Meer aandacht voor jezelf
Just Be You
Shares
Meer aandacht voor jezelf

Meer aandacht voor jezelf

Je weet dat je soms wat vaker tijd voor jezelf moet nemen, maar hoe doe je dat in een dag die al te weinig uren heeft? Hoe zet je me-time op de agenda? En hoe zorg je ervoor dat je dit niet als eerste weer van de agenda schrapt? Zet je schrap, hier komen de tools!

Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes of maak gebruik van de Gratis Castbox FM App 


Je verdient het

Soms loopt je hoofd over van alle moetjes en todo’s en weet je gewoon niet waar je moet beginnen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: meer tijd met jezelf doorbrengen is niet egoïstisch maar noodzakelijk. En helemaal voor mensen die hooggevoelig zijn zoals ik. In hoeverre gun jij jezelf een rust- en oplaadmomentje op de dag?

Waar het vaak mis gaat, is dat we onze eigen wensen en verlangens minder belangrijk maken dan die van anderen. Begin met jezelf meer prioriteit te geven. Al is het om daardoor uiteindelijk meer voor een ander te kunnen betekenen. Zorg eerst dat je zelf goed in je energie zit, voordat je een deel hiervan aan anderen weggeeft.

Zelf heb ik in de afgelopen weken ook weer ervaren wat hooggevoeligheid met je kan doen (lees: Las Vegas en al zijn drukte). Toch heb ik me ondanks deze externe prikkels goed gevoeld en kunnen genieten. Dat deed me beseffen dat dit niet voor iedereen geldt en ik dus graag nog een gratis workshop Voluit Leven met Hooggevoeligheid wil geven voor als je dat de vorige keer hebt gemist.

Ik neem jou mee in de wereld van HSP en hoe je weer kan stralen en voluit leven. Je hoeft de deur niet uit, maar kan lekker in je eigen omgeving achter de computer geheel gratis deelnemen. Gratis aanmelden kan hier

Gratis Online Workshshop Hooggevoeligheid

Orde in de chaos

Verdeel al je taken, todo’s en verlangens in één van de volgende vier categorieën:

1. Dringend en belangrijk

Dit zijn de dingen die belangrijk zijn om te doen en die op korte termijn moeten gebeuren. Dus een doel met een duidelijke einddatum, zoals een deadline, presentatie of feest dat je gaat geven. Alle dingen die je daarvoor moet regelen en doen vallen binnen categorie 1.

2. Niet dringend maar wel belangrijk

Dit zijn belangrijk dingen die je nog moet doen, maar die ook volgende week of later gedaan kunnen worden. De langere termijn doelen. Bijvoorbeeld mijn autobiografische boek dat ik aan het schrijven ben. Ik hoef er niet acuut vandaag mee aan de slag, maar ik wil het ook niet nog weken voor me uitschuiven. Daarvoor is het belangrijk genoeg. Maar er zit geen strakke deadline aan vast (nóg niet!).

3. Niet belangrijk maar wel dringend

Dit zijn de dingen die niet belangrijk zijn om nu te doen, maar die wel het liefst deze week gedaan moeten worden. Bijvoorbeeld de voorraadkast weer bijvullen of een afspraak bij de tandarts maken.

4. Niet belangrijk en ook niet dringend

Dit zijn bezigheden die niet belangrijk zijn en die ook zeker niet nu gedaan hoeven te worden. In deze categorie valt het scrollen door social media, spelletjes spelen op je telefoon of de zitkamer ineens gaan restylen. Er is niks mis mee om dit soort dingen af en toe te doen. Maar het kan ook een valkuil zijn doordat je er te veel tijd mee kwijtraakt.
Bron: De eisenhowermatrix

Zijn de dingen die je doet prioriteit of zonde van je tijd?

Overzicht geeft inzicht

Door het todo-schema in te vullen krijg je overzicht in wat prioriteit is. Het laat ook zien of je je tijd nuttig besteedt.
Waar gaat bij jou de meeste tijd in zitten?
Stop jij de meeste tijd in de taken die belangrijk en dringend zijn?
Of verdoe je je tijd met onbelangrijke dingen die niet nuttig of nodig zijn? Je doet er verstandig aan om met de todo’s uit categorie 1 vandaag nog aan de slag te gaan.

Ik geef toe dat het soms heerlijk is om door andermans timelines op Instagram en facebook te struinen. Maar het is ook een valkuil, want voor je het weet, is er een half uur (of meer) voorbij. Ik durf te wedden dat wanneer je die 30 minuten aan jezelf had besteed, dat je je daarna veel fijner had gevoeld dan na de scroll-actie. Helemaal wanneer je al gaar en overprikkeld bent na een drukke dag.

Prioriteit of verspilde tijd?

Hoe bepaal je of een taak belangrijk is? Dat doe je onder andere door te bedenken wat het je oplevert. Wat levert het je op om op Instagram rond te hangen? Misschien geeft het je inspiratie? De volgende vraag is dan: zat je verlegen om inspiratie? Of was het stiekem meer een spijbelactie om niet te hoeven doen wat je eigenlijk moet doen? Met andere woorden: is het prioriteit of zonde van je tijd?

is het prioriteit of zonde van je tijd?

Een ingewikkelde of vervelende werkklus is nooit leuk om te doen. Maar als de klus eenmaal gedaan is, levert het je een enorm voldaan en opgelucht gevoel op.

Zet alle activiteiten die je gevoelsmatig de meeste voldoening en positiviteit geven in het rijtje: belangrijk en dringend. Je bent immers aan jezelf verplicht dat je goed voor jezelf zorgt.

