Positief worden: 17 manieren

Positief worden valt te leren! We zijn allemaal onzeker op bepaalde dagen en/of momenten in ons leven. Het is belangrijk om je niet over te geven aan je angst en je zorgen en nieuwe manieren te leren om om te gaan met verandering.

Positief denken is iets wat ik niet van huis uit heb meegekregen. Dit heb ik mezelf moeten aanleren. Dit is met vallen en opstaan gebeurt. In elke ‘moeilijkheid’ zit een ‘uitdaging’ ;-).

Het leven kan zwaar zijn. Door positief te leren denken, geef je jezelf de energie en kracht om door een moeilijke tijd en/of periode te komen. Je hebt meer kans om goede keuzes te maken en acties te ondernemen ten opzichte van je doelstelling.

Heb jij iemand in je omgeving die voortdurend klaagt? Indien je iemand in je omgeving hebt dan weet je waarschijnlijk ook hoe het voelt na een gesprek met die persoon. Je bent moe, je energie is weg en misschien ervaar je een beetje een ‘down’ gevoel.

Ken je iemand die vrolijk en positief is? Als je met ze praat dan voel je je na afloop heel anders. Je bent enthousiast, je ziet het helemaal weer zitten, je bent energiek en je voelt je gelukkig.

Voor mij is het leren van positief denken een belangrijke stap geweest in mijn leven en ik hoop dat je ziet waarom positief denken belangrijk is.

Door dankbaar te zijn voor de mooie dingen in je leven, in plaats van te klagen over de slechte dingen in je leven, zal je merken dat je gemoedsstemming beter is en de wet van aantrekking begint te werken. Er zullen meer goede dingen op je pad komen.

Natuurlijk lijkt het gemakkelijk van mij om te zeggen: “kijk naar de zonnige kant van het leven” maar oefening baart kunst.

Positief worden: 17 manieren

1. Je hebt altijd een keuze.

Of er niet iets ‘goeds’ of ‘slechts’ gebeurd in je leven. Je hebt altijd een keuze hoe jij erop reageert. De situatie veranderd niet. Wel scheelt het hoe jij naar de situatie kijkt. Het is misschien moeilijk te geloven maar leg bijvoorbeeld  eens een situatie voor aan je familie, vriend en/of collega en kijk eens naar hoe degene naar de situatie kijkt. Je zult zien dat er verschillende mogelijkheden zijn. Kijk jij naar de positieve kant van de situatie of de negatieve kant? Probeer altijd het positieve te vinden. 

2. Word positief wakker.

Begin de dag goed! Begin met iets waarvan je kan genieten of waarvan je een glimlach krijgt.

3. Stop jezelf te vergelijken met anderen. 

Vergelijk jezelf niet met anderen en maak je niet druk wat anderen van je denken. Je kan niet veranderen hoe anderen over je denken. Probeer het dan ook niet. Leef je leven en wees gelukkig.

4. Leef in het Nu.

Laat je gedachten niet gaan naar het verleden of de toekomt als het niet nodig is. Dit is vaak het begin van negatieve gedachten.

5. Richt je op wat je wilt en niet op wat je niet wilt.

Een issue wat vaak voorkomt is het richten op wat je niet wilt in plaats van wat je wel wilt. Indien je je richt op wat je niet wilt dan zal het moeilijk zijn om te krijgen wat je wilt in je leven. Wil jij bijvoorbeeld een gezonde financiële situatie. Richt je dan op het krijgen van een goede financiële basis dan kijken naar het gebrek van geld en naar je schulden.

6. Lees boeken of artikelen over motivatie en persoonlijke ontwikkeling.

Een positieve houding is een gewoonte en hetzelfde geldt voor een negatieve houding. Om je te helpen om een positieve kijk op het leven te hebben, moet je constant hieraan herinnerd worden. Je kan hieraan herinnerd worden door regelmatig boeken te lezen over dit onderwerp. Lees goede boeken over de gebieden in je leven die je wilt veranderen. Lees de verhalen van mensen die het al hebben bereikt.

7. Waardeer wat je hebt.

Dit is een heel simpel iets maar kan echt meer positiviteit brengen in je leven. Ik heb ervaren dat dankbaarheid een geweldige manier is om angst, verdriet, frustratie etc. om te zetten naar meer positiviteit. Noem voor je gaat slapen minstens vijf dingen waarvoor je dankbaar bent geweest die dag en doe dit ook meteen ’s ochtends bij het ontwaken. Het is echt een krachtige methode voor meer positiviteit.

8. Eet voedzaam.

Hoe je lichaam voedt heeft een direct effect op hoe je denkt. Behandel je lichaam goed en geef het de voeding die het nodig heeft om goed te kunnen werken. Vermijd zoveel mogelijk suiker. Je zult versteld staan van het verschil in je lichaam zowel als je geest.

