Vijf tips om een een burn out te krijgen

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

Wat een geweldig artikel kwam ik tegen. Ik kon het niet laten om het niet over te nemen oftewel te delen. Ik herken er zoveel in en ik denk vele met mij.

Ik ben twee maal overspannen geweest en echt aan het einde van mijn latijn. Het gat lijkt dan zo diep en zwart dat je denkt dat je er helemaal niet meer uitkomt. Gelukkig is dit niet het geval met goed naar jezelf luisteren en kijken maar vooral rusten! Geen verplichtingen en doen wat je leuk vind.

Natuurlijk ben je er niet bewust mee bezig om zo ‘ongezond’ mogelijk te werken. En niemand zal met opzet werkwijzen aanleren die geestelijke of lichamelijke klachten opleveren. Toch heb jij wellicht ook een aantal (werk)gewoonten die op het eerste gezicht heel positief lijken maar die er juist voor kunnen zorgen dat je problemen krijgt. Hoogste tijd dus om voor jezelf te kijken hoe ongezond jij eigenlijk werkt en hoe je daar zelf verandering in kunt brengen.

Herken je jezelf in een van de onderstaande vijf tips? Ga dan meteen aan de slag om het vanaf nu anders te gaan doen zodat je ook met meer rust in je hoofd, en dus minder kans op stress, kunt werken!

Vijf tips om een burn out te krijgen

Tip 1: Voel je overal verantwoordelijk voor

Je hebt wellicht het idee dat je super betrokken bent en altijd klaar staat voor een ander of de organisatie. Niets is je teveel, je duikt overal in. Problemen? Je wilt ze graag oplossen zodat iedereen weer tevreden is.

Je kunt je heel druk maken over zaken waar je eigenlijk helemaal niet verantwoordelijk voor bent, maar wat levert dat je op? Hoogstens dat je je er nog meer over opwindt. Of dat je werk doet wat eigenlijk niet bij jou hoort. Als je laat gaan wat niet tot jouw invloed behoort maak je je handen vrij voor dingen die wel tot je ‘eigen zaken’ behoren. Wel zo rustig!

Tip 2: Gebruik je hoofd als archief

Niets ontgaat je, alles sla je op in je hoofd. Je bent een wandelend archief en alle dingen die je nog moet doen sla je op in je hoofd zodat je ze niet vergeet. Denk je…

Onze hersenen zijn echter helemaal niet zo geschikt om allerlei informatie op te slaan die we niet moeten vergeten. Daar heb je veel handigere tools voor die ook nog eens meer betrouwbaar zijn. Hoe minder ballast in je hoofd, hoe beter je je op je echte werk kunt storten.

Tip 3: Alles leuk vinden om te doen

Je staat graag voor een ander klaar en door je vele interesses vind je het leuk om op veel verschillende plekken inzetbaar te zijn. Daarnaast is het natuurlijk hartstikke eervol als anderen een beroep op je doen. Kortom; als er iets moet gebeuren weten mensen je te vinden.

Op zich niet verkeerd, alleen wordt het lastig als je door een overvloed aan klussen niet meer toekomt aan die dingen die je zelf moet of wilt doen. Je zult dus keuzes moeten maken en tegen sommige projecten ‘nee’ moeten zeggen. Leer je prioriteiten stellen!

Tip 4: Alleen als het perfect is, is het goed genoeg

Het kan altijd beter. Je vindt altijd nog wel ergens een (kleine) fout om te herstellen, je hebt oog voor detail en je neemt pas een beslissing als echt alle opties zijn bekeken.

Maar, wordt daarom gevraagd? Wat is het nut als iets 110% af is? Wellicht was de opdrachtgever ook al tevreden met 80%. Zonde dus van al je extra inspanningen. Leg de lat voor jezelf daarom niet onrealistisch hoog. Het zorgt alleen maar voor stress en het perfectionisme belemmert je uiteindelijk in het leveren van goede prestaties.

5x omdenken naar goed genoeg zijn

→ Leestip: Goed genoeg zijn, 5x omdenken

Tip 5: Laat anderen je dagindeling bepalen

Als mensen een vraag hebben staat bij jou altijd de deur wagenwijd open. Bij problemen kan iedereen altijd aankloppen en als je op een andere manier kunt helpen doe je het graag.

Anderen ondersteunen is natuurlijk prima. Je mag daarbij alleen wel bepalen wanneer jij die hulp wilt geven! Hou dagelijks ruimte vrij voor het afhandelen van verstoringen zodat je je de rest van de dag aan je eigen planning kunt houden.

bron: lifehacking.nl

Heb jij een tip om een burn out te krijgen? 

Wil jij leren hoe je het beste uit jezelf haalt?

Begin dan met heel goed voor jezelf te zorgen. Door jezelf te geven wat je echt nodig hebt kom je eindelijk tot volle bloei. Weet je niet waar te beginnen? Ik heb deze zoektocht zelf gemaakt en al mijn successen gebundeld in 21 stappen. Klik hier om deze effectieve e-Cursus te bekijken

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

burn out, niets is je teveel, perfect, verantwoordelijk


Misschien vind je dit ook leuk:

Wat te doen als je teveel onder druk staat?

In welk seizoen zit jouw energielevel?

Als de wereld op je afkomt

  • Niet praten over wat er binnen in je gevoel afspeelt en denken dat wie jij bent als persoon vastzit aan wat je doet en hoe je eruitziet (dan denk je automatisch ook dat anderen je zo zien).

  • Jeroen Heemskerk schreef:

    Voor een ander denken of aannames maken, de klant zal dit wel zo en zo willen hebben, en als ik nu nog een half uurtje langer door ga, dan heeft hij het document nog voor het weekend in zijn mailbox.

    Een klant zit er misschien helemaal niet op te wachten en is al blij met een mailtje dat het maandagmiddag komt. Dan kan hij er alvast wat ruimte voor in zijn planning maken. Stop even en informeer of het echt wel zoveel haast heeft.

    • Thanx Jeroen voor je mooie aanvulling.

      Warme groet, Marian

  • Te trots zijn om hulp te vragen op de momenten dat je juist die hulp zo nodig hebt zodat je zelf weer kan opladen. Of gewoon doorgaan omdat je zoveel dingen te doen hebt en denken dat je geen tijd hebt om even uit te rusten. Of denken dat je geen burn out kan krijgen, dat overkomt jou toch niet, je hebt alles onder controle …. dus niet ! Heel herkenbaar verhaal Marian, dank je wel !

    • Geen dank, Dianne heel graag gedaan. Als HSP’er ben ik er ook gevoelig. Goed voor jezelf zorgen, regel nummer één.

  • Angela schreef:

    PROBEREN te worden zoals hij wil dat je bent………al je energie heb je dan nodig, maar lukken doet het nooit. Je bent zoals je bent, en dat is maar goed ook!
    Niks te danken Marjan!

  • Bianca schreef:

    prachtig artikel… een wereld van herkenning!

  • Angela schreef:

    De verkeerde man trouwen en dan heel veel moeite doen om te worden zoals hij wil dat je bent……..
    En als je daar dan 19 jaar mee bezig bent, gaat hij weg…………..Omdat je uit elkaar gegroeid bent….

    • Hoi Angela,

      Bedankt voor de tip ;-)! Gewoon worden zoals een ander wil dat je bent dan kan je zeker zijn van een burnout. Heb ik dat goed begrepen zo?

      Warme groet, Marian

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.