Herken jij jezelf ook als een emotie eter?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

Waarom eet je eigenlijk? Volgens mij om te blijven leven, om je lichaam te voeden en energie te geven zodat je kan functioneren.

Ik eet vaak ook om anderen redenen: dat ik me verveeld voel, lusteloos, als beloning, omdat ik verdrietig ben, als ik gestrest ben, als het niet mee zit .

Volgens mij noemen ze dit lijstje emotie eten. Het is buiten dan weer opnieuw koud en het lichaam is bedekt onder warme truien en we nog niet ‘buiten’ hoeven te vertonen.

Wat een raar fenomeen is dat toch ‘troost eten’ terwijl je er ook niet happy wordt als je te zwaar bent. Ook bij mij zitten er weer een paar ‘winterkilo’s’ aan en toch wil ik deze er vanaf want elke jaar komt er wel iets bij.

Ik ben altijd van als je ‘bewust’ wordt van iets dan kan je accepteren en/of veranderen. Is dit ook zo met troosteten?

Volgens mij is dit gewoon een hele vervelende gewoonte waar je je echt van bewust moet worden waarom je dit doet en dan manieren verzinnen om hier vanaf te komen.

Negatieve emoties.

Er is niets mis mee met het ervaren van negatieve emoties behalve dan dat het geen lekker gevoel is. Dit gevoel vertelt je dat je een probleem hebt. Problemen zijn ervoor om opgelost te worden en eten is dat niet.

Natuurlijk is het niet leuk om van slag te zijn. Negatieve emoties zijn vervelend maar niet gevaarlijk. Indien je tijd neemt om je negatieve emoties onder ‘de loep’ te nemen dan zal je zien, net zoals je eetgedrag, dat het weer afneemt. Ook wel uitzitten van je emoties maar hier kom ik later op terug.  Je hoeft niet te gaan eten.

Vaak is het moeilijk om je te focussen op een probleem vooral als je gewend bent om meteen naar eten te grijpen. Hiervoor is het belangrijk om eerst bewust te worden van je gedachten en dat je in je emotie naar eten grijpt.

Bewust worden – accepteren- veranderen.

Er zijn verschillende manieren om je nare gevoelens te verminderen en dan niet door te gaan eten.

Indien je wilt afvallen zal je moeten leren om met onprettige gevoelens om te gaan en hiervoor zijn manieren maar die niets met eten te maken hebben.

Wanneer eet jij?

Emotie eten doe je vanuit een andere behoefte dan echte honger. Het is belangrijk om dan ook inzicht te krijgen in je basis behoeftes en of je echt honger hebt of eet vanuit een emotie.

Wil jij graag een paar kilo kwijt of vind je dat je te zwaar bent? Dan is het tijd om eens te kijken naar je emotionele eetgedrag.

Ben jij een emotionele eter? 

♥ Eet jij wel eens ‘zomaar’?

♥ Eet jij wel eens uit verveling?

♥ Pak je wel eens wat omdat je boos en/of verdrietig bent? Indien je ruzie hebt gehad heb je dan behoefte aan eten?

Kom achter je redenen tot emotioneel eten. Herken jouw emotionele honger.

♥ Komt je honger snel of bouwt dit zich langzaam op?

♥ Let jij op wat je eet? Of als je honger hebt dan maakt het niet uit wat je eet?

♥ Heb je vaak behoefte aan een bepaald soort voedsel om jezelf lekker te voelen?

Emotionele honger komt plotseling opzetten, terwijl fysieke honger langzaam ontwikkelt. Fysieke honger oftewel buik honger begint met een buik gerommel. Dan wordt het een sterker gevoel in je buik en uiteindelijk een knagende honger. Dit is een langzaam proces. Het proces is dus anders als met emotie eten.

Bij emotie eten wil je onmiddellijk eten en onmiddellijke bevrediging. Bij buikhonger ga je nadenken of wat je zal gaan eten in tegenstelling tot emotie eten. Hierbij merk je zelden wat je in je mond stopt en wil je meer eten zelfs als je voldoende hebt gegeten.

Nog een verschil tussen buik honger en emotie eten is het schuld gevoel. Bij buik honger heb je geen last van een schuldgevoel immers je hebt gegeten om je buikhonger te stillen voor je gezondheid en om je energie te behouden.

Een leestip voor meer informatie over dit onderwerp: Weg met de Weegschaal

Wat ervaar jij?

Boosheid:

Je bent misschien boos op anderen en/of jezelf en hierdoor ga je liever eten om je boosheid te ‘verdoezelen’ dan dat je de mensen om je heen (oj jezelf) confronteert met de reden van je boosheid. Het is voor jou makkelijker om een probleem weg te eten dan er mee om te gaan.

Je denkwijze:

Je denkt dat het allemaal toch niet uitmaakt, dat je toch niet zal afvallen, dat er niets gaat veranderen wat je ook doet. Waarom zou je het dan nog doen? Mensen moeten je maar accepteren zoals je bent. Je voelt je veel beter door eten.

Belangrijk is te kijken naar je denkwijze.

