Ervaar jij slaap problemen?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

slaap problemenNiet kunnen slapen is zo vervelend dat dit je volgende dag kan beïnvloeden. Een probleem wat je steeds meer hoort bij volwassenen maar ook bij kinderen. Slapen is essentieel voor het overdag goed functioneren van je lichaam en geest. Wie niet goed heeft geslapen kan wel eens een vermoeiende dag hebben.

Het wordt pas echt een probleem als je meerdere nachten achter elkaar niet kunt slapen. Je wordt steeds vermoeider en dat voel je lichamelijk. Naast het feit dat je overdag vermoeid bent kan er veel meer gaande zijn in het lichaam wat we niet meteen doorhebben. Op langere termijn kan dit voor problemen zorgen waarvan we dan niet snappen waar die vandaan komen.

Wat gebeurt er tijdens onze slaap? Tijdens onze slaap is ons lichaam met herstel werkzaamheden bezig. Mensen die niet genoeg slapen kunnen het lichaam te weinig tijd geven om zich te herstellen.

Genoeg slaap is voor de een 6 uur per nacht en voor de ander 10 uur per nacht en alles wat daar tussen in ligt.

Heb je meer dan acht tot tien uur slaap per nacht nodig om uitgerust te zijn dan is er waarschijnlijk iets aan de hand. De gemiddelde mens heeft aan acht uur slaap per nacht genoeg.

Eet je gezond, doe je drie keer per week aan lichaamsbeweging en leef je zonder enorme stress dan heb je  een betere conditie en heb je waarschijnlijk minder slaap nodig.

Als je veel snacks eet, geen lichaamsbeweging hebt, een gestrest leven leidt en met regelmatig een alcoholisch drankje, frisdrankje en/of veel koffie drinkt dan is je conditie slechter en heeft je lichaam meer hersteltijd nodig en dus meer slaap nodig.

Ook mensen die regelmatig diëten geven zoveel onregelmatigheid aan het lichaam dat het lichaam dan om slaap (herstel) gaat vragen. Meestal niet als je op dieet bent maar erna als je weer in je oude patroon terugvalt.

Stress

De grootste boosdoener van het niet goed kunnen slapen of juist oververmoeid zijn en altijd maar willen slapen is stress.

Stress is een groot woord en vele van ons herkennen en erkennen niet dat ze stress in hun leven hebben. Ons lichaam herkent het wel en erkent dit door minder goed te gaan functioneren. Slapeloosheid of het juist steeds willen slapen is onder andere een reactie van het lichaam. Wanneer wij herkennen en erkennen dat we stress hebben kunnen we daar iets aan doen waardoor het lichaam zich kan herstellen en het slaapprobleem zich weer kan oplossen.

Door een gezond en regelmatig leven te leiden wordt er minder roofbouw op het lichaam gepleegd en zullen er ook minder slaapproblemen zijn. Ons lichaam is zo een mooi apparaat waar wij dagelijks meerdere malen (onbewust) misbruik van maken.

We slapen te kort, we eten te veel of niet gezond, we tillen te zwaar, we ….. vul maar voor jezelf in wat je eigenlijk elke dag te veel of juist niet doet. Ons lichaam is braaf en die repareert zichzelf dan tijdens onze slaap en dan kunnen we de volgende dag weer hetzelfde doen.

Als we dan door omstandigheden ook niet genoeg slapen of niet kunnen slapen, dan kan deze reparatie ook niet meer in werk gesteld worden en dan wordt het zelfs voor deze mooie machine een probleem om te blijven functioneren.

Niet kunnen slapen kan vier oorzaken hebben.

  1. Je bent te druk in je hoofd waardoor je ligt te malen en alle problemen angsten van gisteren of zorgen van morgen naar boven haalt en deze herhaaldelijk blijft analyseren.
  2. Je hebt lichamelijke klachten die pijn doen waardoor je niet kunt slapen
  3. Je hebt een bed dat niet lekker ligt
  4. Je slaap omgeving (slaapkamer, huis of stad waar jij je fijn en veilig voelt) is niet hoe je het zou willen hebben.

Als je slaapproblemen hebt hoop ik dat je maar één van de boven genoemde problemen hebt. Als dit zo is pak hem aan om daar verandering in aan te brengen. Heb je meerdere problemen dan is het wijs om ze stap voor stap op te lossen. Wanneer je alles tegelijk aanpakt dan vraag je veel en is dat meestal niet vol te houden waardoor je weer in je oude patroon terecht komt.

1. Onrust in het hoofd is een obstakel die alleen jijzelf kunt oplossen.

Geen mens beheerst jouw gedachten die heb je helemaal zelf in de hand. Je gedachten zorgen er namelijk voor dat je een situatie die is gebeurd of kan gaan gebeuren zich in je hoofd blijft herhalen. Ook kan het zijn dat je gedachten deze situatie een eigen leven gaat laten lijden. Hierdoor kun je hele nachten wakker liggen.

