17 eenvoudige manieren om je energie een boost te geven - Just Be You
Just Be You
Shares
17 eenvoudige manieren om je energie een boost te geven

17 eenvoudige manieren om je energie een boost te geven

Sta eens stil bij je leven. Wat ben je eigenlijk allemaal aan het doen? En voor wie en waarom? Maak eens een lijstje met allemaal dingen waar jij blij van wordt en die je graag doet. Maak vervolgens eens een lijstje met wat je iedere dag allemaal doet. Vergelijk die lijstjes eens met elkaar.

En?

Ben jij op weg naar een leven wat bij jouw past of leef jij in het leven van iemand anders?

Als je bouwt aan je energieniveau, dan heb je meer vermogen om je werk te doen en kan je overal beter tegen. Hieronder 17 tips:

1. Zorg voor ontbijt.

Eet iedere ochtend een gezond ontbijt. Dit is de motor voor je dag. Studies hebben aangetoond: elke ochtend een gezond ontbijt, geeft meer energie en je bent in een beter humeur gedurende de dag. Streef naar een energie evenwicht: hoogwaardige koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten.

2. Werk/Passie

Werk aan iets waar je gepassioneerd over bent. Passie is energie.

3. Wandeling.

Als je merkt dat je energie niveau daalt, ga dan voor een stevige wandeling.

4. Pauze.

Neem regelmatig gedurende de dag een pauze. Werk 25 minuten onafgebroken aan een taak, neem daarna vijf minuten pauze. Tijdens deze pauze kun je stretchen, water drinken, goed ademhalen. Neem na 2 uur werken een pauze van 15 – 30 minuten. Het nemen van pauzes zal je productiviteit verhogen.

5. Drinken.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat dorst zich voor kan doen als honger. Maar wist je ook dat het zich kan voordoen als vermoeidheid? Zorg ervoor dat je altijd een flesje water bij je hebt en gedurende de dag een aantal slokken drinkt. Behalve voor je energieniveau, is water drinken ook goed voor je hersenen en je huid.

Tip: Drink meteen water als je wakker wordt. Het drinken van water zal je helpen om wakker te worden en het helpt je je fris te worden.

6. Positief/Negatief

Kijk eens naar jezelf. Een negatieve houding waarbij je gefocust bent op alles wat niet gaat zoals het zou moeten gaan, is een enorm energie lek. Kijk naar elke situatie met een positieve blik: wat heb je ervan geleerd, wat kan je anders doen?

7. Lichaamshouding.

Wat is je lichaamshouding? Sta jij goed recht op of sleep jij jezelf rond? Zit je goed in je stoel of “hang” je in je stoel.

Zit en/of loop goed rechtop. Zo zal je meer energie uitstralen en dit ook voelen.

8. Powernap.

Neem eens een power nap. Een korte power nap is goed voor je energie niveau, vermindert stress, helpt je betere beslissingen nemen, helpt bij gewichtsverlies, versterkt het geheugen etc.  Als je wilt ontdekken wanneer het een optimale tijd is om een powernap te nemen lees dan het boek: Verander je leven, doe een dutje van Dr. Sara Mednick.

9. Lachen.

Lachen is gezond en zal je ” feel-good” hormonen laten vrijkomen. Dit verhoogt je energie niveau.

10.  Stress.

Stress is een van de grootste energie-zuigers. Ervaar jij stress? Probeer de stress te verminderen door onder andere yoga, meditatie, powernap, Tai Chi.

11. Smoothies.

Heb jij wel eens een groene smoothie geprobeerd? Door het effect van fruit een heerlijke smoothie die je energie niveau zeker zal verhogen.

Klik hier voor smoothies recepten.

12. Muziek.

Zorg dat jouw favoriete muziek op je ipod staat. Of maak een afspeellijst op youtube. Volume omhoog en lekker genieten.

13. Zorgen.

Maak je je veel zorgen? Schrijf de zorgen van je af? Lees hier mijn eerdere blog bericht over zorgen maken.

14. Gedachten.

Welke gedachten heb jij? Je gedachten kunnen je energie niveau werkelijk leeg laten lopen. Deze emotionele toestanden zijn niet goed voor je energie niveau: zorgen maken, wrok, woede, spijt en medelijden met jezelf.

15.  Koffie.

Ben jij iemand die bakken koffie drinkt? Reduceer je gebruik van koffie en neem eens een halve mok koffie en dat om de paar uur.

16. Heb jij iets om naar uit te kijken?

Doen wat je leuk vindt zal zorgen dat je energie niveau weer omhoog gaat.

Tip: Maak een een balans. Schrijf aan de ene kant dingen die je energie geven en aan de andere kant dingen die je energie kosten.

Zorg er altijd voor dat de balans naar de + gaat dus dat je meer dingen doet die je energie geven.

17.  Vriend(in).

Bel of maak een afspraak met die vriend(in) die vrolijk is en vol energie zit. Er zal zeker wat van hun positieve energie bij je blijven hangen waardoor je jezelf weer energieker zult voelen.

Tot slot

Een goed idee is om een dagboek bij te houden en daar in te schrijven alles wat je energie kost en waar je energie van krijgt. Voel je je traag na het eten van bepaalde voedingsmiddelen? Schrijf het op. Schrijven is blijven.

Voel jij je top nadat je zeven uur hebt geslapen maar moe als je 9 uur hebt geslapen? Schrijf het op. Is er een persoon waar je een down gevoel van krijgt thuis en/of op het werk? Schrijf het op.

Zo krijg je snel je eigen route kaart met inzichten.

Hoe vul jij je energie aan als je vermoeid bent? Fijn als je dit wilt delen door onderstaand een reactie te geven.

Gelukkig zijn, is jezelf gelukkig voelen.

Hoe je je voelt is voor een groot gedeelte afhankelijk van hoe je gedachten zijn. Op je gedachten heb je invloed. Heb jij een steuntje in de rug nodig om grip te krijgen op het ‘denken’ van positieve dingen? Kijk dan eens op 365 Dagen Positief…


  • jacqueline schreef:

    Hoi marian,,
    Ik krijg weer energie als ik een paar dagen lekker weinig doe en even met mezelf ben om op te laden!!
    En natuurlijk lekker te wandelen of te lezen, en na een hele drukke periode m’n ademhalingsoefeningen weer uitvoer.
    Liefs Jacqueline

  • >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.