Hooggevoelig? 12 survival tips:

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Hooggevoelig? 12 survial tip - deel I

Wat is 'normaal'? Weet jij het? Vooral veel HSP-ers zullen zich vaak 'niet-normaal' voelen in een wereld die bol staat van prikkels, activiteiten en sensatie zoekers. Maar willen zijn als anderen en dat kost mega veel energie.

Het onderwerp 'Hooggevoeligheid' is een veel gevraagd en gelezen artikel op justbeyou.nl. Ik zal wat meer blogs maken over mijn ervaringen en tips.

We hebben allemaal tinten van gevoeligheid. Zeer gevoelige mensen worden vaak gezien als zwak of gebroken. Maar intens gevoel hebben is geen symptoom van zwakte, is het kenmerk van een echt levend en medelevend mens ;-).

Een aantal jaar geleden zag ik de 'symptomen'  in een lijstje en dacht: dat ben ik! Toen kwam de term: Hooggevoelige mensen.

Aan mijn mailbox te zien hebben veel mensen moeite om het te zien als een kracht. Ik schaamde me vroeger rot voor mijn emotionele toestand. Tegenwoordig zie ik en ervaar ik het als een kracht. Schaam je nooit voor je gevoelens en laat je licht schijnen in deze wereld!

Tegen mijn jongste dochter (zeer gevoelig) heb ik wel eens gezegd: Je bent te gevoelig. Harder worden! Dit was voordat ik dit allemaal wist. Herkenbaar?

Oke, dus nu dat je weet dat er inderdaad zeer gevoelige types zijn, en dat je er misschien wel ééntje bent maar wat doe je eraan om dit als positief te ervaren?

Lees: Ben ik HSP'er?

Hooggevoelig? 12 survival tips:

12. Vergeet je ogen niet te openen

Als HSP'er ben ik gevoelig voor alles om me heen en het 'leed' van de wereld.

Net zoals je tijd maar één keer kunt invullen, kun je ook maar op één plek tegelijk zijn met je aandacht. Als je dus aandacht geeft aan alle ellende in de wereld, is het moeilijk om alle mooie dingen in het leven te kunnen zien. Je hoeft je ogen niet te sluiten voor onrechtvaardige, moeilijke dingen. Maar vergeet zeker niet je ogen te openen voor alle goeds in de wereld.

11. Zoek het niet buiten jezelf

Gevoeligheid is een eigenschap en er is niets mis met je ;-).

Zeer gevoelige mensen hebben meer kans op allergieën, gevoeligheden voor bepaalde voedsel, chemicaliën, medicijnen, enzovoort. Dit ervaar ik zelf dan niet maar gezien de verhalen ervaren veel mensen dit. Je bent vatbaarder voor prikkels oftewel overstimulatie en zal je sneller stress ervaren. Herkenbaar? Indien je stress ervaart kan dit weer zorgen voor gezondheidsproblemen.

Ga niet aan de slag met je gezondsheidsproblemen maar leer om te gaan met je gevoeligheid. Zorg goed voor jezelf. Dit is een must.  Zoek het niet buiten jezelf met medicatie e.d. maar binnen in jezelf.

10. Zorg goed voor jouw 'voertuig'

Weet jij wat jouw lijf nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren? Zorg jij goed voor jouw 'voertuig'?

Herken jij de kleine signalen, die vragen om aandacht, om onderhoud? Of wacht jij tot het gaat schreeuwen en je er niet meer onderuit kunt? Oefen jezelf in het luisteren, het herkennen van de behoeften van je lichaam. Geef het wat het nodig heeft; rust; goede voeding; beweging; voldoende water en zuurstof; geestelijke voeding etc. Je zult het verschil merken. Een blij lijf maakt graag al jouw ambities waar.

Toen ik 10 kilo ben afgevallen door het stoppen met het eten van oa koolhydraten voelde ik me stukken en stukken beter met een een stabiele bloedsuikerspiegel.

In één van de boeken van Elaine Aron wijst ze ook op een stabiele bloedsuikerspiegel. Ik heb mijn hypoglykemie nooit eerder in verband gebracht met HSP. Dit was voor mij ook weer een eye-opener.

9. Neem tijd voor jezelf

Deze hoort eigenlijk om nummer één te staan ;-). Je laad je telefoon toch ook elke dag op? Ik steek de stekker te pas en te onpas in het stop contact. Waarom zouden we dat niet bij onszelf doen? Weer even opladen om met de prikkels om te gaan.

Meestal hebben we haast. We haasten ons door het leven, we haasten ons naar ons doel, we hebben haast om het leven te leiden dat we zo graag wensen. Maar dat wat nodig is in ons leven laat zich niet dwingen of haasten. Laat het universum zijn werk doen en laat het leven zich aan je openbaren. Dat leeft een stuk relaxter en levert hele mooie resultaten.

8. Geef je grenzen aan

Indien jij niet je grenzen aangeeft zal je snel 'overlopen'. Wanneer we naar een feestje gaan neem ik altijd mijn eigen huissleutels mee omdat ik dan naar huis kan gaan wanneer ik wil ;-). Ik zorg dat ik niet afhankelijk ben door bijvoorbeeld mee te rijden.

Ben ik het zat dan kan ik mijn eigen koers varen zonder dat iemand daar last van heeft. Ik heb dan ook geleerd om mijn grenzen aan te geven en daarvoor ook maatregelen te treffen.

7. Besteed aandacht aan je persoonlijke behoeften

Helaas draaien we het maar al te vaak om, eerst de ander, dan pas 'ik'. Het is voor zeer gevoelige mensen heel natuurlijk om andere mensen gelukkig te willen maken. Stel jij ook een ander voor jezelf? Geef jezelf eerst zuurstof dan kan je er weer (beter) zijn voor anderen.

De sleutel is om je te blijven controleren op je persoonlijke behoeften door bijvoorbeeld een korte mediatie of een paar minuten ademhaling oefeningen te doen. Dit om even contact te maken met jezelf en dit kan een groot verschil zijn voor je dag.

Besteed eens aandacht aan wat jij nodig hebt om je te voeden met kracht en rust.

Lees en/of luistertip: Ben jij een pleaser?

Van de week meer tips 😉

Vind je het moeilijk/lastig om hooggevoelig te zijn?

Als  je hooggevoelig bent oftewel HSP ben je meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merk je meer signalen en details op. Je kan al snel overprikkeld raken. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals vele mensen bij elkaar of harde muziek, kan voor een HSP al snel te veel zijn. 

Ontdek hoe je kunt omgaan met je hooggevoeligheid en je balans/rust te vinden. Mijn stappen heb ik nu voor je gebundeld in een krachtig programma..... Schrijf je in en ontwikkel meer energie, kracht en zelfvertrouwen…


Hooggevoeligheid - 12 survivaltip deel II


__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

emotioneel, gevoeligheid, high sensitive, hooggevoelig, hooggevoeligheid, hsp


Misschien vind je dit ook leuk:

Omgaan met energievreters 7 tips

Minderen met suiker: waarom en met tips

Hooggevoelig oftewel HSP, mijn ontdekking

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.