Zo straal je zelfvertrouwen uit bij het spreken.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Onzekerheid is voor een persoon erg vervelend.

Sommige mensen blijken bij spreken voor een publiek last te hebben van saboterende gedachten. Dat zijn overtuigingen die je in de weg zitten en als een stemmetje in je hoofd klinken om je klein te houden. Saboterende gedachten maken je onzeker en dat straal je uit. Uit onderzoek blijkt dat woorden slechts 7% bijdragen bij het overbrengen van een boodschap. Wat je zegt is veel minder belangrijk, dan hoe je het zegt. In de factor hoe, speelt zelfverzekerdheid een belangrijke rol.

Saboterende gedachten.

Voorbeelden van saboterende gedachten zijn:

* Zo ben ik nu eenmaal (‘Ik praat nu eenmaal razendsnel. Als ik langzaam praat, kom ik er niet uit en lukt het me helemaal niet.’)
* Ik kan er niks aan doen dat ik me zo voel/ gedraag (‘Het is logisch dat ik zenuwachtig ben, ik zit hier voor een grote groep, ik ben hier niet voor opgeleid.’)
* Ik houd niet van toneelspelen
* Ik mag geen fouten maken
* Iedereen moet me aardig vinden
* Mijn prestatie moeten maar voor zich spreken
* Ik ben niet zo belangrijk

Erg vervelend als deze gedachten jouw voorkomen beïnvloeden en jou niet alleen onzeker maken, maar het is al helemaal vervelend als die indruk ook bij luisteraars wordt achtergelaten.

Hoe kun je hier nou het beste mee omgaan?

* Bedenk bij iedere saboterende gedachte het tegenovergestelde (een stimulerende gedachte), bijvoorbeeld ‘Zo ben ik nu eenmaal’ -> ‘Ik wil me ontwikkelen’.
* Ken je kwaliteiten
* Besef je dat fouten je menselijk maken
* Vergeet niet: ieder gedrag – ook dat van je weerbarstige baas of medewerker – heeft een positieve bedoeling
* En ook: ieder gedrag – van die medewerker die dwarsligt of je baas die niet wil luisteren – was ooit de beste keuze die iemand had
* Vergelijk je negatieve ervaring eens met iets wat nog erger zou zijn. Bijvoorbeeld: je project is mislukt. Bedenk wat er allemaal nog meer mis had kunnen gaan en welke goede dingen je geleerd hebt van die negatieve ervaring.
* Zoek het humoristische in een schijnbaar negatieve ervaring
* Geloof in je boodschap

Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn van je eigen kunnen, probeer dan in ieder geval alvast aan je uitstraling te werken.

Enkele tips:

* Spreek luid en duidelijk
* Varieer in spreektempo, volume en toonhoogte
* Als het je lukt: gebruik humor
* Maak veel oogcontact – staar niet naar het papier voor je of naar de grond
* Gebruik je handen: open handen wekken vertrouwen
* Niet: je armen over elkaar slaan (gesloten houding), je handen in je zakken (ongeïnteresseerd) of iets overduidelijk in je handen houden, zoals papieren of een pen (dat leidt af)
* Zorg dat je lichaamstaal je boodschap ondersteunt

Het lijkt misschien gemakkelijk, maar toch blijkt het in de praktijk een hele kunst om dit allemaal toe te passen. Blijf vooral rustig en neem de tijd. Je hoeft natuurlijk niet van de ene op de andere dag een geboren spreker te zijn!

Bron: studenten.nl

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

iedereen moet me aardig vinden, onzekerheid, overtuigingen, saboterende gedachten, spreken, uitstraling, zelfvertrouwen, zelfverzekerheid


Misschien vind je dit ook leuk:

Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

Tips voor Direct Meer Zelfvertrouwen

10 tips voor direct meer zelfliefde

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.