26 tips voor gezond afvallen - Just Be You
Just Be You
Shares
26 tips voor gezond afvallen

26 tips voor gezond afvallen

Mensen willen graag snel afvallen in plaats van gezond afvallen en verliezen de gezondheid daarbij wel eens uit het oog. Dat een crashdieet het jojo-effect stimuleert, weet je waarschijnlijk wel en heb je wellicht ook  ervaren.

Eten is vooral bedoeld om gezond en in leven te blijven. Maar eten heeft ook vele andere functies, o.a. een sociale functie en in sommige gevallen ook een ‘genotsfunctie’, om het zo maar even te noemen. Onplezierige gevoelens kun je soms opheffen door er iets plezierigs tegen over te zetten, lekker eten bijvoorbeeld. Maar daarmee ontken je je eigen gevoelens en je hebt er een probleem bij: emotie-eten. Dat vervolgens ook nogal eens leidt tot overgewicht.

Laat gevoelens zijn wat ze zijn en laat eten zijn waar het voor bedoeld is. Als je je daarvan bewust bent, ben je al een heel stuk op de goede weg.

Maak een afspraak met jezelf en ga voor je gezondheid.

26 tips voor gezond afvallen:

1. Focus op wat je mag eten. 

Veel mensen richten zich op de dingen die ze allemaal niet mogen eten. Richt je op de dingen die je allemaal wel mag eten zoals fruit, noten, volkoren producten, water, groene smoothie, groene thee etc.

2. Ga niet veel minder eten. 

Mensen gaan meteen drastisch doen als ze besloten hebben om een paar kilo af te vallen. Doe dat niet! Ga voor de gezonde manier. Als je (te) weinig eet, past je lichaam zich aan door de stofwisseling te verlagen. Stop je dan ineens met afvallen omdat het toch niet werkt, dan wordt elke hap dubbeldik opgeslagen.

3. Eet langzaam. 

Ik eet (te) vaak (te) snel mijn bord leeg. Dit doe ik nog best vaak en dan zegt één van mijn dochters ‘mam, volgens mij heb je niet 25x gekauwd’.

Bij langzaam eten krijg je eerder een vol gevoel en doordat je eerder een vol gevoel hebt zal je ook minder snel te veel gaan eten.

Langzaam eten en goed kauwen.

4. Start met een ontbijt. 

Je hebt veel meer energie als je een ontbijt neemt. Het brengt je motor voor de hele dag op gang. Ben je ‘s ochtends niet zo’n grote eter? Probeer dan toch een cracker en/of een stukje fruit te eten. Je goed ontbijt zorgt voor een goede stofwisseling.

5. Stop met eten van geraffineerde suikers

Ik vind het lastig maar elke keer begin ik toch weer om van de suikers af te blijven. Ik merk aan mijn lichaam dat dit helemaal niet goed voor me is. Je hebt twee soorten suikers namelijk geraffineerde suikers en natuurlijke suikers. De grote boosdoener is de geraffineerde suikers.

6. Bewegen.

Om in balans te blijven is het noodzakelijk om in beweging te blijven. Zowel letterlijk (fysiek) als figuurlijk (mentaal). Dat bewegen goed is voor je algehele conditie en stress-reductie is een open deur.

Gewoon simpel een half uurtje per dag stevig doorwandelen is al voldoende. Beweeg ook meer gedurende dag en neem de trap in plaats van de lift. Het zijn kleine aanpassingen, maar deze hebben op termijn een groot effect. En alle kleine beetje helpen.

Vergis je niet in de impact wanneer je in je hoofd blijft ‘stilstaan’.  Piekeren, je zorgen maken, het verleden herkauwen, plannen niet uitvoeren, want ‘beren op de weg’. Ze vreten onevenredig veel energie en brengen je mentaal uit balans. Ga door met leven, laat los, blijf nieuwsgierig en leergierig, blijf doorgaan en enjoy life!

