Positief in het leven staan zonder voorbij te gaan aan negatieve dingen

Positief in het leven staan
zonder voorbij te gaan aan negatieve dingen

Het positief leren denken is mijn allereerste stap geweest op mijn persoonlijke ontwikkelingsreis. Mede ook sinds ik het journalen heb ontdekt, heb ik geleerd om me niet blind te staren op wat er niet goed gaat, maar leerde ik om positief in het leven staan. Zonder de narigheid – die er natuurlijk ook is – te negeren. Hoe ik dat doe, leg ik je graag uit in deze blog/podcast

Positief in het leven staan

Hoe kun je je gedachten positief houden zonder voorbij te gaan aan de nare dingen die gebeuren? Deze vraag kreeg ik onlangs in mijn mailbox. Een heel goede vraag! 

Positief in het leven staan, wil niet zeggen dat je koste wat kost altijd maar positief bent. Soms gebeuren er nou eenmaal nare en verdrietige dingen in het leven. Dat betekent niet dat je daaraan voorbij moet gaan omdat het nou eenmaal goed is om postitief te zijn.

Positief in het leven staan, wil niet zeggen dat je je rug keert naar de vervelende dingen die gebeuren. Hiervan wegkijken, helpt niet. Sterker nog, het wordt er vaak alleen nog maar erger van. Als je krampachtig positief probeert te blijven, terwijl je geraakt bent door een situatie of opmerking, doe je jezelf juist meer geweld aan. Krampachtig positief willen zijn, heeft namelijk twee nadelen die elkaars effect ook nog eens verergeren: 

  • Het kost ontzettend veel energie, waardoor jij je innerlijke kracht verliest.
  • Je ontkent de pijn in jezelf, waardoor deze alleen maar toeneemt.

De goede variant van positief zijn

Kortom, altijd maar positief zijn en daardoor je verdriet of pijn wegstoppen, heeft een averechts effect: het is de verkeerde variant van positief (willen) zijn. Een positieve kijk op het leven hebben, heeft alles te maken met bewust in het leven staan zodat je de lessen eruit kunt halen die erin verscholen liggen.

Een positieve houding wil niet zeggen dat je moet doet alsof een negatieve gebeurtenis wel meevalt. Als je ergens verdrietig over bent of je trekt iets niet, verdient dat net zo goed jouw aandacht als wanneer er iets leuks gebeurt. Alleen is één van de beschermingsreacties van ons brein om een negatieve ervaring te verbloemen met een positieve opmerking of houding, zodat de pijn minder hard binnenkomt. Waarom dit niet werkt, ga ik je uitleggen. 

Toeval bestaat niet

Ik ben ervan overtuigd dat alles wat er zich in jouw leven afspeelt, iets met jou te maken heeft. Het heeft jou iets te zeggen, het brengt je een les of een boodschap. Dit kunnen leuke en fijne boodschappen zijn maar net zo goed ook verdrietige en traumatische lessen. Om geen (groei)kansen te laten liggen, is het belangrijk om ook te kijken naar je negatieve gebeurtenissen die jouw pad kruisen.

Positief in het leven staan zonder voorbij te gaan aan negatieve dingen

Het leven is niet bedoeld om jou tegen te werken. Integendeel, het leven is juist bedoeld om je vérder te helpen. Alleen lijkt het soms of we gigantisch worden tegengewerkt als dingen onverwachts tegenzitten. Probeer zo’n moment niet te zien als stom toeval maar als iets dat je toe-valt. Probeer de les of boodschap te achterhalen. Waarom overkomt jou dit? Wat kan, moet of wil je ermee? Waar mag jij je nog bewuster van (of krachtiger in) worden? 

Stel jezelf de vraag wat het met jou doet. Maakt het van jou nog meer een pleaser? Verlies je er al je energie door? Ga je over je eigen grenzen heen? Dit zijn de lessen waarvan je je nog meer bewust mag worden. Niet als straf of als oordeel dat je het niet goed hebt gedaan, maar om jezelf in het vervolg er beter tegen te kunnen beschermen. Ik geloof dat in elke situatie, hoe heftig ook, een verborgen boodschap zit met een positieve bedoeling.

De kapitein in zwaar weer

Als je het gevoel hebt dat je leven in zwaar weer zit, is dat heftig. Een zware storm valt nou eenmaal niet te omzeilen. De beste manier om hiermee om te gaan, is er doorheen gaan en accepteren dat dit de situatie is. Met deze houding erken je de storm. En je mag erkennen dat je het lastig of eng vindt. Als je bijvoorbeeld een huilbui voelt opkomen, geef hier dan vooral aan toe. Dát is een positieve levenshouding: het erkennen van al je emoties.

Jij bent de kapitein die het schip door het zware noodweer loodst. Als de kapitein de hoop opgeeft, zal het schip onherroepelijk stranden. Maar wanneer jij als kapitein de zware storm durft aan te kijken, en daardoor de bemanningsleden de juiste orders kunt geven, komt er een moment dat zelfs de ergste storm weer voorbijgaat. En dan ben jij overeind gebleven, omdat je een (energie)lekkage wist te voorkomen, waardoor het schip kon blijven varen.

Als je als kapitein het schip in je eentje wilt besturen en geen (of onduidelijke) instructies aan je bemanningsleden geeft, gaat het ook niet goed. Ten eerste ontneem je daardoor de anderen de kans om te kunnen bijspringen. Bovendien beroof je jezelf van je kostbare energie. Als logisch gevolg zal het je steeds meer moeite en energie kosten om je positieve kijk op het leven te behouden. Het schip zal stranden, en dan ben je nóg verder van huis…

Ook als je als kapitein verkeerde (negatieve) orders geeft, gaat het schip de verkeerde kant op. Ook dan is de kans groot dat je veel langer in het zware weer blijft hangen. Daarom is zelfzorg extra belangrijk in tijden van zwaar weer. Dan kun je namelijk tijdig jouw batterij opladen en kun je de situatie beter aan. In zwaar weer is je balans houden de enige overlevingsstrategie die je echt verder helpt.