Controle

Je hebt het idee dat je de controle kwijt bent over jezelf en/of over het leven. Je leidt op dit moment niet je eigen leven maar bent alleen maar in de weer voor anderen mensen.

Niet gewaardeerd voelen

Misschien heb je het idee dat je heel hard werkt maar dat niemand het ziet en/of je een compliment maakt. Je hebt behoefte aan aandacht en waardering. De verleiding is groot om jezelf waardering te geven door te gaan eten.

Verveling.

Je hebt niets te doen, je wilt juist even tijd voor jezelf of je voelt je alleen. Je hebt geen passie waar je ’s ochtend je bed voor uitkomt. Waar kom jij je bed vooruit? Je eet om te tijd te doden.

Het bewust worden en accepteren van waarom je eet kan een grote stap zijn op weg naar het doorbreken van de cyclus van emotioneel eten.

Oefening:

Herken jij je in één van bovenstaande situaties? Ga dan eens rustig zitten met pen en papier.

Ga eens zitten wat je voelt bij het lezen van de beschrijvingen. Schrijf dit eens op. Wat zijn de mogelijkheden om dit te veranderen?

Brainstorm is met jezelf of met iemand die dicht bij je staat. Je zult verbaasd zijn over de oplossingen die in je op komen. Schrijf ze allemaal op ook al zijn het volgens jou helemaal geen goede ideeën.

Waarom is emotioneel eten moeilijk om te stoppen? 

Alle diëten zijn gebaseerd op minder inname van calorieën en meer bewegen en hebben zelfs richtlijnen voor wat je kan en mag eten.

Je zal denken dat je zo je eetgewoonten kunt gaan aanpassen en/of beheersen maar het tegendeel is waar voor emotie eters. De drang om te eten is gewoon te sterk. Eten is een gewoonte geworden om gevoelens te vervangen of onderduiken.

Als je niet hebt geleerd met je gevoelens om te gaan in je leven dan dor te eten dan is elke dieet gedoemd te mislukken. Je zult zien als dingen ‘makkelijk’ gaan in je leven dat je een dieet makkelijk kunt volhouden maar wanneer je in je leven te maken krijgt met uitdagingen dan verval je terug in je oude gewoonten.

Je behoudt een vicieuze cirkel door met inname van voedsel om te gaan met je gevoelens. Eten zal misschien even je uitdagingen doen vergeten en je even plezier geven maar dit is voor een zeer korte periode. Je zal steeds meer voedsel nodig hebben om je voldoening eruit te halen.

Veel mensen worstelen met dit probleem omdat wilskracht je hierbij niet gaat helpen. Dit is een gewoonte van je gaan worden en om die gewoonte te gaan veranderen moet je stil gaan staan bij jezelf. Wat probeer je te vermijden door te eten? Wat gebeurd er waardoor je gaat eten? Waar ben je bang voor? Wat voel je? Je moet je zelf gaan analyseren.

Motivatie. 

Als je wat aan je gewicht wilt veranderen dan moet je gemotiveerd zijn en geloven dat het je gaat lukken. Als je niet gemotiveerd bent of als je niet gelooft in jezelf dan is het gedoemd om te mislukken.

Schrijf voor jezelf op waarom jij gemotiveerd bent om wat kilo’s kwijt te raken. Zorg dat je deze punten altijd bij je hebt. Wil je zwichten voor een slagroompunt bekijk dan even je lijstje.

Stop niet met geloven in jezelf!

“Het maakt niet uit hoe lang je hebt gereisd in de verkeerde richting, je hebt altijd een keuze om om te draaien”

Stop niet met het geloven in jezelf. Stop niet met geloven in je dromen. Stop niet met het opgeven van hoop. Verlies jezelf niet in angst, zorgen, lusteloosheid en/of wanhoop.

Je bent krachtig, mooi en aantrekkelijk als je gelooft in jezelf.

Veel mensen denken dat ze niet meer kunnen afvallen en twijfelen aan zichzelf en zijn gestopt met het geloven dat het kan. Ze doen wel een nieuwe poging maar gaan toch uit dat het ‘weer niets zal worden’.

Je bent in staat om dingen te doen waar je gedachten aan denken.

Je bent prachtig mooi als je vastbesloten je eigen pad volgt en je niet van de wijs laat brengen door de obstakels langs de weg.

Je bent prachtig! Laat ‘fouten’ je leermomenten zijn en leer je weg door je ervaringen. Als je valt pak jezelf dan weer op en ga verder op jouw pad.

Het is belangrijk om niet uit het oog te verliezen wat je hebt geleerd en te kijken naar de vooruitgang die je hebt gemaakt en je positieve punten. Ik kan je op weg helpen maar jij bent degene die het moet doen.

Geloof in je eigen vermogen om elke dag een nieuwe start, een keuze, een (kleine) actie te doen in de richting van een beter en gelukkiger leven.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

emotie eten, geloof in jezelf, motivatie, negatieve emoties, problemen


Misschien vind je dit ook leuk:

Just Be You Planner 2021

Just Be You Planner 2020

Meest gestelde vragen Just Be You Planner 2019

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

17 tips Van Jezelf Houden
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.