5 tips tegen herfstdips

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

5 tips tegen herfstdips.  De zonnige zomer is bijna voorbij en het najaar dient zich al voorzichtig aan. Tijd om in je innerlijk te investeren, zodat je volop kunt genieten van stormachtige herfstdagen. Hierbij kunnen lichttherapie en extra vitamines helpen, maar emotionele weerstand ook. Aan de slag dus. Wordt het de snelweg, de kortste route of neem je de toeristische route? Investeer je in een gezonder eetpatroon of ga je op zoek naar mentale balans? Just Be You geeft je 5 tips tegen herfstdips, zodat je beter gewapend en vol zelfvertrouwen het najaar ingaat. 

#1 De snelweg: toch naar buiten

Als het buiten druileriger, koud en donker is, kom je wellicht het liefste de bank niet af. Je heerlijk in een wollen plaid drapperen en je hand gaat als vanzelf naar de trommel met speculaasjes, drop of chips. Kop thee erbij en gezellig binnen zitten maar. Komt dit beeld je bekend voor? Een kleine troost: het komt door de donkere maanden. Je lichaam wil zich wapenen tegen de koud en maant ons energie te besparen. Tegelijkertijd vraagt het lichaam om zoet en vet eten. Dat de barre oertijd ver achter ons ligt en dat we een huis met cv hebben plus meer dan voldoende vetreserves, is (nog) niet tot alle cellen doorgedrongen. Ons lichaam reageert dus zoals het ooit geprogrammeerd is. Diep van binnen weet je wellicht dat je verstoppen en volstoppen niet gezond is. Daarom steekt het schuldgevoel ook de kop op. Het is de kunst om de bank zolang mogelijk te vermijden. Trek een warme waterdichte jas aan en ga naar buiten. Door beweging maak je het gelukshormoon aan. Zo ben je minder vatbaar voor herfstdips.

#2 Snoep doordeweeks van fruit en groente

Snoep doordeweeks van rozijnen, frisse mini-worteltjes, tomaatjes en andere soorten fruit en groente die energie geven in plaats van absorberen. Natuurlijk kun je best een keer iets zoets of vets kopen, maar doe dit bijvoorbeeld alleen in het weekend. Wees niet te hard voor jezelf als je een keer toegeeft om iets zoets te eten. De wereld vergaat niet. Hierbij is het vooral belangrijk om positief te denken over jezelf. Een enorme boost voor je emotionele weerstand.

#3 De kortste weg: nuttig bezig zijn

We zijn in de herfst en het najaar meer thuis en binnen, dan in de zonnige zomermaanden. Waarom die lange avonden niet benutten om iets nieuws te leren? Een studie, workshop, hobby of een nieuwe sport. Doe bijvoorbeeld ook ideeën op via het cursusaanbod van Just Be You. Iets nieuws leren geeft energie en zelfvertrouwen. Een cursus of studie heeft meer voordelen! Zo krijg je ook nieuwe sociale contacten die wellicht tot nog meer leuke dingen leiden. Geeft nu al energie toch? Dit vooruitzicht? Gaat een studie of een cursus je te ver? Pak dan eens een project binnenshuis aan. Er zijn vast klussen die wachten op actie. Geef de slaapkamer een nieuwe kleur, deel de kasten opnieuw in, doe overbodige spullen weg en schoon de computer eens op. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.

#4 De toeristische route: op zoek naar balans en positiviteit

Door regen, kou en kortere dagen kun je in een negatieve spiraal terechtkomen. Je bent minder actief en gaat hierover nadenken. Zo steken negatieve gedachten makkelijk de kop op. Sombere, stressvolle gedachten hebben weer hun weerslag op het lichaam, zoals het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding die uit balans raken. De balans is te herstellen door regelmatig een time-out te nemen. Sluit je mentaal een paar minuten af, haal rustig adem en denk aan iets fijns! Om een dip tegen te gaan kun je bewust werken aan je emoties. Probeer maar eens het kritische stemmetje te negeren en richt je op de positieve dingen in het leven. Wat maakt je blij? Waar ben je dankbaar voor? Wie zijn je dierbaar en hoe kun je meer aandacht aan hen besteden? Zo bouw je een buffer positieve energie op. Tip: Just Be You heeft de cursus 365 dagen positief denken waarmee je alvast een stap maakt om de energie weer te laten stromen. Meld je je voor de herfst aan, dan krijg je bovendien gratis het e-boek Maak je niet druk over wat anderen van je denken cadeau.

#5 Contact met je lijf

In je hoofd kun je eindeloos rampen verzinnen, maar hoe gaat het intussen met je lijf? Lichaamsbewustzijn is de beste remedie tegen piekergedachten. Breng hierbij je aandacht naar je voeten en voel dat je stevig op de aarde staat. Voel je je buik en je hart kloppen? Contact met je lijf brengt je in het hier en nu. Stevig en ontspannen aanwezig zijn in je lichaam geeft rust en vertrouwen. Let daarbij eens een week op of je kaken ontspannen zijn. Als je de kaken te strak op elkaar heb, kun je last krijgen van je nek of gespannen schouders. Hou je schouders eens een week bewust en ontspannen naar beneden. Draai ze af en toe ook eens lekker los.

Zo herken je de herfstdip

De belangrijkste symptomen #minder zin in sociale contacten #meer behoefte aan slaap #somberheid #vermoeidheid #prikkelbaar #concentratieproblemen #meer trek #gewichtstoename #minder zin in intimiteit

Heb jij nog tips om positief en opgewekt in het najaar te blijven? Wij horen of lezen het graag!

 

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

365 dagen positief, marian palsgraaf, positief denken, tips herfstdips, vertrouwen, zelfvertrouwen


Misschien vind je dit ook leuk:

Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

Tips voor Direct Meer Zelfvertrouwen

Just Be You Planner 2021

  • Hey Silvia,

    Ja, ik ben zeker in de weer met art journal 😉 en daarbij vaak ook te vinden op you tube.
    Bedankt voor de tip.

    groetjes els

  • Silvia de Haan schreef:

    Goedemorgen Els,

    Dat zijn inderdaad erg fijne bezigheden en tips! Zelf ook dol op creatief bezig zijn 🙂 … Wanneer je bij punt drie kijkt kun je lezen dat nuttig, of creatief in de weer zijn, zeer goed helpen tegen herfst dips.

    Vraag van mij, ben je zelf al begonnen aan een art journal boek, want deze staat op dit moment op mijn wensenlijstje om mee van start te gaan.

    Geniet van je zondag!! En super hoor je adviezen. Helemaal eens dat het fijn is om je innerlijke kind zo af en toe wakker te schudden.

    Lieve en creatieve groetjes van Silvia

    P.S. Misschien is crafting, even via Pinterest zoeken, ook erg leuk voor je!

  • Hoi allemaal.

    IK heb ook een goede tip, wat dachten jullie van om creatief bezig te zien.
    Hier wat tip;

    1) Maak een puzzel van 1000 stukjes.
    2) Kleuren, je hebt tegenwoordig in de winkel tal van kleurboeken voor volwassenen ( Action).
    3) begin een art journal boek via youtube kan je een hoop te weten komen, hoe je een art journal maakt.
    4) lekker op de bank met een kop thee, en een goed boek.
    5) koop is het Flow magzine, en staan grappige dingen in die je kunt doen, om je innerlijke kind wakker te schudden….en je bent dan ook creatief bezig.
    Keri Smith heeft het boek “How to be an explorer of the world” echt een aanrader.
    6) ga is naar het museum …..

    Dit waren een paar tips, hoop dat jullie creatief heb wakker geschud!

    Groetjes Els

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.