Jezelf iets voornemen
Jezelf iets voornemen

Jezelf iets voornemen

​Hey, hoe gaat het met jou? En met je goede voornemens? Ruim 7 van de 10 Nederlanders is het jaar gestart met een of meerdere goede voornemens. Dat is super natuurlijk. Maar helaas heeft het merendeel ze al na een paar weken weer overboord gegooid.

Jezelf iets voornemen, is makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien werkt het succes van een ander aanstekelijk, jij wil dat ook. Maar in de praktijk is het nooit zo makkelijk als het er bij iemand anders uitziet. Succes is namelijk alleen de buitenkant. De weg hiernaar toe is de binnenkant en dat gebeurt veelal achter gesloten deuren.


Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes of maak gebruik van de Gratis Castbox FM App 



De successen worden op Instagram en Facebook gepost. En dat is heel goed natuurlijk, want je moet je successen vieren, zeg ik altijd. Maar doordat je alleen die kant van het verhaal ziet, krijg je al gauw het idee dat het resultaat iedereen komt aanwaaien behalve bij jou. En dat geeft een vertekend beeld. Want achter elk succes zit een wens, energie, discipline en vaak ook bloed, zweet en tranen. Die zie je niet als buitenstaander.

Een sterk voorbeeld hiervan is de boekenreeks van Harry Potter, geschreven door J.K. Rowling. Zij kreeg van maar liefst veertien uitgevers een afwijzing voordat het uiteindelijk bij uitgeverij Bloomsbury belandde en het een booming succes werd. In totaal zijn er alleen al van haar eerste boek ‘Harry Potter en de steen der wijzen’ meer dan 120 miljoen exemplaren verkocht. Een droomscenario, maar wat dus niet vanzelf ging.

Of het verhaal van Kolonol Sanders Hij was 65 toen hij zijn eerste AOW overmaking kreeg, een bedrag van slechts $99. Hij was duidelijk bijna failliet en had slechts een klein huis en een oude auto. Hij nam daarom het besluit dat hij moest veranderen.

Het enige idee dat hij had was een kip recept dat zijn vrienden heerlijk vonden. Met dat idee in gedachte zette hij enorme acties in. Hij verliet zijn huis in Kentucky en ondernam, om zijn idee te verkopen, enorm veel reizen naar de verschillende staten van Amerika.

Hij vertelde restaurant eigenaren dat hij een kip recept had dat mensen heerlijk vonden en hij wilde ze het gratis geven. Wat hij er voor terug wilde hebben was dat hij van iedere verkochte kip een klein deel van de omzet zou krijgen. Hij kreeg keer op keer nul op het rekest, maar gaf niet op.

Uiteindelijk kreeg hij meer dan 1000 afwijzingen!

Om precies te zijn kreeg hij 1009 ‘nee’s’ voor hij zijn eerste ‘ja’ kreeg. Met dat succes wist Kolonel Harland Sanders het eetpatroon van de wereld te veranderen met zijn Kentucky Fried Chicken.

Leeftijd is geen barrière om succes te behalen en geld is het ook niet. Wat nodig is, is een idee en actie en geloof in jezelf gevolgd door een goede planning en volhardendheid. Hoeveel van ons zouden op deuren blijven kloppen als we al meer dan 1000 afwijzingen kregen? Ik denk niet zoveel.

Vaak blijven we hangen in de afwijzingen en durven we niet meer te gaan voor wat we willen.

De sleutel tot succes

Begin dit jaar heb ik mezelf voorgenomen om het sporten weer op te pakken. Na jaren niets aan sport gedaan te hebben (behalve wandelen) ben ik nu twee tot drie keer per week bezig met pilates of total body workout. Dus in mijn geval is het bloed (nou ja, hopelijk niet!), zweet en trainen.

Mijn voornemen om meer mijn spieren te trainen, was zo gepiept. Maar om het ook daadwerkelijk te doen en het tot een succes te maken…?

Ook ik moet me er regelmatig toe zetten om van die bank af te komen en te gaan sporten.

Het is niet een kwestie van mezelf een maand lang in het zweet werken om het daarna spuugzat te zijn en nooit meer te gaan. Het gaat om haalbare stappen die je langere tijd kunt volhouden, want die leiden tot duurzaam succes.

Tip 1 - Gebruik je agenda

Maak je acties concreet en plan afspraken en todo’s in je agenda in. Niet alleen voor de volgende dag, maar voor de komende week of zelfs weken. Op die manier wordt je goede voornemen eerder een gewoonte en is de kans kleiner dat je het erbij laat zitten.

