3 tips om angst te verminderen

Zo ervaar je minder angst en meer vertrouwen (deel 1)

Angst is een lastige emotie om vanaf te komen. Toch is het belangrijk om dit wél te doen. Langdurig in angst leven tast je humeur, energie, nachtrust en immuunsysteem aan. En dat maakt je weer vatbaarder voor ziektes. Gelukkig zijn er manieren om minder angst te ervaren. Ik geef je graag de tips die voor mij werken.

Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes of maak gebruik van de Gratis Castbox FM App 


Je angst voeden of alleen voelen?

De truc is om je angst te voelen, maar niet te voeden.

Ik zeg niet dat je weg moet stoppen want dat heeft geen zin. Iedere keer dat je dat doet zal het namelijk ook weer terug komen. In de tijd voordat ik me verdiepte in de Wet van Aantrekkingskracht, was ik een ster in het bedenken van worstcase scenario’s. ‘Wat zal er gebeuren als…’ Of: ‘als dat en dat gebeurt dan…’ Met deze manier van denken, voed je je angstgevoelens.

Daardoor worden ze alleen maar sterker en is het veel lastiger om ze los te laten en je gaat je er niet beter van voelen. Wat ik leerde in de Wet van Aantrekkingskracht is dat jij bepaalt met de frequentie van jouw energieniveau wat er op je pad komt. Veel mensen staan hier niet bij stil. Even kort maar Het Universum voelt de frequentie van jouw energie en of dit nu is van iets wat je wilt of niet wilt dat is niet bekend.

Het voelt jouw trilling jouw energie. Iedere emotie heeft zijn eigen energie en angst is één van de laagste op de ladder van energie schaal. Ik vertel hier ook meer over in mijn masterclass loslaten en er komt een heel nieuw programma aan: Verhoog je energieniverau. Maar hoe beter je voor jezelf zorgen, hoe lekkerder jij je voelt, hoe hoger jouw energie is. Ik heb er eerder een podcast over gemaakt aflevering 21. Waar sta jij met je energie.

Juist omdat gevoelens en emoties of een gebeurtenis niet tastbaar zijn, is loslaten een uitdaging. Want hoe laat je iets los wat je niet kunt vastpakken? Daarom voelt loslaten soms als iets onmogelijks. Maar als het je is gelukt, voel je wat voor energieflow hiermee vrij komt en een enorme opluchting dat je de gedachten, beelden of overtuigingen niet langer met je mee zeult. En loslaten betekent niet letterlijk ‘je handen ervan af trekken’. Loslaten heeft alles te maken met vertrouwen. Andersom geldt dus ook dat controleren gebaseerd is op angst. En niemand wil leven op basis van angst, toch? 

Bovendien houdt angst je weg in het hier en nu. Dat komt omdat angst altijd over het verleden of over de toekomst gaat en niet over het nu. Gevolg? Je hebt minder connectie met de plek waar je op dat moment bent. Terwijl dit de enige plek is waar je invloed hebt op de huidige situatie én op de toekomst. Dat zit zo: de gedachten die je nu hebt beïnvloeden je emoties, je emoties beïnvloeden je acties en je acties bepalen je resultaat en wat je ervaart. 

In het hier en nu zit dus de oplossing om minder angst te ervaren.
Zit je in een angstscenario vast? Focus je dan op jezelf en/of de omgeving waar je nu bent. Zet je zintuigen aan: wat zie je om je heen? En wat voel, hoor, proef of ruik je? Hoe voelt je lichaam? Welke lichaamsdelen voelen gespannen? Wat ook helpt, is een aardings- of ademhalingsoefening doen (zie verderop in deze blog).

Angst als goede en slechte raadgever

Angst kan een goede raadgever zijn, bijvoorbeeld wanneer je ’s avonds zonder licht alleen naar huis fietst. Of als je op een flatgebouw staat zonder reling. De angst heeft dan direct te maken met de situatie waarin je je begeeft. In dat geval heeft angst een belangrijke waarschuwingsfunctie. Het maakt je alert en wakker om een veilige beslissing te nemen: niet te dicht bij de rand staan! Of: morgen koop ik fietslichtjes die ik in mijn tas bewaar.

Zit je thuis op de bank en voel je je angstig omdat je niet weet of je wel of niet je baan kwijtraakt? En hoe je dan nog de huur moet betalen? Dan is angst minder functioneel. Het klinkt gek, maar ook in dit voorbeeld heeft de angst niks met het hier en nu te maken maar met iets dat misschien in de toekomst kan gaan gebeuren. Het zet je mentaal en emotioneel vast met als gevolg dat je letterlijk niet meer van de bank komt. Niet zo handig dus.

