Mediteren voor een leuker en overzichtelijker leven

Mediteren voor een leuker en overzichtelijker leven

Mediteren is een fantastische manier om rust en overzicht te creëren in je leven. Wist je dat je met 10 minuten mediteren per dag de kwaliteit van je leven al enorm kunt verbeteren? Door te mediteren breng je je rechter en linkerhersenhelft meer in balans waardoor je gevoel en je verstand (vaak twee tegenpolen in ons dagelijks leven) weer op één lijn brengt, dit geeft innerlijke rust en vermindert de ruis in je hoofd.

Daarbij activeer je bij mediteren de pijnappelklier, een kliertje in onze hersenen die oa. de hormoonhuishouding reguleert. Het activeren van je pijnappelklier werkt als een enorme boost op je energielevel, je wordt productiever en door het aanmaken van zogenaamde gelukshormonen ga je je (nog) prettiger in je vel voelen. Genoeg redenen om te gaan mediteren, zou ik zeggen!

Een hele simpele meditatie-oefening

Deze oefening geef ik vaak mee aan mijn cursisten en cliënten:

Ga zitten op een stoel en zorg dat je voeten de grond raken. Adem ontspannen in en uit. Houd je wijs- en middelvinger tegen je zogenaamde derde oog (het punt tussen je twee fysieke ogen in) en druk met je duim je rechterneusgat dicht. Adem diep en toch ontspannen in via je linkerneusgat. Haal dan de duim van je rechterneusgat af en druk met je ringvinger je linkerneusgat dicht. Adem vervolgens uit via je linkerneusgat. Deze ademhalingsoefening zorgt voor het synchroniseren van je hersenhelften.

Herhaal deze ademhaling tien keer, leg daarna je handen ontspannen op schoot en concentreer je vervolgens op je derde oog. Adem ontspannen in en uit en maak je hoofd leeg, als je merkt dat er gedachten in je hoofd komen, leg je je focus extra op je derde oog. Het richten op je derde oog activeert je pijnappelklier. Probeer dit tien minuten vol te houden en bouw dit in de toekomst eventueel op.

Wanneer je deze meditatie-oefening elke dag herhaalt zul je al heel snel het positieve effect ervan ondervinden. Ik wens je veel succes!

Advies: Wanneer je veel activiteiten hebt te doen op een dag zorg dan dat er momenten zijn dat je even contact maakt met jezelf. Een korte en simpele manier is door op verschillende momenten van de dag even stil te staan en heel bewust je lichaam te voelen. Je kunt een klein flesje lavendelolie in je tas stoppen en wanneer je voelt dat je jezelf voorbijloopt, wrijf je een druppel lavendel op je voorhoofd (de geur werkt rustgevend), sluit je je ogen en adem je een keer heel diep door naar alle delen van je lichaam. Voel hoe je voeten weer stevig op de aarde staan en hervat met frisse moed je activiteiten!

Leestip: Mediteren kun je leren

Mediteer jij wel eens? Ervaar jij de voordelen hiervan?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

ademhalingsoefening, derde doog, hersenhelften, mediteren, overzicht, positief effect, rust


Misschien vind je dit ook leuk:

1 minuut meditatie

Hoe leg je HSP uit aan een niet HSP partner

Altijd op zoek naar jezelf?

  • Mooi om te lezen dat mediteren zo een positieve bijdrage levert aan je leven, Els. Dank voor je reactie! Lieve groet, Michelle

  • Hallo allemaal,

    Ik mediteer al een tijdje, en ik kan je zeggen erg fijn.me omgeving wist het eerst niet, maar nu ben ik er open over. Ik kan het iedereen aanraden, ik zou echt niet meer zonder willen. Mijn voordelen zijn;
    Ik neem niet overhaasten beslissingen meer
    ik voel me fit
    voel me gelukkiger met mezelf
    kan beter slapen
    kan dingen beter loslaten

    dat momentje rust 30 min is echt een heel belangrijk deel van mijn leven geworden.

    fijne dag allemaal

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.