7. Voldoende nachtrust.

Het draait bij afvallen niet alleen maar om bewegen en gezond eten maar voldoende rust is ook belangrijk. Slaap voldoende en zorg voor een fris geventileerde slaapkamer. Door voldoende te slapen en goed voor jezelf te zorgen zit je lekkerder in je vel. Je bent hierdoor gemotiveerd om je doelen achterna te gaan.

Lachen en slapen zijn de beste remedies bij overprikkeling, stress, piekeren, vermoeidheid, moeilijke vraagstukken, spanning…you name it! Dus als slapen niet meteen een optie is, zorg er dan voor dat je humor inzet. Er valt altijd iets te lachen, neem het leven niet te serieus, humor verbindt mensen en houdt je overeind. ‘Lachen is gezond’,is niet voor niets een bekend gezegde.

8. Geen alcoholische dranken.

Een no-no als je wilt afvallen. Alcohol bevat veel lege calorieën. Wil je toch graag een keer wat drinken? Kies dan voor prosecco, witte wijn, champagne en/of wodka.

9. Inspiratie. 

Zoek naar inspiratie en motivatie. Heb je het gevoel dat je gaat opgeven? Pak dan je inspiratie en/of motivatie erbij en herinner je eraan waarom je graag die kilo’s wilt verliezen. Kijk naar de succes verhalen van andere mensen. Als zij het kunnen, kan jij het ook.

10. Zet de tv uit. 

Ik heb al eens een blog geschreven over tv kijken of beter gezegd de tv uit te zetten! Indien je voor de tv eet krijg je veel calorieën binnen omdat je gedachteloos zit te eten. Dit geldt ook voor andere afleidingen zoals; computeren, autorijden, lezen etc.

11. Calorieën tellen. 

Heb je vaak een dieet geprobeerd? Werkt het allemaal niet? Misschien is gewoon simpel het bijhouden van wat je eet een idee. Vaak denk je wel dat je gezonde keuzes maakt maar blijkt dit in de praktijk tegen te vallen.

Ik heb op mijn telefoon (Iphone) een app calorie teller staan, waarbij je geheel makkelijk alles kan invoeren of zelfs scannen wat je eet. Niet meer bladeren in boeken. Echt super makkelijk en een heel duidelijk overzicht. Je kan je gewicht in stellen en berekent zelf je aantal calorieën om gezond af te vallen.

12. Goede koolhydraten en foute koolhydraten

Zie hiervoor mijn eerdere blog bericht.

Zorg ervoor dat je goede koolhydraten eet. Misschien is koolhydraat beperkt eten wel iets voor jou. Dan kan ik je de methode van Yvonne Lemmers “Grip op Koolhydraten” zeker aanraden.

13. Water in plaats van frisdrank. 

Van de week zei mijn vriendin dat haar dochter wel was aangekomen maar dat ze haar niets wilde ontzeggen. Haar dochter had het er wel moeilijk mee. Het eerste wat ik vroeg; ‘hoeveel frisdrank drinkt ze?’. Dit bleek schrikbarend veel te zijn. Het zal voor haar al een hele verbetering zijn om alleen de frisdrank te verminderen en dan hoeft ze voor de rest niets te doen.

Water drinken is te leren.

14. Een klein bordje. 

Dit is een psychologische maar als je een klein bordje neemt dan lijken de porties groter dan dat je dezelfde hoeveelheid op een groter bord legt.

Bij kinderen die slecht eten werkt dit net weer andersom! Een groot bord met dezelfde hoeveelheid dan lijkt het kleiner 😉

15. Tanden poetsen. 

Krijg je lekkere trek poets dan meteen je tanden dan vergaat de trek of je vindt het niet lekker met de tandpastasmaak. Je kan ook meteen na het eten je tanden poetsen zodat je niet snel wilt snacken na het eten.

