Goede koolhydraten, foute koolhydraten

Net als bij vetten, zijn er goede koolhydraten en foute koolhydraten. En er zijn ook heel veel verborgen koolhydraten te vinden in ons dagelijkse voedsel. Maar weet je waar je op moet letten, dan maak jij de fout niet meer dat je denkt gezond en verstandig bezig te zijn, terwijl je in feite alle lijnpogingen teniet doet door die verborgen suikers.

Goede koolhydraten: vol of leeg

De koolhydraten in volkoren producten zijn beslist niet slecht voor je, mits ze niet het grootste deel van je dagelijkse eten beslaan. Volkorenproducten zetten je maag namelijk echt aan het werk om verteerd te kunnen worden. En dat vraagt energie. Bovendien zitten ze boordevol goede voedingsstoffen en vezels. Dus als je brood eet, pasta, ontbijtgranen en dergelijke, neem dan de volkorenvarianten. Het is soms even wennen, want tenslotte hebben we jarenlang die verrukkelijke Italiaanse pasta’s gegeten, en dan is de volkorenvariant toch wel even andere koek.

Eerlijk is eerlijk. Soms is het foute gewoon lekkerder! En kun je je echt niet bedwingen, dan is dat niet goed voor je bloedsuikerspiegel. De koolhydraten die je wel echt moet zien te vermijden zijn die in frisdrank, koekjes, snoep, taart, chips, witbrood, ontbijtspullen die barsten van de suiker, honing, en ga zo maar door. Ook aardappelen en vermicelli zijn pure koolhydraten. En dan is er nog bier. Dat zijn koolhydraten in een flesje 🙂.

Alles wat koolhydraten bevat en gebakken of vloeibaar is, glijdt direct je spijsverteringssysteen in om daar vervolgens je insulinespiegel op zijn kop te zetten. En dan ben je aan het einde van de dag toch weer een beetje vetter! Dus eet de volkorenvarianten met mate, en de lege koolhydraten helemaal niet!

Lusteloos, moe en slaperig?

Is het je ooit opgevallen dat je een uurtje na de lunch of na je avondeten ongeveer in elkaar stort?

Je zou het liefst onder je bureau gaan liggen of op de bank in slaap vallen. En dat terwijl eten bedoeld is om je energie te geven. Dit gebeurt alleen maar omdat je te veel koolhydraten hebt binnengekregen. Daar reageer je op door je moe en uitgeblust en/of opgeblazen te voelen.

Je zult zien dat als je volgens Atkins, South Beach dieet, Het 17 dagen dieet of GOK (grip op koolhydraten) eet, je gewoon je energieker zelf blijft, of zelfs meer energie krijgt. Dat komt omdat er geen verstoring in je hormoonbalans optreedt en je lichaam alleen de goede voedingsstoffen binnenkrijgt.

Neem de proef maar eens op de som, eet voor je begint met je levensstijl te veranderen, een diner met een beetje groenten, een stukje vlees of vis, en veel pasta of aardappelen. Je zult zien dat je een halfuur later liefst in je bedje kruipt. Nog afgezien van het feit dat je na een uur alweer honger hebt, omdat je suikerspiegel een dip krijgt.

De dag daarne doe je het omgekeerde: vlees, vis of eieren en groenten. Je zult merken dat je echt niet naar je bed verlangt, maar dat je je in plaats daarvan afvraagt wat je vanavond eens voor leuks zult gaan doen!

Energie genoeg. Gegarandeerd!

Bron: Het no-nonsensedieet-boek

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

bloedsuikerspiegel, energie, foute koolhydraten, goede koolhydraten, lijnpoging, lusteloos, moe, slaperig


Misschien vind je dit ook leuk:

Angstgedachten: weg ermee (incl. 6 tips)

Is het leven iets wat jou overkomt, of ben jij degene die vorm geeft aan jouw leven?

Affirmaties: jij gelooft er in maar je partner niet (5 tips)

  • Eileen schreef:

    Klopt echt dit!
    ik ben nu 4 dagen aan het “lijnen”. ’s ochtends en ’s middags alleen nog maar goede koolhydraten en ’s avonds helemaal geen. Ik merk inderdaad dat ik energieker ben maar wat belangrijker is is dat ik eindelijk af ben van mijn buikpijn die ik iedere avond na het eten had!
    en ik ben al 1,5 kilo kwijt! (maar dat zal vooral komen omdat ik al 4 dagen de zak chips laat liggen!)

  • jittie schreef:

    Ik heb een vraag over het forum van Yvonne Lemmers, eens heb ik dat geld gestort en was er vaak te vinden, nu kan ik het nergens meer terug vinden. bestaat het eigenlijk nog wel?
    Wie weet dit?
    Alvast bedankt.
    Jittie.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.