoel in heftigheid afneemt.

Geloof in jezelf

Geloof in jouw sterke kanten. Iedereen heeft kwaliteiten en iedereen is uniek. Jij ook. Waardeer wie je bent en wat je allemaal doet en staar je niet blind op waar je minder goed in bent. Je kunt jouw kwaliteiten versterken door jezelf te inspireren en mentaal te voeden. Bij helpt het om een interessant boek te lezen en om inspirerende video’s te bekijken. Ook hiermee vergroot je je energie, je goede gevoel en je zelfliefde.

Liefde is alles. Liefde begint bij jezelf, met liefde voor jezelf. Iets wat je niet bezit kun je niet weggeven. Zelfliefde is niet hetzelfde als egoïsme. Liefde voor jezelf is uitdragen dat jij evenveel waarde toevoegt aan deze wereld als een ander. Check ook gerust mijn gratis online Workshop Zelfliefde

With (self)love,

Goed voor jezelf zorgen is de ultieme vorm van zelfliefde en jezelf op waarde schatten.

Andersom werkt het ook, als jij beter voor jezelf gaat zorgen ga je vanzelf meer van jezelf houden. En zo is het cirkeltje dan eindelijk rond. Vind jij het moeilijk om jezelf op de eerste plaats te zetten, maar ben je ondertussen zo moe dat je niet meer weet hoe je alles voor elkaar moet krijgen? Dan is het programma Van Jezelf Houden speciaal voor jou geschreven.

10 tips voor meer zelfliefde
10 tips voor meer zelfliefde

Tags

eigenwaarde, van jezelf houden, vertrouwen in jezelf, zelfliefde, zelfvertrouwen


Misschien vind je dit ook leuk:

Minderen met suiker: waarom en met tips

Zo ervaar je minder angst, Deel 2

3 tips om angst te verminderen

  • Hallo Marian ik heb al meerdere malen de blog bezocht over zelf liefde. maar hij wordt niet gemarkeerd als vistit. ook niet als ik visit klik.

    Reply

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.