Just Be You
Shares
moet jij ook zoveel van jezelf

Moet jij ook zoveel van jezelf?

Bij elk contact en bij elke training hoor ik het weer….. het woord moeten! Mensen moeten alles van zichzelf.  Dan vraag ik altijd: “moet je of wil je?”. Dit doe ik tot vervelends toe. Het leuke is dat op een gegeven moment mensen het zelf horen en ze zichzelf gaan verbeteren. Dat is het punt waar ik naar toe wil :-). Bewust worden want dan kan je actie ondernemen.

Dingen die van onszelf moeten, zijn heel vaak dingen die we in feite niet willen. ‘Moeten’, het klinkt zo dominant.

Ik zou meer moeten doen aan het huishouden;
ik zou meer lichaamsbeweging moeten nemen;  

ik zou meer gezond moeten eten;  
ik zou eigenlijk een vreemde taal moeten spreken;  
ik zou eigenlijk elke dag de was opgeruimd moeten hebben;  
ik zou eigenlijk meer moeten verdienen  
ik zou eigenlijk vaker mijn vriendinnen moeten bellen, sms’en enz.

Herkenbaar?

Moet jij ook zoveel van jezelf?

Ja, je moet veel van je zelf. Niemand legt je dat op maar dat doe jezelf. Als je teveel moet zal je stress ervaren. Jij bent degene die jezelf steeds dwingt om bepaalde dingen te doen.

Waarom moet je zoveel?

“Ja maar, als ik dat niet doe dan gaat het helemaal mis”. Het gaat ook niet om niets meer doen maar dat je niet zoveel ‘moeten’ hebt voor jezelf. Doe de dingen die je doet met plezier.

Als je ‘moeten’ omruilt voor: ik wil graag of door ik mag geeft dit direct een ander (beter) gevoel.

Pas als je goed voor jezelf zorgt, kun je het beste van jezelf geven.

Hoe weet je of iets een werkelijke doelstelling is of iets wat je zou moeten doen?

Bekijk eens hoe oud je doelstelling al is. Als het een doelstelling is die je langer dan een jaar zou moeten doen dan zit er geen leven meer in. Bijvoorbeeld: hoe lang zou je eigenlijk al moeten afvallen? Je zegt misschien: “Als ik mijn doelstelling om af te vallen opgeef, dan val ik nooit af.”

Hoe lang hou je voor jezelf al vol dat je moet afvallen? Ik geloof niet dat het zal gebeuren want anders was je al lang een paar kilo lichter. Je kan beter iets doen wat je echt wilt. Bijvoorbeeld, stel jezelf als doel om goed voor jezelf te zorgen of drie keer per week 10 minuten te gaan wandelen.

Neem in ieder geval iets wat je leuk vindt. Zorg dat je doel afvallen van je lijst afgaat als deze er al langer dan een jaar opstaat. Weg ermee! Laat het los. Weet dat je er altijd op kunt terugkomen. Voor nu kost het teveel energie en kan je er beter afstand van doen.

Schrijf het op!

Wat “moet” je allemaal van jezelf? Schrijf het allemaal eens op. Denk er niet teveel bij na maar schrijf alles op. Kijk later of je een patroon ziet of dat je iets kan veranderen waardoor je minder stress ervaart. Bijvoorbeeld: als je vindt dat je ’s ochtends teveel moet doen, zet de wekker een kwartier eerder of verschuif wat taken naar een ander dagdeel. Stel prioriteiten.

Kijk eens naar je lijst en stel prioriteiten.  Zijn er dingen die echt meteen gedaan moeten worden of is er iets wat je misschien kan uitbesteden? Heb je een grote tuin? Denk eens aan een tuinman voor een keer in de paar weken.  Heb je een hekel aan je administratie? Misschien kan je dit dan uitbesteden. Wil je echt meer bewegen kijk dan eens of je een personal trainer kunt inhuren voor één keer per week. Er zijn vaak meer mogelijkheden dan je denkt. Is het te duur, bekijk de mogelijkheid om diensten te ruilen met een vriend(in)

Voorbeeld: vind je vriendin administratie heel erg leuk  dan kan jij misschien op haar kinderen passen.

Wat zijn jouw oude doelstellingen? Door welke ga jij ze vervangen? Ik vind het leuk als je een reactie wilt plaatsen. 

Misschien vind je dit ook leuk:

About the Author

Leave a Comment:

Add Your Reply