Balans in je gewicht: 5 ayurvedische tips

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

Gewicht in balans met AyurvedaBalans in je gewicht: 5 ayurvedische tips. In de Ayurveda, de vijfduizend jaar oude geneeskunde, bestaan verschillende body- en mind-types. Ook wel de dosha’s genoemd en bekend als het vata, pitta en kapha type.  Door je eet- en leefpatroon af te stemmen op jouw dosha houd je je lichaam en geest in balans. Binnen de Ayurveda wordt overgewicht gezien als een verstoring van het fysiologische evenwicht. Wil je gewicht verliezen, dan kun je met onderstaande 5 ayurvedische tips weer balans terugbrengen in je gewicht.

Balans in je gewicht: 5 ayurvedische tips

#1 Eet warm

Eet ook warm in de ochtend. Warm voedsel is voor je lichaam makkelijker te verteren. Vermijd hierbij verkoelend eten, zoals melk, kaas en yoghurt. Deze vertragen je spijsvertering volgens de Ayurveda.

#2 Drink gember

Drink gedurende dag heet water met verse gember. Gember voert gifstoffen in je lichaam af en werkt reinigend. Eventueel kun je nog wat honing toevoegen.

#3 Eet op een vast tijdstip

Probeer zoveel mogelijk op een vast tijdstip te eten. Hierbij is het vooral belangrijk om op tijd te lunchen. Neem voor jezelf bijvoorbeeld voor om iedere middag om 12.00 uur te lunchen. Zo voorkom je schommelingen en de neiging om tussendoortjes te snoepen.

#4 Beweeg regelmatig

Doe dagelijks een paar Zonnegroeten uit de yoga of maak eens wat vaker een wandeling. Bij voorkeur begin je al met bewegen in de ochtend. Zo maak je je lichaam op een rustige manier klaar voor de dag. Of heb je weleens gedacht aan joggen met de zon die opkomt?

#5 Specerijen voor je spijsvertering

Gebruik specerijen, zoals kaneel, komijn en zwarte peper. Deze specerijen stimuleren je spijsvertering volgens de Ayurveda.

Oefening bewust eten:

Houd een week bij hoe vaak je gedachteloos naar iets lekkers, zoals chocola, koekjes of snoep, grijpt. Zo kun beter registreren wanneer je honger hebt of misschien eet wanneer je geïrriteerd bent.

Test:

Test hier welk Ayurveda type je bent volgens het blad de Happinez.

 

 

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

ayurveda, balans in je gewicht, gewicht verliezen, paleo toetjes


Misschien vind je dit ook leuk:

Balans in je gewicht: 5 ayurvedische tips

26 tips voor gezond afvallen

Vijf redenen om langzamer te eten!

  • Silvia de Haan schreef:

    Beste Petra, nog dank voor je leuke reactie! Binnenkort komt er weer een blog aan over Ayurveda. Ben zelf ook een typische vata en heb zo tegen de herfst altijd baat bij het verminderen van energie. Mocht je tips hebben, dan lezen we het uiteraard graag. Alvast een prettige zondagavond.

    Lieve groet van Silvia

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.