Zie deze vorm van angst als een reminder om bijvoorbeeld even goed naar je financiële plaatje te kijken en laat de angst daarna los. Waar het op neerkomt, is: check in hoeverre je angst functioneel is of niet. Stel jezelf de vraag: gaat de angst over het hier en nu of over het verleden of de toekomst? Als je echt eerlijk bent, zegt het antwoord al genoeg. Mijn tips gaan over het loslaten van angsten die over het verleden en over de toekomst gaan.

Gratis Meditatie Just For You

Slaapgebrek 

Hoe minder goed je slaapt, hoe meer angst je kunt gaan voelen. Slaapgebrek triggert je angstgevoelens omdat je emotioneel gezien net iets minder sterk in je schoenen staat en dus vatbaarder bent voor angstige gedachten. Als ik een nacht niet goed geslapen heb, merk ik dat meteen. Maar ook als ik wel lekker slaap, doe ik overdag vaak een powernap. Het is mijn reset-knop, want daarna voel ik me heerlijk opgefrist en kan ik er weer helemaal tegen.

Minder angst voelen, los je niet op door over het verleden of de toekomst te blijven piekeren. De toekomst schuift steeds verder naar voren op, dus je kunt je zorgen blijven maken tot in de eeuwigheid. Zoals eerder gezegd, ligt de oplossing in dit moment. Je kunt nu besluiten om iets anders te doen, bijvoorbeeld vanavond bijtijds naar bed te gaan of minder alcohol te drinken. Daarmee beïnvloed je jouw nabije toekomst.

3 tips om angst te verminderen

TIP 1 - Bekijk het van de creatieve kant

Stel je zit in een lastige situatie. Probeer dan een moment te vinden om er van een afstandje naar te kijken. Doe dit in stilte en alleen met jezelf. Wat zit je precies dwars? Kijk ook naar de dingen die er in deze specifieke situatie wél goed gaan. Elk nadeel heeft namelijk ook minstens één (maar vaak meerdere) voordelen, al zijn het soms onbenullig kleine dingen. Bijvoorbeeld dat je niet meer naar je werk hoeft waar je je toch al niet op je plek voelde. 

Denk creatief door in elke minder leuke situatie iets positiefs te zien. Wat kun je met de situatie? Waar zet het je toe aan? Dingen gebeuren niet helemaal zonder reden, daar ben ik van overtuigd. Dus wat zou de reden (of les) kunnen zijn dat je in deze situatie zit? En wees trots op jezelf en prijs jezelf wanneer je ook de voordelen begint te zien in situaties die ogenschijnlijk alleen maar tegen vallen.

Heb je geen baan? Natuurlijk is dat beangstigend. Maar blijf er niet in vastzitten. Erken het gevoel en geef er een creatieve draai aan. Wat zou jij bijvoorbeeld kunnen betekenen voor de online wereld? De online wereld is oneindig groot en heeft onbegrensde mogelijkheden. Dus stel jezelf de vraag: wat zou ik online kunnen opzetten om mee aan de slag te gaan? Hoe kan ik mijn talenten en ervaringen omzetten om anderen te helpen of blij te maken? 

Dit levert je misschien niet meteen inkomsten op, maar wel een beter gevoel en je hebt ook weer een concreet doel om voor te gaan. Zingeving is een krachtige tegenhanger van angst. Want je nutteloos voelen, hangt vaak samen met gevoelens van ontevredenheid, eenzaamheid, piekeren of angst. En wie weet kun je er op den duur wel inkomsten uit halen. Dus volg je passie en deel jouw talenten en ervaringen met de (online) wereld.

Leestip: Voorkom een burn-out

TIP 2 - Zorg dat je goed gegrond bent 

Als je angstig bent, betekent het vaak dat je niet gegrond bent en niet connected bent met jezelf en je diepe weten (intuïtie). Wanneer je gegrond bent (ook wel geaard genoemd), is er een sterke energetische verbinding met je kern (ook wel je ziel genoemd). Je kern staat in verbinding met je intuïtie, de wijze oude vrouw in jou. Je raad het al: de wijze vrouw laat zich niet zomaar van de wijs brengen, omdat zij vertrouwen heeft en weet wat de waarheid is.

Jouw kern en de wijze vrouw in jou zijn er altijd. Alleen is de deur naar deze verbinding soms gesloten, waardoor de verbinding ermee slecht is. Zie het als een slechte internetverbinding. Ook dan kunnen de signalen minder goed tot je bewustzijn doorkomen. Dat is natuurlijk geen ramp. Als je maar weet hoe het voelt wanneer je uit deze verbinding bent. En als je dan maar weet hoe je dit innerlijke netwerk weer kunt terugkrijgen en versterken. 

Stevig op de aarde staan (aarden), is vergelijkbaar met stevig in je schoenen staan. Je blijft dan letterlijk gemakkelijker in balans in een stressvolle situatie of bij overprikkeling. Als je niet goed gegrond bent, blijft de onrust namelijk in je aura hangen (energieveld om je lichaam). Met een grondingsoefening kan alle spanning via je benen en voeten de aarde in stromen. Daardoor zit je automatisch minder in je hoofd en nemen angstgedachten af.