16. Maak gebruik van specerijen. 

Pikante specerijen zoals bijvoorbeeld spaanse peper versnellen het metabolisme. Gebruik bij voorkeur dan ook (scherpe) specerijen.

 17. Groene thee

Dit keer geen groene smoothie maar groene thee ;-). Groene thee is erg gezond en dit kan je naast water onbeperkt drinken. Is het heel warm dan maak je zelf je ijsthee.

18. Plan een ‘zondig’ moment

Stel van te voren een vaste dag in dat je mag zondigen. Een dag een keer wat extra calorieën is helemaal niet verkeerd voor je lichaam en dit zorgt er ook voor dat je het beter kan volhouden omdat je weet wanneer je wel weer wat extra’s mag nemen.

19. Kleine stappen, groot resultaat. 

Ik heb hier al eerder een blogbericht over geschreven maar kleine stapjes kunnen leiden tot een groot resultaat. Heb jij een droom? En wat doe jij om die droom te verwezenlijken? Of denk je dat het hoe dan ook bij een droom zal blijven? Jij hebt die droom niet voor niets. Er is blijkbaar een verlangen in jou dat af en toe even ‘kietelt’. Het is jouw ziel die jou kietelt. Ga die droom achterna, ook kleine stapjes brengen je op weg.

20. Blijf positief!

Een terugslag zal altijd gebeuren en dat maakt helemaal niet uit. Laat je ‘misstappen’ je niet weerhouden om je doel te bereiken. Wees jezelf er bewust van dat dit zal gebeuren. Je verliest alleen wanneer je stopt en niet achter je droom/doel aangaat.  Positief blijven leven wil niet zeggen dat je geen negativiteit in je leven kent of toestaat. Positief leven betekent wel dat je negatieve ervaringen gebruikt om het positieve in je leven te waarderen.

Het feit dat iets niet gelukt is maakt van jou nog geen mislukkeling. Iedereen maakt fouten, iedereen heeft teleurstellingen, iedereen heeft ervaringen die hij/zij de volgende keer anders zou aanpakken. Dat heet (lerend) leven.

21. Verlos jezelf van negativiteit. 

Helemaal van de mensen die zich bemoeien met jouw gezondheid dromend en doelstellingen. Bijvoorbeeld: ” Oh maar dat is wel erg weinig want dan krijg je zo’n ingevallen gezicht” etc. Het zijn jouw doelen en dromen. 

22. Maak je vooruitgang zichtbaar.

Neem bijvoorbeeld een voor en na foto van elke maand zo maak je je vooruitgang zichtbaar. Hou ook een dagboek bij met wat je eet en hoeveel km je bijvoorbeeld loopt en in hoeveel minuten. Na een tijd zal je vooruit gang zien en zwart op wit is dit duidelijker. Ik zeg altijd: “wie schrijft, die blijft”.

23. Wees geduldig. 

Wil jij ook altijd maar vooruit? Werk je hard en ben je ongeduldig? Relax. Doe het rustig aan, je doet het prima, je bent helemaal goed zoals je nu bent. Alles heeft zijn tijd en plaats. Je bent niet in één nacht de kilo’s aangekomen en je zal ze niet in in één nacht kwijt raken. Neem je tijd ervoor!

24. Doe geen dieet. 

Praat niet meer in de trant van: “ik ben op dieet”. Ik geloof niet in jezelf beperkingen opleggen maar focus je op de GEZONDE keuzes dat goed is voor je lichaam en maak hierbij gebruik van je verstand. Je weet het zelf allemaal heel goed ;-).