Tip 2 - Houd je motivatie hoog

Dat doe je door mensen om je heen te verzamelen die je aanmoedigen om vol te houden. Omring je met mensen die hetzelfde doel hebben. Of spreek samen met een sportmaatje af of mee te gaan.

Zet de spullen van te voren klaar die je nodig hebt. In mijn geval is dat mijn matje en sporttas. En onthoud waarom je het wil doen. 

Leestip: Motivatie nodig? Tips om je doelen te bereiken

Tip 3 - Houd het leuk

Wees niet te streng voor jezelf. Niet als excuus om het niet te hoeven doen, maar door jezelf elke keer te prijzen als je weer een stap in de goede richting gezet hebt.

En bedenk op moeilijke momenten waarvoor je het in eerste instantie ook alweer wilde doen.

Succes is het gevolg van het nemen van actie en geloven in jezelf!

Succes is het gevolg van het nemen van actie en geloven in jezelf!

Geloof in jezelf (en denk positief)

Wist je dat het voor ons brein net zo makkelijk is om te geloven dat we geweldig zijn als dat we waardeloos zijn? Alleen vóelt dat niet zo. Het voelt alsof een tegenslag zwaarder weegt dan een meevaller. En ergens klopt dat ook. Want onze innerlijke criticus, dat strenge stemmetje in je hoofd) gaat er vervolgens mee aan de haal. Dat maakt dat je kritiek beter onthoudt (en helaas ook langer) dan een compliment. Maar in basis maakt het geen verschil of je jezelf voorhoudt dat je geweldig of waardeloos bent. [Meer over je innerlijke criticus lees je hier]

Het is net zo gemakkelijk te geloven dat we geweldig zijn als dat we 'waardeloos' zijn.

Maar - en nu komt het – juist omdat we geneigd zijn om kritiek of tegenslag zwaarder te laten meetellen dan een compliment of meevaller, is het belangrijk dat we onszelf voeden met positiviteit.

Juist doordat we de neiging hebben om het succes van een ander te zien als iets dat hem of haar komt aanwaaien, is het belangrijk om jezelf een realistisch beeld voor ogen te houden: denk niet te mákkelijk over andermans successen en denk niet te lícht over jouw eigen successen.

Denk niet te makkelijk over andermans successen en denk niet te licht over jouw eigen successen

Verander je gedachten

Je zou kunnen zeggen dat succes in het brein begint, met een positieve mindset. Steeds als je jezelf hoort zeggen of denken: ‘dit gaat nooit lukken’ of ‘ze zullen me wel niet aardig vinden’, wees dan alert op jezelf. Want dit soort weerstandsgedachten hebben een functie. Waarschijnlijk ben je gespannen of heb je de lat voor jezelf te hoog gelegd.

Let op de beren op je weg (de antwoorden achter de… ), want die belemmeren jouw doorgang naar succes.

  • Ik wil mezelf wel zijn, maar…
  • Het is moeilijk, omdat…
  • Ik kan dit niet, want…
  • Het gaat me nooit lukken om…

Als je jezelf deze beren op de weg hoort zeggen of denken, stel jezelf dan de vraag: hoe kan (datgene waar ik tegenop zie) makkelijker? Bijvoorbeeld door hulp te vragen of door meer prioriteiten te stellen.

Om je dromen waar te maken en iedere avond met een voldaan gevoel te gaan slapen, is lef en moed nodig. Maar het is niet onmogelijk. Met een gezonde dosis optimisme en geloof in jezelf gaat het je lukken om van je voornemens een succes te maken. Optimisme is de basis van moed en lef. Bouw je leven op een stevig fundament en niets houdt je tegen om je dromen waar te maken.

Motivation is what gets you started,
​Habit is what keeps you going

Veel succes en plezier!

Je kán het!

Accepteer dat wat er is. Laat los wat is geweest. Heb vertrouwen in wat kan zijn. 

With love,

Jezelf iets voornemen
Insert Content Template or Symbol
  • Michelle schreef:

    Thanks voor de handige tips! Mijn goede voornemen is om meer te gaan sporten en mij beter in mijn vel te voelen. Een positieve mindset heb ik vaak wel gelukkig.

  • Sabine schreef:

    Heerlijk helder om te lezen. Het geeft me direct een positieve boost!

  • >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.