Lessen van je jeugd over gezondheid en eten.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

lessen van je jeugdIk heb al meer blogposten geschreven over vroeger, zoals bijvoorbeeld wat ik graag had willen weten toen ik jonger was.
Kijk eens naar (jonge) kinderen en hun relatie met beweging en eten. Dan zul je zien dat dit veel verschilt met hoe de meeste volwassenen daarmee omgaan.

Denk aan hoe een kind op een dag omgaat met eten. Ze staan op en pakken wat te eten, misschien wat yoghurt met cornflakes, appel of zoals mijn jongste dochter, een banaan. Ik ben inmiddels gestopt met te vertellen wat ze MOET eten.

Veel kinderen beginnen met het eten en eten heel langzaam totdat ze geen honger meer hebben. Als ze later op de dag honger krijgen, meestal een paar uur na het middageten, willen ze graag iets eten voordat ze verder gaan. Ze snacken (gezond of niet gezond) want ze hebben trek. Bij het avondeten wordt er gegeten totdat het hongergevoel weg is. Dit gaat heel relaxed: kijken wat in de rondte, eten wat, proeven en af en toe prikken ze in het eten en hebben ze geen honger meer en de andere keer eten ze gewoon hun bord leeg.

Een kind heeft geen notie van calorieën of wat goed of slecht voedsel is. Laat staan dat het denkt aan wel of geen koolhydraten eten. Natuurlijk eten ze niet altijd de meeste gezonde dingen maar de smaak van je kind is enorm door jou beïnvloed.

Ik vind het knap van kinderen dat zij in feite luisteren naar hun lichaam, ze eten als ze trek hebben dus om de eetlust en onthouden zichzelf niets. Ze hebben een balans of wellicht beter gezegd ze hebben de balans niet verloren…

Denk aan hoe een kind speelt op een dag. Wederom denken kinderen er niet bij na om naar de “sportschool” te gaan om een work out te doen, zoals wij als volwassenen wel doen. Een kind gaat lekker naar school, speelt met vrienden en hebben plezier en dat kan ook gewoon rondrennen zijn of  een spelletje doen.

Als een kind moe is, zal het ook vaak gewoon zeggen “ik ben moe”.  Volwassenen zijn dan weer vaak geneigd om zich af te vragen ‘waarvan’.  Je ziet wel eens kinderen slapen op de raarste plaatsen. Ze letten niet op de klok of  het misschien bedtijd is. Ze zijn moe, gaan liggen en vallen in slaap.

Er zijn voor de kinderen geen ingeplande tijden om te bewegen of te spelen, buiten sport om, en ze zullen zich dan ook geen zorgen maken als ze niet hebben bewogen, want er komt altijd wel weer iets op hun pad.
Zij zullen zich niet dwingen om iets te gaan doen. Ze doen wat leuk is.

Lessen van je jeugd over gezondheid en eten

Wat kunnen we leren? Wat is de jongste versie van jou? Hoe ging jij met eten om? Waarschijnlijk dacht je er ook niet over na en had je veel energie, at je wanneer je trek had en maakte je nergens zorgen over. Ik wist vroeger wel dat ik een hele dikke buik had maar op dat moment maakte ik me er zelf geen zorgen over. Dat kwam past nadat ik gepest werd.

Leer langzaam eten,

goed te kauwen en waardeer je eten. Wat betekent dat? Als je rustig eet dan merk je na ongeveer 20 minuten dat je “vol” zit. Wacht na je portie en luister naar je lichaam.

Eet wanneer je trek hebt.

Al heb je een uur eerder gegeten. Niet nadenken maar luisteren naar je lichaam. Het kan zijn dat het niet voedzaam genoeg is geweest voor je lichaam.
Eet tussendoortjes. Het is niet goed om uitgehongerd aan een maaltijd te gaan beginnen.
Voedsel is brandstof, voedsel doet leven. Dus eet.

Beweeg elke dag,

maar ben je een keer echt uitgeput of heb je heel weinig slaap gehad ga dan niet stressen dat je moet bewegen.

Kijk wat je leuk vindt om te doen.

Yoga, meditatie, wandelen, badmintonnen etc… Het doet er niet toe. Je beweegt en je vindt het leuk, wat je doet dat is het belangrijkste.

Beweeg dus omdat het goed voor je is en doe wat je leuk vindt. In plaats van iets te doen om alleen veel calorieën te verbruiken

Dit zijn een paar dingen die ik kon bedenken. Als we weer een klein beetje kind konden zijn of konden luisteren naar het kind in ons, zonder alle normen die we hebben aangenomen en beperkingen die we onszelf hebben opgelegd, dan zou ons leven iets veranderen en minder stress opleveren.

Heb jij aanvullingen? Leuk als je dat wilt delen door onderstaand een reactie achter te laten.

Als je dit bericht “leuk” vindt, druk dan op de “vind ik leuk” knop om te delen op facebook.

Je kunt me ook volgen op twitter of facebook.


online adverteren www.m4n.nl

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

bewegen, Energie management, eten, hongergevoel, koolhydraten, langzaam eten


Misschien vind je dit ook leuk:

29 manieren om extra te bewegen

5 x je lijf is je leven

Alles komt goed van Louise Hay

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

17 tips Van Jezelf Houden
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.