Pink Ribbon: Meer bewegen = Minder kans op borstkanker

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Ik heb al eerder een blog bericht gemaakt over de uitdaging bewegen. Nu kwam ik onderstaand artikel tegen op de site van Pink Ribbon.

Oktober is de maand van Pink Ribbon en ik zal hier ook zeker weer aandacht aan besteden. Ik heb vorige jaar de ladies Run gelopen voor Pink Ribbon. Ik heb zelf vele mensen (waaronder mijn vader en moeder) verloren aan de vreselijke ziekte.

Steun je deze maand mee met Pink Ribbon? Zie ook aan de rechter zijkant van deze website waar ik de mooie armband heb geplaatst alsmede het Pink Ribbon Magazine. Hier steun je ook mee.

De kans op borstkanker verminderen, kan dat?

Per jaar komen er 12.500 nieuwe borstkankerpatiënten bij (1 op de 8 vrouwen krijgt borstkanker) en slechts bij 5% daarvan is erfelijkheid de belangrijkste oorzaak.

Borstkanker bij vrouwen, zowel jong als oud, is de meest voorkomende vorm van kanker. De kans dat een vrouw ooit in haar leven borstkanker krijgt is één op de acht. Deze kans ligt op jonge leeftijd aanzienlijk lager. Het grootste aantal gevallen van borstkanker komt voor in de leeftijdscategorie van 45 tot 75 jaar.
Een wijze van leven die borstkanker voorkomt is er helaas niet. Wel is bekend dat je zelf iets kan doen om het risico te verminderen!

Vóór het dertigste jaar is borstkanker een zeldzame ziekte. Na die leeftijd neemt het aantal vrouwen dat borstkanker krijgt toe. Circa 75% van de vrouwen bij wie borstkanker wordt ontdekt is 50 jaar of ouder.

Pas je leefgewoonten aan

Het is bekend dat, naast de bekende risicofactoren voor borstkanker (zie verderop), ook leefgewoonten van invloed zijn op het risico om borstkanker te krijgen. Dit betekent dat met een aanpassing van leefgewoonten, het risico op het krijgen van borstkanker kan worden verminderd. Op basis van wetenschappelijk onderzoek verwacht men dat 1000 tot 1500 gevallen van borstkanker zouden kunnen worden voorkomen, als iedereen voldoende zou bewegen.

Bewegen dus!

We weten allemaal dat beweging goed voor je is. En hoe eerder je met bewegen begint, hoe beter het is. Ook op jongere leeftijd bewegen, verkleint het risico op borstkanker na de overgang. Dit kan te maken hebben met de hormoonhuishouding in ons lichaam. Een actieve leefstijl verlaagt mogelijk het gehalte aan vrouwelijke geslachtshormonen en vermindert daarmee de kans op borstkanker. Vrouwen die voldoende lichamelijk actief zijn, hebben 20 tot 40 procent minder kans op het krijgen van borstkanker. Ook voor (ex)borstkankerpatiënten is het goed om in beweging te zijn. Je gaat je er beter door voelen en je kunt zo je herstel positief beïnvloeden.

Bewegen is heel makkelijk!

40% van de Nederlandse vrouwen beweegt onvoldoende, terwijl extra bewegen makkelijker is dan je denkt. Een actieve levenstijl hoeft helemaal niet alleen uit sport te bestaan, alleen al met ‘stevig’ huishoudelijk werk of tuinieren kun je de hoeveelheid beweging tijdens je dag uitbreiden. Met meer bewegen en een gezonder leven kun je in principe meteen beginnen. Meer beweging inpassen in je dag is makkelijker dan je denkt:

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Wandel of fiets naar je vriendin voor een kop koffie
  • Stap op de hometrainer tijdens het kijken naar he favoriete TV programma
  • Doe vaker lopend of op de fiets de boodschappen
  • Stap eens een halte eerder uit de tram of bus
  • Ga lekker wandelen met de kinderen
  • Loop langs bij je collega in plaats van hem/haar te mailen
  • Fiets samen naar je werk in plaats van carpoolen

Wat je leeftijd ook is, het is nooit te laat om met bewegen te beginnen. Wat een gezonde hoeveelheid beweging per dag is, is niet duidelijk en is onderwerp van verder wetenschappelijk onderzoek. Daarom wordt de Nederlandse Norm Gezond Bewegen aangehouden. Deze norm verschilt per leeftijdsgroep en is vastgesteld op minimaal 5 dagen in de week 30 minuten per dag matig intensief bewegen. Voor meer informatie: www.rivm.nl/vtv/object_document/o2978n19090.html

Wat zijn de risicofactoren?

Ter verduidelijking worden de meest bekende risicofactoren voor het krijgen van borstkanker hier op een rijtje gezet:

  • Gebrek aan lichaamsbeweging
  • Erfelijkheid
  • (Overmatig) alcoholgebruik
  • Vroege leeftijd van de eerste menstruatie
  • Late menopauze
  • Het hebben van weinig of geen kinderen
  • Het krijgen van het eerste kind op latere leeftijd
  • Het kort of helemaal geen borstvoeding geven
  • Overgewicht (voor borstkanker na de menopauze)
  • Het (langdurig, 2 tot 3 jaar) gebruik van hormoonpreparaten om overgangsklachten tegen te gaan

Bij twijfel naar de dokter!

Wees alert op voelbare en/of zichtbare veranderingen in je borsten. Jij kent jouw borsten het beste. Bij twijfel, ga naar de huisarts! Blijf je twijfelen, ga weer naar de huisarts. Bedenk dat de meeste borstafwijkingen onschuldig en goedaardig zijn.


__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags


Misschien vind je dit ook leuk:

Affirmaties: jij gelooft er in maar je partner niet (5 tips)

Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

Een intentie zetten? Zo doe je dat met 5 tips

  • Bianka schreef:

    Mooi bericht Marian! Kan geen aandacht genoeg aan gegeven worden!
    Zorg goed voor je eigen lichaam dat zorgt je lichaam ook goed voor jou. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar de kans dat je het dan krijgt wordt dan wel aanzienlijk minder.

    Fijn weekend,
    Bianka

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.