9. Gedachten worden dingen.

Dit heb ik geleerd uit het boek,  ‘The Secret’ van Rhonda Byrne, welke gebaseerd is op de Wet van Aantrekking. Rhonda zegt in haar boek dat wat je uitzendt ook aantrekt. Het betekent dat wanneer je negatieve gedachten denkt, je meer negatieve dingen aantrekt in je leven. Ditzelfde geldt voor positieve dingen in het leven. Je brengt meer geluk in je leven door je te richten op het positieve.

10. Wees enthousiast en handel enthousiast.

Dale Carnegie zei: “Enthousiasme is het kleine geheim van succes”.  Wees enthousiast en handel enthousiast, want dit geeft je positieve energie. Het geeft je positieve energie bij je dagelijkse taken. Wat je uitstraalt komt ook weer bij je terug.

11. Lees meer positief nieuws.

Ik ben al tijden gestopt met het lezen van de krant. Ik raak gewoon gedeprimeerd van het nieuws. Ik lees wel eens de krant maar dan ga ik op zoek naar positief nieuws. Dat is vaak goed zoeken ;-).

12. Lach.

Het is het beste medicijn voor een positief en optimistische kijk op de wereld.

13. Affirmatie.

Positieve affirmaties kunnen je helpen om meer zelfvertrouwen op te bouwen en positief te leren zijn. Wel kan je het beste affirmaties verbinden met een actie om tot een positieve gewoonte te komen. Een positieve affirmatie kan zijn: 

* Alles is mogelijk
* Het enige waar ik controle over heb is mijn houding tegenover het leven
* Ik heb altijd een keuze
* Elke reis begint met een eerste stap

14. Vertrouw op jezelf.

Door het leren positief te zijn en het nemen van actie is het belangrijk om vertrouwen te hebben. Vertrouw erop dat je de juiste mensen tegenkomt, dat er kansen komen en dat je zal leren om positief te kijken in het leven.

15. Reserveer tijd voor jezelf.

Maak tijd voor jezelf vrij. Soms is het gemakkelijker om depressief en chagrijnig te zijn als je al je energie aan anderen mensen geef.

16. Verspeid positiviteit.

Schrijf kaarten, tweets, berichten op facebook aan je vrienden en/of familie met positieve wensen en gedachten. Het verspreiden van positiviteit helpt je over het algemeen om je positief te voelen.

17. Wees realistisch en verwacht ups en downs.

Als je een optimist bent wil nog niet zeggen dat je geen slechte dagen kan hebben. Dit zal je hebben, dat is gewoon de realiteit. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Als we realistisch zijn en zien dat er golf bewegingen zijn in het leven en dat alles er onderdeel van uitmaakt dan zijn we in staat om dingen te ervaren zoals ze zijn.

Verwacht en hoop het beste van alles, dit maakt je een optimist. Neem de controle over en leer om negativiteit te verbannen uit je leven. Maak het een prioriteit om te werken aan je positiviteit. De wereld om je heen veranderen als je je licht laat schijnen op de mensen, kansen en mogelijkheden om je heen.

Een pessimist ziet het probleem in elke kans. Een optimist ziet de kans in elke probleem.
– Winston Churchill.

Hoe blijf jij positief in je dagelijkse leven? Ik waardeer het zeer als je hieronder een reactie achterlaat.

Meer Positiviteit ervaren?
Deze ondersteunende mail helpen je bij het krijgen van meer positiviteit. Geniet van jezelf en van het leven. Bekijk 365 dagen positiviteit


Tags

boekentips, positief worden


Misschien vind je dit ook leuk:

Omgaan met energievreters 7 tips

Tips voor Direct Meer Zelfvertrouwen

Just Be You Planner 2021

  • Hoi, Ik ben Chris en rond de 30. In God, kerk en bijbel geloof ik niet zozeer, maar door jezus in “mijn leven binnen te laten”, hoe stom dat misschien ook klinkt, ervaar ik meer warmte en bescherming. Ik heb vandaag een kruis gemaakt en gebeitst, morgen aflakken. Hierover ga ik mediteren, met een kaarsje aan. Zo bedoel ik dat :D.
    De laatste dagen/weken gaat het steeds beter met me, nu een maand gestopt met roken en dergelijke verslavingen, alcohol, drugs, benzo’s (rustgevers) maand mee gestopt.
    Ben wezen relativeren sinds een longontsteking en haal alles uit de kast om dit ook goed te doen, veel bezig met wat ik wil in de toekomst (reizen) en dit begint vorm te krijgen.
    Vrij schrijven (!) (SOORT DAG-JOURNAAL BIJHOUDEN EN OPSCHRIJVEN WAT ER MAAR IN JE/me OPKOMT VAN DAG TOT DAG) en lezen over dingen die ik leuk en interessant vind helpt ook goed om te relativeren. Langzaam, niet te snel.