25. Je hebt altijd een keuze! 

Doe jij vaak iets tegen je zin? Alleen maar om conflicten te vermijden, een ander te pleasen of om aardig gevonden te worden? Eigenlijk is dat een gebrek aan eigenwaarde. Waarom zou je de behoefte van een ander boven je eigen behoefte stellen? Als jij genoeg van jezelf houdt ben je in staat om gezonde keuzes te maken voor jezelf, ook al betekent dat je ander moet teleurstellen. Is dat erger dan jezelf teleurstellen? Jij bent degene die de keuzes maakt en niemand anders. Als tante Saar je een appeltaart aanbiedt op haar verjaardag ben jij degene die kiest voor jezelf of voor tante Saar omdat je het zo ‘zielig’ vindt dat ze zich zo heeft uitgesloofd. Maak keuzes die goed voelen voor jou, waar jij blij en gelukkig van wordt. Daar heeft uiteindelijk iedereen plezier van.

26. Geef niet op!

Als je lekkerder in je vel zit dan merk je dat het allemaal wat makkelijker gaat maar er zijn ook momenten dat het even wat minder en/of niet snel genoeg gaat. Soms word je geconfronteerd met verlies, teleurstelling, verdriet, pijn of andere ellende. Geef niet op, laat je hoofd niet hangen. Het is niet nodig alles in je leven hier aan op te hangen. Het is gewoon een hoofdstuk in het boek over jouw leven. Sla de pagina om, begin aan een nieuw hoofdstuk

Maak voor jezelf een post-it met waarom je graag de kilo’s wilt afvallen en schrijf er onder: Geef niet op! 

Vaak lezen we in de reacties op de inspirerende teksten: ‘maar het is zo moeilijk’. Niemand heeft ooit beloofd dat het leven alleen maar gemakkelijk zou zijn. Een beetje lef en moed is wel nodig om het leven voluit te leven. Om jouw dromen waar te maken en iedere avond met een voldaan gevoel te gaan slapen. Maar onmogelijk is het niet. Alles wat je nodig hebt is een gezonde dosis optimisme. Optimisme is het fundament van moed.

Wat werkt voor jou? Ik waardeer het zeer als je hieronder je reactie achterlaat.

Wordt jouw humeur ook bepaald door het getal dat de weegschaal aangeeft? Realiseer je dan dat jij meer bent dan je gewicht. Je uiterlijke vorm is letterlijk je buitenkant.En gewicht is maar een getal, het zegt niets over je proporties, je gezondheid, je figuur en je uitstraling. Allemaal factoren die bijdragen aan jouw verschijning.
Kijk naar jezelf in de spiegel en ervaar hoe je je voelt van binnen.

Dat zijn belangrijkere waarden dan het getal van de weegschaal.

Wil je toch een paar kilo afvallen en een systeem volgen waarbij snoepen moet? Neem dan eens een kijkje op succesvol slanker in 10 weken…

  • Diekie schreef:

    Hele goede tips. Veel mensen gaan vaak veel te zwaar dieeten en zien daarbij de standaard aanpassingen over het hoofd. Terwijl juist die kleine aanpassingen ervoor kunnen zorgen dat je relatief eenvoudig gewicht verliest en dat je daarnaast veel gemakkelijker je dieet kan volhouden. uiteindelijk draait het toch om het aanpassen van je levensstijl om op een gezond gewicht te blijven. Een dieet is niet iets wat je je hele leven lang kunt volhouden.

  • Brenda schreef:

    Vergeet je tussendoortjes niet 😉
    Yoghurt met jam (halvajam bijvoorbeeld), augurken (met magere kaas of rookvlees eromheen). Als je langer op noten (studentenhaver of walnoten) kauwt, gaan ze zoet smaken. Maak er een sport van. Ga op zoek naar lekkere, caloriearme tussendoortjes. Dit kan het een stuk makkelijker maken.

    Hou er rekening mee dat, wanneer je meteen stopt met suikers in te nemen, je behoorlijke afkickverschijnselen kan krijgen (zoals heel erg moe of chagrijnig worden). Deze zullen na 2 weken echter grotendeels verdwijnen. Doe het dan of rustig aan, of neem de verschijnselen voor lief 😉

  • >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.