Met een grondingsoefening versterk je de verbinding met je kern. Aarden klinkt ingewikkelder dan het is. Het is eigenlijk niets meer dan contact maken met de aarde. Dit kan letterlijk (met je blote voeten door het gras of in huis lopen) en figuurlijk: visualiseren dat er vanuit je stuitje en voetzolen een stevige wortel diep de aarde in gaat waarlangs de energie van Moeder Aarde omhoog en door je hele lichaam stroomt.

TIP 3 - Adem je angst weg 

Ademhalingsoefeningen helpen om een angstgevoel snel en makkelijk te verminderen. Je voelt je bijvoorbeeld plotseling overweldigd door een situatie, je hart klopt in je keel en het zweet breekt je uit. Dan is de juiste ademtechniek jouw redding! Wacht niet op een paniekaanval, maar oefen de techniek op het moment dat je niet of een beetje angstig bent. Hoe vaker je het oefent, hoe beter het effect. Zelfs tijdens een halve zenuwinzinking!

Oefening 1: vertraag je ademhaling. Neem langzaam een diepe ademteug en vul je longen zoveel mogelijk met lucht. Laat de lucht daarna langzaam weer ontsnappen. Bouw de snelheid van je ademhaling rustig af. Ga dus niet meteen van hyperventilatie naar een ademteug die tien seconden duurt. Forceer de vertraging net genoeg dat je niet duizelig wordt. Gebeurt dit wel? Dan adem je waarschijnlijk te langzaam. Bouw het dus rustig af.

Wanneer je dit langzame ademhalen met aandacht doet (visualiseer de lucht die je in- en uitademt), is je brein niet bezig met de paniekgedachten maar met de ademhaling. Je hersenen sturen dan andere (rustgevende) signalen naar je lichaam, wat je helpt ontspannen. Zodra je je ademhaling onder controle hebt (in een lagere frequentie!), krijgt je brein het signaal om de niveaus van zuurstof en koolstofdioxide weer in balans te brengen.

Deze ademhalingstechniek kun je ook doen ruim vóórdat je een angst hebt, zoals bij een presentatie die je moet geven. Heb je vooraf de tijd? Ga dan comfortabel zitten of liggen en sluit je ogen. Leg één hand op je buik en de andere op je borst. Adem diep en langzaam in door je neus, houd 2 tot 4 seconden vast en adem uit door de mond. Visualiseer dat je de spanning loslaat en ontspan je kaken. Gaan beide handen evenveel op en neer? Perfect!

Ademhalingstechniek 2: de afwisselende neusgat-ademhaling. Deze oefening voelt misschien een beetje vreemd, maar het is heeft effectief wanneer je angstig bent. En geloof mij, het wordt makkelijker naarmate je het vaker oefent wanneer je niet in paniek bent.

  • Stap 1: bedek met je rechterduim je rechterneusgat
  • Stap 2: adem in via je linker neusgat
  • Stap 3: houd je adem in wanneer je je duim loslaat en je met je wijsvinger (van dezelfde hand) het linkerneusgat dichtdrukt
  • Stap 4:  adem rustig uit door je rechterneusgat
  • Stap 5: houd je vingers in dezelfde positie en adem nu in door je rechter neusgat
  • Stap 6: wissel weer van vingers  bedek je rechter neusgat met je duim) en adem uit via je linker neusgat

Binnenkort volgt er een tweede blog/podcast met tips hoe je minder angst kunt ervaren, onder andere over journalen en essentiële oliën.

Houd je hoofd koel en zorg goed voor jezelf en voor anderen.Ga zorgen dat je je goed voelt, gewoon steeds kijken wat je NU kan doen om je iets beter te voelen.

Accepteer dat wat er is. Accepteer jezelf, zorg goed voor jezelf en via dat pad kun je toewerken naar een steeds hogere energie frequentie. Frequentie van vreugde, plezier, liefde en vrede. 

Ofwel: accepteer dat wat er is, laat los wat is geweest en heb vertrouwen in wat kan zijn. 

Super lief en leuk als je een reactie wilt achterlaten op deze blog. Hier help je mij enorm mee!

With love, 

Gerelateerd: lees verder...

3 tips om angst te verminderen
3 tips om angst te verminderen

Tags

angst


Misschien vind je dit ook leuk:

Minderen met suiker: waarom en met tips

Zo ervaar je minder angst, Deel 2

Hooggevoelig oftewel HSP, mijn ontdekking

  • Dank u wel voor deze podcast. Het lukt mezelf steeds beter, maar het is zo fijn en extra motiverend om het te horen van iemand die het begrijpt en weet te verwoorden.

    Reply

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.