Het doel van me-time

Alle activiteiten die binnen de categorie 1 vallen, zijn de dingen die je dichter bij een belangrijke taak of doel brengen. Als HSP-er valt voor mij me-time in deze categorie. Ik heb elke dag tijd voor mezelf nodig (ook al is het maar tien minuten!) om optimaal te functioneren en alles uit mezelf en de dag te halen. 

Wat me-time is, verschilt per persoon. Voor mij is dat op de bank liggen met een inspirerend boek, dollen en knuffelen met onze pup, mijn hardlooprondje doen of een powernap. Net waar ik behoefte aan heb. Het zijn momenten van stiltes waarin ik me het beste kan opladen. En dat is precies waar me-time voor is bedoeld.

Jouw energie-kwaliteitsgarantie

Gedurende de dag verandert je energielevel. De meeste mensen worden geboren als ochtendmens. Rond de pubertijd verandert dit en word je meer (of helemaal) een avondmens. En aan het einde van je leven schuift dit deels weer terug naar ochtendmens. Vooral als ochtendmens geldt dat je de meeste productieve energie en concentratie in de ochtend hebt. Avondmensen komen in de middag op stoom.

Zorg dat je in de periode dat jouw energie optimaal is aan de slag gaat met de belangrijke en dringende taken. Na de middag (vanaf een uur of vier) begint voor veel mensen – en vooral voor HSP-ers – de energie gestaag af te nemen. En dus ook de concentratie. In die periode kan het wel zijn dat je creatief bent, maar het is niet de beste tijd om gestructureerd en gefocust bezig te zijn.

Dat komt omdat je aandachtspanne gedurende de dag afneemt. Je brein kan een beperkte hoeveelheid prikkels aan. En hoe meer prikkels je krijgt, hoe sneller je ‘focusspier’ vermoeid raakt waardoor je aandacht verslapt. En dan is het hoogtijd om op te laden, zodat je niet overprikkeld raakt.

Heb je een klus die zó veel omvattend is dat je het haast niet overziet en je het daarom blijft uitstellen? Zet dan de wekker op 5 minuten en maak er een beginnetje mee. Het maakt niet uit hoe ver je komt, als je maar start. Eraan beginnen, is zoveel moeilijker dan ermee stoppen. Dus na die 5 minuten is de kans groot dat je nog even doorzet. En stop je daarna wel? Dan is het begin maar vast gemaakt.

Gedachten en Mooie Momenten Versie II

Excuus-klusjes

Herkenbaar? Je moet een vervelend telefoontje plegen en voor je het weet, zit je middenin een najaar-schoonmaak. Dat is ook belangrijk natuurlijk, maar het heeft minder prioriteit dan dat ene telefoontje. In dit voorbeeld is de schoonmaak een excuus-klusje. Stap niet in die valkuil maar draai het om: doe eerst de klus en beloon jezelf achteraf met chocola of een heerlijke boswandeling met de hond.

Me-time in 7 minuten

Van welke activiteiten laad jij jezelf op? En welke me-time activiteiten zijn ook haalbaar op een volle dag? Maak onderscheid tussen kortdurende- en langdurende me-time activiteiten. Om je op te kunnen laden heb je in ieder geval 7 minuten me-time nodig. Dat is de tijd die je brein minimaal nodig heeft om zich op te kunnen laden.

Let op: die 7 minuten geldt alléén voor activiteiten waarbij je géén nieuwe prikkels binnenkrijgt. Waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld in stilte dagdromen of voor je uit staren. Een wandeling in de natuur maken of in alle rust mediteren zonder begeleidende muziek of stem waar je naar luistert. Want ook zo’n stem die je vertelt wat je wel of niet moet doen, zijn nieuwe prikkels.

Net als op de bank liggen met het nieuwe album van je favoriete zanger en/of zangeres. Dat is misschien wel me-time, maar laad je brein niet op. Maar luister je naar muziek die je van voor naar achter kunt drómen, dan is het geen nieuwe informatie voor jou en is het heel geschikt om jouw energielevel mee op te laden.

Denk om jezelf

Naast me-time om je op te laden, kun je me-time ook gebruiken om dichter bij jezelf te komen. Meer aandacht voor jezelf hebben, is net even anders dan alleen meer tijd met jezelf doorbrengen. Met meer aandacht bedoel ik meer connectie met hoe je je voelt. Dat doe je door je aandacht naar binnen te richten in plaats van buiten jezelf, bijvoorbeeld wanneer je met je hobby bezig bent. Ook dat geeft rust.

Maak een playlist met mooie muziek, die je meteen dichter bij jezelf brengt zodra je het hoort. Ik luister momenteel graag naar: You can relax now, van Shaina Noll. Het geeft me het gevoel dat alles weer goed komt. Het liedje duurt ongeveer 5 minuten, vandaar dat ik hem vaak op repeat zet. Daarna ben ik een ander mens. ☺ Het is een cadeautje aan mezelf en ook goed in te plannen in een overvolle agenda. 


Hopelijk weet je na het lezen van mijn blog niet alleen dat je meer tijd voor jezelf moet nemen, maar ook hóe je dat kunt doen. Zelfs als een dag te weinig uren heeft.

Over welk onderwerp zou jij graag een blog willen lezen? Laat het me weten in een reactie onder deze blog.

Accepteer dat wat er is. Laat los wat is geweest. Geniet en heb vertrouwen in wat kan zijn.

With love, 

Meer aandacht voor jezelf
Egoïsme is niet hetzelfde als je leven leiden zoals jij dat wenst
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.