maart 21

Omgaan met emoties als Hooggevoelig Persoon

2  comments

Hooggevoelig persoon

Je hebt een hele fijne dag gehad, lekker gewerkt en je zit goed in je vel. Je gaat ’s avonds nog even wat drinken met een vriendin en ineens slaat je gemoedstoestand volledig om. Een uur later kruip je zwaarmoedig in bed, maar je kan je vinger er niet op leggen waar het vandaan komt. Klinkt dit bekend? Welkom in het leven van een HSP.

Omgaan met emoties als hooggevoelig persoon

Leren onderscheiden

Een Hoog Sensitief Persoon heeft van nature de voelsprieten naar buiten staan. Je staat in contact met je omgeving, maar krijgt daar (ongewenst) ook prikkels van anderen door binnen. Het komt dus vaak voor dat je emoties ervaart die niet van jezelf zijn, maar wel als dusdanig voelen. Als je niet bewust bent van jouw eigen emoties kan dit ontaarden in een depressie. Het is dus van groot belang dat je leert onderscheiden. Natuurlijk pikt een HSP ook positieve emoties op, maar daar deze een minder grote impact hebben richten we ons even op het negatieve.

Welke emotie is van mij

Als je terecht komt in een situatie waarin je je plotseling neerslachtig, angstig of verdrietig voelt is het van groot belang om even stil te staan. Komt je gevoel uit het niets of wordt het ergens door veroorzaakt? Stel jezelf ook even de vraag hoe jij je van te voren voelde, zo leer je namelijk gemakkelijker te herkennen welke emoties bij jou horen en welke niet.

Erken je emoties

Het is voor jouzelf van groot belang dat je de emoties die je voelt erkent. Op het moment dat je stil staat en jezelf toestaat om te voelen kan je de emoties een naam geven. Vervolgens kan je traceren waar de emotie vandaan komt. Als je dat gedaan hebt kan je de beslissing maken wat je er mee wilt doen. Je moet je emoties de baas worden.

Bij het herkennen en labelen van emoties is het van groot belang dat je hier geen enkel oordeel aan vast plakt. Gevoelens zijn nooit slecht. Waar het daadwerkelijk om gaat, is hoe je met die emoties omgaat.

Er is geen enkel oordeel dat harder aankomt dan het oordeel van jezelf.

Laat los

Iedereen heeft verschillende manieren om met emoties om te gaan. Zoek uit wat voor jou werkt. Als je merkt dat je woede voelt kan je misschien gaan sporten, flink vloeken of in een goede huilbui uitbarsten. Wees daar niet bang voor. Zodra je jezelf deze dingen ontzegt, ga je emoties opsparen. Dit zal alleen maar resulteren in stress en zoals je weet barst op een dag de bom. Dan ben je dus alleen maar verder van huis. Laat je emoties los en schaam je niet voor de manier waarop je dat doet. Dat is immers voor jou het beste.

Leestip: Loslaten? Ja, graag! Maar hoe doe je dat nu precies?

Verwen jezelf

Als HSP weet je waarschijnlijk als geen ander hoe uitgeput je kan zijn na een gevecht met de emoties die niet eens altijd van jezelf zijn. Het is daarom belangrijk dat je jezelf veel liefde geeft na het verwerken hiervan. Zo kan je de negatieve associatie van de emotionele situaties gemakkelijker los laten. Dit resulteert in de toekomst in het gemakkelijker erkennen en loslaten van dezelfde soort emoties. Zie het als een soort training. Als je iets gedaan hebt verdien je een beloning. Ga dus lekker in bad, eet een klein stukje chocolade of ga lekker naar de film. Je hebt het verdient!

Leer je eigen gevoelens te observeren en je zult minder last hebben van 'overweldiging'. Erken je gevoel, maar laat je niet meeslepen door de emotie die het teweeg brengt. Kijk ernaar, wat gebeurt er nou echt? Observeer, laat het toe, accepteer en laat het vervolgens los. Als je de moed hebt om je gevoel te volgen raak je op je eigen levenspad.

Je hoofd heeft meestal hele andere plannen en wil je vooral op het spoor van de menigte houden. Netjes in de pas met de rest. Maar jij bent niet als 'de rest'. Jij ben jij, met je unieke eigenschappen en je eigen dromen. Stap in je eigen leven en volg je hart.

Vind je het moeilijk/lastig om hooggevoelig te zijn? 

Als  je hooggevoelig bent oftewel HSP ben je meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merk je meer signalen en details op. Je kan al snel overprikkeld raken. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals vele mensen bij elkaar of harde muziek, kan voor een HSP al snel te veel zijn. Ontdek hoe je kunt omgaan met je hooggevoeligheid en je balans/rust te vinden. Schrijf je nu in en volg de cursus helemaal in je eigen tempo.
Schrijf je in en ontwikkel meer energie, kracht en zelfvertrouwen…

Sta jezelf toe om gewoon weg te lopen als je je in een situatie bevindt die niet goed voelt.

 vertrouw op je gevoel. Het is er voor jou

Omgaan met emoties

Tags

emoties, hooggevoelig, hooggevoelig persoon, hsp, jezelf, loslaten, stress


You may also like

Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

Een intentie zetten? Zo doe je dat met 5 tips

  • Elsbeth Van Oostenbrugge schreef:

    Het komt dus vaak voor dat je emoties ervaart die niet van jezelf zijn, maar wel als dusdanig voelen.

    Kun je dit stukje concreter uitleggen?

    • marian schreef:

      Hoi Elsbeth, geef je gerust op voor de Gratis Online Workshop Voluit Leven met Hooggevoeligheid http://www.justbeyou.nl/agenda daar zal ik er dieper op ingaan.

      Warme groet, Marian

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Get in touch

    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.