Portret van een vrouw, review

portret van een vrouw, reviewPortret van een vrouw
Jojo Moyes

Wat zou je ervoor over hebben om je meest dierbare bezit te beschermen?

Dit was de vraag die twee vrouwen door het lot voorgeschoteld kregen. Bijna 100 jaar van elkaar verwijderd, maar toch verbonden door 1 schilderij: het portret van een vrouw.

Terwijl de Eerste Wereldoorlog Frankrijk verscheurt en haar grote liefde Édouard vecht aan het front, is Sophie de steun en toeverlaat van haar familie. Samen met haar zus runt zij hun familiehotel Le Coq Rouge. Een opvallend kunststuk in dit hotel is het portret van Sophie dat Édouard geschilderd heeft toen zij samen nog in het vrije Parijs woonden. Wanneer de Duitsers in 1916 het dorp overnemen en hun intrek nemen in Le Coq Rouge, raakt de desbetreffende Kommandant zeer onder de indruk van het schilderij én Sophie. Alhoewel hij de vijand is, trekken hij en Sophie steeds meer naar elkaar toe. Voor Sophie niet zomaar, maar voor een grote reden. Na de schrikbarende beelden die ze heeft gezien en verhalen die ze heeft gehoord over de mannen aan het front, heeft ze er alles voor over om haar Édouard veilig terug te krijgen. Met alle gevolgen van dien…

Bijna een eeuw later is de Londense Liv samen met haar man David op huwelijksreis in Spanje waar zij dit schilderij van Sophie aanschaffen. Een paar jaar later overlijdt David in zijn slaap. Na zijn plotselinge dood betekent dit schilderij alles voor Liv, omdat het haar herinnert aan hun gelukkige tijd samen. Ondanks haar verdriet proberen haar vriendinnen Liv toch te koppelen aan mannen via blind dates, maar dat is tevergeefs. Tot ze Paul ontmoet. Paul’s werk bestaat uit het opsporen van kunst die tijdens de oorlog door de Nazi’s gestolen zijn.

De familie van de rechtmatige eigenaren willen vaak deze schilderijen terug om geld mee te verdienen of omdat er een emotionele waarde aan zit. Zo ook het schilderij van Liv. Dit zorgt voor spanningen in de relatie tussen Paul en Liv, want zij is vastbesloten er alles aan te doen het schilderij, die zij heeft gekregen van David, in haar bezit te houden. Ondanks de waarschuwingen van vrienden en familie gaat ze zo ver, dan ze uiteindelijk financieel aan de grond zit. Zal ze deze rechtszaak winnen?

Na ‘voor jou’ en ‘de laatste liefdesbrief’ (staat ook een review van online) slaat Jojo Moyes opnieuw de spijker op zijn kop!

Wauw, wat een spannend boek. Bij het lezen van de samenvatting had ik mijn bedenkingen; ‘weer zo’n oorlogsboek’, maar niets is minder waar. Dit boek was binnen 2 dagen uit! Je wilt zo graag weten hoe het met Sophie en Liv afloopt. Pas de laatste pagina sluit het verhaal van Sophie af, waardoor het heel spannend blijft. Zeker een aanrader om de komende regenachtige herfst-en wintermaanden door te komen!

Portret van een vrouw kan je oa hier bestellen, ook als eBoek te verkrijgen.

En, wat zou jij ervoor over hebben om je meest dierbare bezit te beschermen? Leuk om hieronder je reactie te lezen.