5 praktische tips om tijd te besparen. Deel I.

Vaak zijn we druk, druk en nog eens druk. Het leven gaat al zo snel voorbij en het is zonde om tijd te verspillen met dingen die niet leuk of niet belangrijk voor je zijn. Je gaat leren hoe je meer gedaan zal krijgen in minder tijd, hoe je daardoor rustiger wordt en dus minder stress hebt.

Timemanagement tips om tijd te besparen

Zet je mail uit

Maak er een gewoonte van om je e-mail twee of drie keer per dag te checken. Je voorkomt daarmee dat je afgeleid wordt als je aan het werk bent.

Gebruik to-do lijsten

Als je alles wat je moet doen op een to-do-lijstje schrijft, dan kan je prioriteiten stellen. Je doet dan de dingen die voor jou het belangrijkst zijn. Als je het klaar hebt, dan kan je het van je lijstje afstrepen. Het voelt zo goed om iets door te strepen! Als je iets doorstreept groeit je zelfvertrouwen omdat je iets hebt afgerond. Je (onder)bewustzijn wordt geïnspireerd om door te gaan. Door te werken met een to-do-lijst, zul je merken dat je effectiever wordt.

Verdeel grote taken in kleine

Zoals ik al schreef is niets zo fijn als to-do-lijstje afvinken. Je kan soms erg tegen iets opzien wat je nog moet afhandelen. Vaak is dat omdat het veel werk (b)lijkt te zijn of een vervelende klus voor je is.
Je hebt bijvoorbeeld opgeschreven om je kantoor op te ruimen. Verdeel dit dan in een aantal kleine taken. Bijvoorbeeld: bureau opruimen, stoffen op kantoor, boekenkast ordenen of rekeningen/papieren uitzoeken.

Gebruik de tijd

Moet je wachten op de trein, bus of bij de dokter? Maak gebruik van deze tijd. Ik heb altijd een boek bij me en gebruik deze tijd om te lezen of ik maak gebruik van mijn notitieboekje en maak alvast een planning voor de volgende dag. Dan kom ik meteen bij de volgende tip.

Plan elke dag van tevoren in

Heel veel mensen weten van tevoren niet wat zij die dag gaan doen. Voordat je dan opgestart bent is er kostbare tijd verloren gegaan. Je zal zien als je de eerste uren van de dag ‘verprutst’ dat dan gevolgen heeft voor de rest van de dag. Dit zie je ook bij mensen die willen afvallen of op een dieet zijn en die ’s ochtends al hebben gezondigd of zich niet aan hun dieet hebben gehouden. Ze blijven dan de hele dag in deze spiraal.
De gedachte is dan vaak: “ik heb het nu toch al verprutst, morgen maar weer”. Zo is het eigenlijk ook met timemanagement en het starten van de dag: “het maakt niet meer uit want het zal geen productieve dag meer worden!”  Pak je to-do-lijstje erbij met het plannen van je dag.

Heb je zelf tips of vragen?
Leuk als je hieronder een reactie wilt geven. Dit is weer leuk voor anderen mensen om te lezen.

Voor meer informatie over vitaliteit en stressbehendigheid kan ik je dit boek aanraden:

Druk, Druk, Druk
Druk, Druk, Druk
Carry Petri & Jolanda Bouman

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

afvallen, minder stress, productieve dag, stressbestendigheid, timemanagement tips, to-do lijsten, vitaliteit


Misschien vind je dit ook leuk:

Waarom en wanneer affirmaties niet werken

Eet je huid stralend

Past pesto met zalm en champignons

  • Een to-do lijstje gebruik ik ook vaak! Dan is alles uit je hoofd en staat het op papier. Heerlijk!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijnĀ privacy.