Just Be You
Shares
Discipline en in actie komen!

Discipline en in actie komen!

Dat veranderen stap voor stap gaat en tijd nodig heeft, is algemeen bekend. Geduld is bij veel mensen niet de best ontwikkelde eigenschap en het in praktijk brengen blijkt vaak nog veel lastiger!

Je wilt natuurlijk het liefst dat meteen alles lukt en gaat zoals jij wilt. Om het voor jezelf makkelijker te maken, zul je veranderingen in kleine stapjes moeten aanbrengen. Met andere woorden: in kleine stukjes hakken. Daar is wel discipline voor nodig.

Discipline en in actie komen

Het zijn de hele kleine dingen die voor de grote veranderingen in je leven kunnen zorgen.

Je moet wel de ruimte maken voor jezelf om de dingen te doen die voor verandering zorgen. Besef dat het de hele kleine dingen zijn die voor grote veranderingen zorgen.
Je kan nog zoveel doelen hebben maar als je geen tijd, discipline en/of energie hebt dan gaat het niet lukken. De tijd en energie zal je moeten creëren. Dit doe je door (kleine) dingen te laten om andere dingen te kunnen doen.

Vraag je als eerste af wat je doel is? Als dat bijvoorbeeld afvallen is, dan moet je genoeg discipline hebben om geen verkeerde dingen te eten en jezelf in “bedwang” te houden op moeilijke momenten. Dat is niet makkelijk en je zal het vast vaak “zwaar” krijgen. Als je jezelf alles verbiedt, dan is het niet of nauwelijks vol te houden. Er is grote kans om snel in oude gewoontes terug te vallen.

Stel je echte doel bewust vast. Maak je doel niet te groot, hou het klein. Een doel als -afvallen- is heel groot en breed. Grote kans dat je het kunt volhouden zolang je afvalt. Zodra je gewicht hetzelfde blijft is je motivatie en discipline weg. Sommige mensen hebben als doel afvallen tot hun streefgewicht. Als je dan eenmaal dat gewicht hebt bereikt is je doel weg, waarna een terugval groter is.

Een doel hebben in je leven is belangrijker dan je denkt. Het geeft richting aan je leven, een reden om op te staan, maar vooral brengt het je geluk en voldoening. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk en niemand anders.

Hoe anders aan te pakken?

Richt je op een ander doel

Maak het kleiner en specifieker, maar blijf je afvragen of je doel reëel en haalbaar is. Vraag jezelf eens af waarom je wilt afvallen? Doe je het om meer zelfvertrouwen te krijgen, je fitter en gezonder te voelen  en of om er aantrekkelijker uit te zien? Dit zijn meestal de belangrijkste redenen (jouw doel) om af te willen vallen. Dit doel zal er altijd zijn en is altijd iets om naar uit te kijken.

Kan je nu een nieuw doel omschrijven? Zeg hardop wat je echt doel is. Zeg steeds “STOP” als je je oude doel voelt opkomen en je aan een volgend crashdieet wilt beginnen.

Beschrijf wat je gaat doen om je doel te bereiken. Geen vage plannen en voornemens, maar maak een actielijst.

• Actie

Actie betekent iets wat je gaat doen en niet iets wat je niet gaat doen. Schrijf op wat je wel gaat doen.

Bijvoorbeeld:
WEL: ik ga iedere avond na het eten een half uurtje wandelen
NIET: ik ga niet meer ‘avonds na het eten op de bank hangen.

Je maakt je actie zo positief en actief. Heb je meerdere doelen, doe niet alles tegelijk, pak per keer één doel aan. Als dat is gelukt, dan kun je een nieuw doel opstellen. Dus één ding tegelijk en stapje voor stapje.

Dit is een stap naar je vol zelfvertrouwen, fit, gezond en aantrekkelijk voelen. Wat wil je nog meer?

Meer tips om discipline te ontwikkelen

Wil je minder uitstellen en meer motivatie ontwikkelen zodat je aan je dromen en doelen kunt werken? Geweldig, daar heb ik een programma van gemaakt en ontwikkel je in vier weken meer motivatie om je doelen te bereiken.

Misschien vind je dit ook leuk:

About the Author marian

Gepest op school, opgevoed zonder liefde met aan alcohol verslaafde ouders. Hierdoor was ik verlegen, onzeker, ik had totaal geen (zelf)vertrouwen. Ik was bang om ‘gezien’ te worden, ik had altijd het gevoel niet goed genoeg te zijn en sterk de goedkeuring van andere mensen nodig. Mijn moeder is in mijn armen overleden en dat was de turning point in mijn leven. Lees meer >>>

follow me on:

Leave a Comment: