Just Be You
Shares

Bijna iedereen heeft er wel eens last van: uitstelgedrag. De uitspraak “dat doe ik morgen” riep ik vroeger altijd en is nu een veel gehoorde kreet van mijn jongste dochter.

Bepaalde dingen die moeten gebeuren krijg je maar niet gedaan en dus schuif je het steeds maar weer voor je uit. Daarom hier een aantal tips om je uitstelgedrag te lijf te gaan.

zelfvertrouwen

7 tips om uitstelgedrag te voorkomen:

  • Kan je ontdekken wat de oorzaak is van je uitstelgedrag?
    Ben je gemakkelijk afgeleid, ben je perfectionistisch, wil je iets doen wat eigenlijk meer een moeten is? Als je je bewust wordt van de reden dan kan je actie ondernemen.
  • Je hebt vaak geen zin in een bepaalde activiteit want anders zou je het wel meteen doen.
    Geef jezelf een beloning als je de taak meteen aanpakt ( als ik dat en dat gedaan heb dan mag ik bijvoorbeeld, even lekker surfen op internet, een bakje koffie drinken en lekker tijdschrift lezen, etc.)  Hou je wel aan de afspraak met jezelf want hierdoor bouw je zelfvertrouwen op. Elke keer als je iets hebt volbracht ga je jezelf meer vertrouwen.
  • Kijk eens naar hoe groot je “taak” is.
    Is het te groot en stel je het daarom uit? Bekijk de mogelijkheden om je “taak” in kleine stukjes te verdelen. Dat is veel makkelijker om te doen. Als je graag meer wilt gaan bewegen. Ga dan niet meteen als een gek rennen maar begin eens met 10 minuten wandelen.
  • Maak een planning.
    Schrijf precies op wanneer en wat je wilt gaan doen. Let hier weer op dat je de afspraak met jezelf wel nakomt, anders brokkelt je zelfvertrouwen af. Een afspraak met jezelf is net zo belangrijk als een afspraak met een ander!
  • Elimineer afleiding.
    Wanneer ik perse een blogbericht wil posten dan heb ik wel mijn computer aan maar zet ik mijn mail uit. Elke als ik “ping” hoor ga ik toch weer naar mijn mail kijken. Ook heb ik mijn telefoon uit en een papiertje op de deur met “niet storen”.
  • Leer je aan dat als je denkt:
    dat doe ik morgen om het meteen te doen! Niet wachten met de vaatwasser leegruimen maar als je eraan denkt meteen doen. Dit scheelt ook weer in je energie, immers elke keer denken dat je nog iets moet doen kost je alleen maar energie.
  • Gun jezelf ook rust.
    We plannen allemaal afspraken in onze agenda’s maar maak je ook een afspraak met jezelf? Stel je dingen uit omdat je gewoon geen energie hebt of toe bent aan een beetje rust. Gun jezelf ook die rust. Plan in dat je lekker gaat ontspannen, luieren of waar je ook zin in hebt. Doe dit dan zonder schuldgevoel en kan je de dag erna weer met meer energie er tegengaan.

Wil je meer tips die je helpen om uitstelgedrag te voorkomen en je dromen/doelen waar te maken? Bekijk dan gerust eens mijn vier weekse programma. Ontdek wat je wilt, bereik stap voor stap je doelen en blijf gemotiveerd. Lees hier meer over het programma…

10 dingen die je moet laten gaan om gelukkig(er) te worden

Schrijf je nu in en ontvang meteen de PDF

Misschien vind je dit ook leuk:

About the Author marian

Gepest op school, opgevoed zonder liefde met aan alcohol verslaafde ouders. Hierdoor was ik verlegen, onzeker, ik had totaal geen (zelf)vertrouwen. Ik was bang om ‘gezien’ te worden, ik had altijd het gevoel niet goed genoeg te zijn en sterk de goedkeuring van andere mensen nodig. Mijn moeder is in mijn armen overleden en dat was de turning point in mijn leven. Lees meer >>>

follow me on:

Leave a Comment:

Add Your Reply