Zelfvertrouwen Killers!

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Het lijkt onschuldig als je roddelt of dingen uitstelt. Maar pas op, dit zijn “killers” voor je zelfvertrouwen.

Vergelijk jezelf niet met andere mensen.

Ik heb hierover al eerder een video geplaatst. Waarom is jezelf vergelijken met iemand anders niet goed voor je zelfvertrouwen? Natuurlijk kan het motiverend werken als je net iets beter wil zijn.  Kijk alleen uit dat je niet teveel geconcentreerd ben om andere mensen te “verslaan”. Dit kan je eigenwaarde omlaag halen. Je krijgt het gevoel dat anderen je niet leuk genoeg vinden omdat je ‘de beste’ moet zijn.

Tip: Vergelijk jezelf niet steeds met andere mensen maar kijk liever naar wat jij echt leuk vindt. Als je bijvoorbeeld graag schrijft, kijk dan niet hoe anderen het doen maar schrijf zoals jij graag wilt. En geniet daarvan.

Roddelen. In mijn ebook “Maak je niet druk wat andere mensen van je denken” heb ik een stuk aan roddelen besteed.
Negatief over iemand anders denken en praten, kan je (onbewust) behoorlijk onzeker maken. In feite haal die ander naar beneden om jezelf  ‘hoger’ te plaatsen. Waarom zouden ze ook niet over jou roddelen als jij er niet bij bent? Als je bang bent dat er over jou wordt gepraat als je er niet bij bent, is het moeilijk je zelfverzekerd te voelen.

Oefening:

Als een volgende keer een van je vriendinnen, collega’s of familie over iemand anders begint te roddelen, zeg daar dan iets van. Bijvoorbeeld: “sorry, ik heb me voorgenomen om het niet meer over iemand te hebben die er niet bij is, als jullie toch door willen gaan is dat goed maar ik ga dan even wat anders doen”.  Weet je hoe krachtig en sterk je dit zal maken? Als dit een stap te ver voor je is, dan kan je over diegene waarover wordt geroddeld,  ook iets positiefs zeggen. Als je positief over iemand praat, zal jou dat ook een goed gevoel over jezelf geven.

Accepteer complimenten.

Niemand wil arrogant klinken, maar als je geen complimenten kan accepteren loop je flink wat boost voor je zelfvertrouwen mis. In het ergste geval geloof je zelfs dat je de aandacht niet waard ben.

Tip: Zeg de volgende keer als je een compliment krijgt: ‘Dank je wel‘. Vermijd verklaringen af te leggen zoals “dank je, maar deze tas heb ik voor € 3,00 gekocht op de markt”. Je komt echt niet egoïstisch of arrogant over als je laat zien blij te zijn met een compliment. Het is ook leuk voor degene die het compliment aan je geeft. Je bent complimenten waard. Je verdient het!

Uitstellen.

Stel je ook vaak dingen uit tot morgen? Of zoals met afvallen zo populair is: ‘maandag begin ik‘. Als je zaken altijd uitstelt, geef je jezelf (onbewust) het gevoel dat je ze eigenlijk niet aankunt.

Tip: Kijk wat voor jezelf belangrijk is om te doen of wat moet je doen waar je tegenop ziet. Maak vervolgens een planning en houd je daaraan. Door het stapje voor stapje te doen, krijg je ook die saaie en moeilijke dingen gedaan! Elke keer als je iets gedaan hebt zal je zelfvertrouwen groeien!

Succes!


__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

accepteer complimenten, eigenwarde, motiverend, onzeker zijn, planning maken, roddelen, uitstellen, vergelijk jezelf niet met anderen, zelfvertrouwen


Misschien vind je dit ook leuk:

Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

Tips voor Direct Meer Zelfvertrouwen

10 tips voor direct meer zelfliefde

  • Hele mooie zin: Kijk alleen uit dat je niet teveel geconcentreerd ben om andere mensen te “verslaan”.
    Helaas bestaat de maatschappij steeds meer uit de mentaliteit om beter/rijker/slimmer of wat dan ook dan een ander te zijn, waarbij je eigenlijk vergeet naar je zelf te kijken

  • Wat ook een belangrijke valkuil is, is zwart-wit denken. Probeer af te stappen van de denkwijze ‘iets helemaal goed doen of juist totaal verkeerd’ Er bestaat ook een tussenweg!

  • Ik ga met je tips aan de slag;).Ik denk ook dat ik mezelf geen compliment waard vind.Soms reageer ik van schrik helemaal niet op een compliment.Mezelf met anderen vergelijken ben ik een beetje aan het afleren.Pfff…en dat uitstellen,ook zo herkenbaar.Eigenlijk moet ik al heel de dag de wasmachine aanzetten maar ik heb er gewoon geen puf voor..iets wat vaker voorkomt,maar als je het wel doet geeft het je toch een goed gevoel.Maar nu moet de was maar even tot morgen wachten;)

  • Hoi Ran,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik wilde even toevoegen dat de zin: “Sorry, ik heb me voorgenomen…..”voor mij harstikke goed werkt. Dit is de manier zo als IK het heb gedaan. Dit wilde ik nog even extra toevoegen.

    Natuurlijk doet je reactie mee voor de prijs!

  • Beste Marian,
    Ik geef een ander soort reactie dan gebruikelijk, want deze is een soort “fundament” jezelf beter te precenteren, zowel in schrift als verbaal

    Bijvoorbeeld: “sorry, ik heb me voorgenomen om het niet meer over iemand te hebben die er niet bij is, als jullie toch door willen gaan is dat goed maar ik ga dan even wat anders doen”.
    Bovenstaande zin kan didactisch gezien zeker wat beter en zodoende prettiger leesbaar worden weerbegeven.
    Als ik nog over de grammatica foutjes zou hebben, dan zou het spijkers op laag water zoeken zijn. En dat is niet mij bedoeling.
    De laatste tijd zien we, dat er vaak in allerlei stukken ( zelfs bepaalde kranten) dat we dit niet serieus nemen.
    Ten eerste is dit een educatieve fundament van degene, die iets presenteert. Ten tweede is het zeker goed voor de jeugd ( hoor ik ook bij!) om een goed voorbeeld te krijgen.

    En nu hopen, dat mijn reactie ook mee mag doen de prijs.

    Groeten, Ran.

  • Mijn grootste struikelblok is het eerste punt; jezelf vergelijken met anderen. Ik vind het zo moeilijk om dat af te leren. Weet dat het niet goed is voor me… Het is nl (als je weinig zelfvertrouwen hebt) echt heel erg makkelijk om jezelf met iemand anders te vergelijken en erachter te komen dat die anders veel leuker is. Dat is niet zo moeilijk, ik vind iemand anders als snel “leuker” dan mezelfs. Ik maak het mezelf alleen maar moeilijker door dat te doen!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.