Er is een mogelijkheid om hierin gecoacht te worden zodat je kunt kiezen om wakker te liggen of dat je een techniek kunt gaan toepassen waardoor je in slaap kan vallen. Mocht je daar nog niet aan toe zijn, dan kun je heel ouderwets gewoon schaapjes tellen! Dit klinkt heel ouderwets maar door spreekwoordelijk schaapjes te gaan tellen geef je je gedachten niet de ruimte om te gaan malen, daarnaast is schaapjes tellen slaapverwekkend. Doe het gewoon, de aanhouder wint en je heb niks te verliezen.

2. Het lichaam zelf kan er ook voor zorgen dat je niet kunt slapen.

Bijvoorbeeld doordat je pijn in je onderrug hebt en/of andere lichamelijke klachten.
Er zijn twee dingen die je hieraan kunt doen. Laat je goed voorlichten over het juiste bed. Een goed bed hoeft namelijk niet duur te zijn, maar kan wel verlichting brengen. Daarnaast kun je kijken of er misschien fysiek, mentaal of emotioneel wat aan je lichamelijk ongemak gedaan kan worden.

Het kan namelijk zijn dat als je mentaal en emotionele blokkades hebt, je fysiek klachten kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een burn-out. Iedereen weet dat je met een burn-out te lang onder grote spanning gewerkt hebt, Je hebt teveel van je lichaam en geest gevraagd. Een burn-out bouw je op en slaat van de ene op de ander dag toe. Je kan dan opeens lichamelijk en geestelijk niks meer. Technisch is er fysiek niet veel aan de hand. Dat je moe en lusteloos bent komt door je mentale toestand. Je hebt dus fysieke klachten door emotionele verstoring. Zware emotionele wisselingen zorgen ook voor hormoonverandering in je lichaam die weer voor ander klachten zorgen. Je bent dan fysiek van slag en hebt klachten waarvan de oorzaak emotioneel en mentaal zijn begonnen. Ga mentaal en emotioneel aan het werk en fysiek zul je erop vooruit gaan.

3. Je zult misschien denken wat kan er nu technisch niet goed zijn aan de producten waar ik op of onder slaap.

Ik kan je vertellen dat het heel belangrijk is als je merkt dat je ergens last van hebt. Mocht je nergens last van hebben en overal onder en op kunnen slapen, kun je toch altijd nog voor de beste producten kiezen. Voor mensen die wel bepaalde wensen hebben zoals het goed reguleren van warmte of kou is het product waar je op of onder slaapt belangrijk.

Elk mens heeft zijn eigen wensen en elk lichaam reageert verschillend op bepaalde producten.
We hebben als natuurproduct dons, katoen en wol.
Nu heeft wol wel een mooi extra, het geeft warmte in de winter en geeft koelte in de zomer. Het neemt vocht op wat wij zowel in de zomer als in de winter verliezen tijdens de slaap. En wol verdeelt dit vocht zodat wij niet wakker worden omdat ons dekbed of onderdeken vochtig is (en daardoor afkoelt en koud wordt).

Alle voordelen op een rijtje: wol reguleert de temperatuur, het neemt gemakkelijk vocht op en reguleert dit, het is hyperallergeen, daarnaast is er een wasbare uitvoering. Verder groeit wol op natuurlijke wijze en heeft het schaap er geen last van als het wordt afgeschoren, het is slijtvast en gaat lang mee, biologisch afbreekbaar, vlamwerend en het droogt niet uit.
U ziet als u zeker wilt zijn van een product waar u optimaal op of onder kunt slapen is wol dit zeker.

4. Je slaapomgeving kan ook invloed hebben op je slaapritme.

Is je kamer op de juiste temperatuur. Niet te koud en niet te warm? Beide zorgen er immers voor dat je niet kunt slapen. Genoeg geventileerd? Een mens heeft verse lucht nodig en een slaapkamer waar nooit het raam openstaat heeft niet genoeg verse lucht. Een koude kamer heeft niet per definitie verse lucht, dus ook al is je kamer koud, zet dagelijks even je raam open. Veel mensen hebben ook een wekkerradio, dec-telefoon, mobiele telefoon, televisie en/of andere apparatuur in hun slaapkamer staan. De slaapkamer is een soort woonkamer. Dit zijn hevige stoorzenders. Op nummer één staat de wekkerradio deze geeft namelijk heel veel straling af die ervoor kan zorgen dat je slaapritme verstoord wordt. Dan op nummer 2 staat de de  de mobiele telefoon. Ook televisie etc. helpt niet mee om je slaapkamer qua energie op het juiste level te krijgen. Dit is geen hocus pocus maar gewoon meetbaar door apparatuur.

Truste

Slaap Lekker, Bommel

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

altijd willen slapen, niet kunnen slapen, slaap problemen, slaapritme, slapen, te kort slapen


Misschien vind je dit ook leuk:

Ervaar jij slaap problemen?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

17 tips Van Jezelf Houden
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.