    Groet

    Reply

  • Ik wil even zeggen, bedankt !! Dit artikel heeft me echt geholpen, soms moet je nog eens terug iets lezen of horen om terug de juiste richting naar het positieve te vinden.. voel me al gelukkiger door dit artikel te lezen waarvoor vele dank !!

    Reply

    • Super om te lezen, Kim! Geen dank en heel graag gedaan. We hebben vaak gewoon even een reminder nodig om weer te komen waar we willen zijn.

      Reply

  • hallo ,
    leren positief te zijn zit op cursus sociale vaardigheden
    ik maak ook tijd voor mezelf vrij en ga positief wensen schrijven
    wil niet negatief denken meer tuurlijk het is vallen en opstaan
    gr.margareth

    Reply

  • Ik ben positief als er vrouwen mij aandacht geven ik zeg maar zo ik ervaar het leven positief want ben voor vrouwen altijd lief maar ik verwacht wel dat de vrouwen mij zien staan en mij ook lief zijn

    Reply

  • Helaas ben ik geboren met een lichtverstanderlijke beperking en kan ik moeilijk mee komen in onze maatschappij. Ik ben afgekeurd heb geen betaalde baan. Wel zou ik graag willen werken. Ik zet me in voor het leger des heils en de voedselbank. Ik wil niet alleen maar thuis zitten, vandaar dat ik dit doe.

    Reply

  • Is er een boek die ik kan lezen over positiveve. Ik heb er veel moeite mee om mij zelf om te zetten naar positiveve.
    En ik denk zelf als ik er boeken over kan vinden dat ik het daar uit mezelf kan leren om mij eigen om te zetten naar de positiveve??

    Al vast bedankt: Ashna

    Reply

  • heel goed dit blog.
    ik ben vrij optimistische, alleen ziet kan ik mijn voedsels patroon nog verbetering in komen.
    mijn situatie op het moment is dat ik een ruzie met een vriend heb gehad pas vanochtend. en we hebben beide elkaar uitgescholden en ik heb behoorlijk erg gereageerd en hij heeft het al druk en stress in zijn leven en heeft eigenlijk mij nodig om positive te blijven. maar hij wil graag mij hebben als een meer dan vrienden, maar zijn hart is nog bij zijn ex.
    ik probeer er al zo goed mogelijk mee om te gaan. ik nodig hem uit (niet dat hij komt dan) maar ik ga ook op zijn uitnodigingen in. ik hou zo van hem, maar ik ben gewoon even uit me slof geshoten en heb hem gezegt als hij me nog een keer zo behandeld ( mij de schuld geven van bijvoorbeeld dat hij te laat op zijn werk is gekomen en dat ik dat niet weer moet flikken) dat ik hem voor altijd zal haten en hem in een onder een label plak jurks en dat als hij er boven op het lebal stond dat te aardig zou zijn.

    ik heb daar nu erg veel spijt van hij heeft mijn geblokkeerd in messenger.

    ik ga er maar van uit dat het even zo een paar weken zal zijn voor rust, want hij klonk erg gestressed. en ik ben even selfish geweest, en even niet nagedacht over mijn reactie wat dat wel te weeg zou brengen.

    heb je advies voor mij?

    Reply

  • Ik heb de tips eigenlijk maar even vlug doorgelezen maar het inspireert me meteen om actie te gaan ondernemen en aan te pakken!

    Reply

  • Als iemand vervelend is Reimara, is de beste methode ( als niks werkt;) Negeren!! Zelf vrolijk en positief door gaan en verder geen aandacht geven aan negativisme, als je het aandacht geeft dan wordt het gevoed…. en blijft het bestaan.

    Lastig is het zeker, ik verlies mijn geduld ook wel eens dan, maar spreek mezelf dan flink toe: Negeren en blijven lachen meid!

    @Marian: heerlijk omschreven weer, positief leven gaat niet vanzelf, je moet er bewust mee bezig zijn en het ‘voeden’. Gelukkig is er ‘voedsel’ genoeg hier, thanx!!

    Reply

  • Helemaal super deze blog!!!
    Alleen een ding is erg lastig, als iemand zo vervelend is kan je wel kiezen er zo positief mogelijk mee om te gaan.
    Helaas is dat niet altijd zo makkelijk, ooit een collega gehad, waar bij niets leek te werken wat we ook deden. Geloof dat je hier al eens een blog aan hebt besteeds(?) Denk dat bij de meeste het idd op een gegeven moment wel werkt, helaas troffen wij de uitzondering op de regel 🙁

    Nummer 14 & 15, vergeten “we” weleens, maar zijn verdraaid belangrijk ja :$
    Thnx voor het schrijven van dit blog!!!

    Reply

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.