Een zware storm valt nou eenmaal niet te omzeilen. De beste manier om hiermee om te gaan, is er doorheen gaan en accepteren dat dit de situatie is.

Zoek continu naar balans

De ene dag word je meer geconfronteerd met vervelende dingen dan de andere dag. Waar het om gaat, is balans creëren. Bepaal jouw persoonlijke balans, want dat is voor iedereen anders en kan zelfs per dag verschillen. Spelen er op dit moment veel nare dingen in jouw leven? Neem dan extra tijd om jezelf fysiek én mentaal op te laden. Zo trek je de balans weer recht. Denk aan een warme douche of bad of een wandeling in de natuur.

De balans krijg je ook door te kijken hoeveel energie en tijd je besteed aan moeilijke (negatieve) dingen en aan leuke (positieve) dingen. Zorg dat je prioriteit geeft aan positieve activiteiten, gewoon omdat je daar energie van krijgt. Het zorgt er ook voor dat je niet blijft hangen in een negatieve emotie. Want ook dát is een overlevingsreactie van ons brein, bijvoorbeeld om aandacht (en dus energie!) van anderen te krijgen.

En als de zorg of stress je echt teveel wordt, dan is het belangrijk om je grenzen serieus te nemen en aan te geven. Wil je meer lezen over het stellen van grenzen? Check dan deze blog/podcast >>

Reinig jezelf na een heftige situatie. Trek hiervoor al je visualisatie-skills uit de kast. Stel je bijvoorbeeld voor dat je onder de douche staat en dat er gouden stralen uit de kraan komen die je energetisch reinigen. Maar je kunt natuurlijk ook letterlijk onder de douche stappen. Was je lichaam en bedenk dat alle negatieve energie die niet bij jou hoort, door het doucheputje verdwijnt. Wat ook helpt, is om naderhand andere kleren aan te trekken.

Wees eerlijk naar jezelf en naar anderen

Zeg niet ‘het komt goed’ als je diep van binnen weet dat het niet goed komt. Dit is, hoe goedbedoeld ook, een vorm van jezelf (en anderen) voorliegen. Je kunt dan beter zeggen: ‘Het is inderdaad heel verdrietig, maar we maken er het beste van zolang het nog kan.’ Dat is een positieve houding zonder dat je je energie verliest aan een onwaarheid. Blijf dicht bij jezelf en bij wat de situatie met jou doet. Doe je niet beter of slechter voor dan je je voelt.

Een ander om hulp vragen, stelt de ander in staat om jou te helpen. Dit klinkt logisch, maar er is moed voor nodig om jezelf kwetsbaar op te stellen naar anderen toe. Het positieve effect van eerlijk over je emoties durven zijn, is dat je daarmee jouw helingsproces in werking stelt. Je erkent je gevoelens en kropt ze niet langer op. Zo voorkom je dat je jezelf emotioneel vastzet en je onnodig energie kwijtraakt.

Een klacht hebben, is niet hetzelfde als klagen 

Durf eerlijk te zijn naar jezelf en naar anderen. Je mag zeggen dat je iets ontzettend moeilijk vindt. Dat is géén klagen. Dat is een ander deelgenoot maken in hoe het met jou gaat. Je mag tegen een ander zeggen dat je ergens helemaal door geraakt bent, dat je van slag bent of dat je je geen raad weet met een bepaalde situatie. Het wordt pas klagen als je jezelf blijft herhalen en je niets doet om er ook op een andere manier naar te kijken.

Vaak zeg ik dat je een tijdslimiet moet stellen aan verdriet of sombere gedachten. Maar het is niet de bedoeling dat je na die tijd je verdriet wegstopt. Het is bedoeld om niet te lang en te diep in je verdriet of negatieve gevoel te blijven zitten. Door tijdig je aandacht op iets positiefs te richten, geef je jezelf als het ware even adempauze. Het negatieve is daarmee niet weg, je parkeert het alleen tijdelijk. Ook dit is een manier om de balans te behouden.

Of je wint of je leert

Er zullen altijd wel dingen in je leven zijn die niet helemaal lekker lopen of waarvan je had gehoopt dat ze anders waren gegaan. Zo is het leven, het gaat zoals het gaat. Ga mee op de golven en geniet van het mooie weer en het uitzicht. En word je overvallen door een storm? Trotseer (accepteer) deze dan en weet je er wijzer van kunt worden. Dat is positief in het leven staan zónder dat je voorbijgaat aan de heftige dingen die er spelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. En dat het een antwoord is op de vraag hoe je positief kunt blijven zonder voorbij te gaan aan de negatieve dingen die gebeuren. 

Heb jij ook een vraag? Laat het mij dan vooral weten. Ik help graag waar ik kan.

Accepteer dat wat er is. Laat los wat is geweest. Geniet en heb vertrouwen in wat kan zijn. 

With love,
Marian

Uitgelicht in deze aflevering: 

Just Be You Sparkle Collection - Affirmatie kaarten
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

balans, jezelf, journal, journalen, negatieve dingen, positief leven, toeval bestaat niet, winnen of leren


Misschien vind je dit ook leuk:

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Positief in het leven staan zonder voorbij te gaan aan negatieve dingen

50 Levenslessen + journal en kaartendeck

  • Super om weer te lezen en dankjewel voor de reminder. Deze had ik net even nodig want het stormt hier…echter ben ik een goede kapitein ❤️ (dankzij jouw lessen)

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.