29 manieren om extra te bewegen

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

Naar aanleiding van mijn dag met Eva van Zeeland op de gezondheidsbeurs en het boek te hebben gelezen micro bewegingen ben ik eens na gaan denken over extra te bewegen zonder daarvoor naar de sportschool te hoeven.

Ik heb toch een hekel aan de sportschool, daar zal je mij dus niet zien. Ook kan ik niet zo goed tegen de maand abonnementen die ze daar hanteren als ik maar het idee heb dat ik iets ‘moet’ dan is gaan al mijn voelsprieten omhoog staan. Een HSP’ er, zoals ik, heeft een grondige hekel aan ‘moeten’. 😉

Eva heeft dus een ‘zaadje’ gepland en ik maak er nu een sport van om extra te bewegen. Door te zoeken naar extra manieren om te bewegen, kom je tot de ontdekking dat je veel actiever kunt zijn dan je eigenlijk had gedacht.

29 manieren om extra te bewegen

  1. Er wordt steeds meer met de post verstuurd bij Just Be You zoals de Ansichtkaarten. Het is mijn dagelijkse loopje naar het postkantoor toe. Ik neem de post dus niet mee als ik ergens naar toe ga maar bewust lopend even wegbrengen.
  2. Elke keer als ik de droger leeghaal dan loop ik meteen de trap op naar boven om de handdoeken en/of was op te ruimen. Als ik heel enthousiast ben dan loop ik de trap twee keer ;-).
  3. Mijn man laat altijd de honden uit omdat onze Rottweiler erg gefixeerd is op mij en dus voor mij lastig uit te laten is maar ik ga nu mee en dan laat ik onze labrador uit.
  4. Zaterdag gaan wij vaak even naar de markt en dit doen we nu lopend. Vaak lijkt de afstand langer dan het is. Het is ongeveer een half uur lopen dus dat valt mee. Als vrienden horen dat we lopend zijn dan zijn ze altijd verbaasd. Ik weer trots want dan doen we toch maar mooi even. Ook een mooie gelegenheid voor een goed gesprek met elkaar.
  5. Als ik met een vriendin afspreek ga ik vaak ook een rondje wandelen.
  6. Een afspraak op de vierde verdieping? Op ga ik altijd met de lift maar naar beneden altijd lopend! Helemaal goed natuurlijk als je altijd de trap neemt. Dit zit er bij mij nog niet helemaal in ;-).
  7. Ga je met de bus naar je werk? Stop gewoon een halte eerder en wandel lekker op je gemak naar je werk. Het is echt dichterbij dan je denkt. Heerlijk voor de energie.
  8. Parkeer je auto niet dichtbij waar je moet wezen maar pak dit keer de verste parkeerplaats.
  9. Ik dweil lachend de vloer. Ik bedenk dat ik lekker bezig ben, mijn huis schoon wordt, lachen gezond is en ik niet naar de sportschool hoef.
  10. Gelukkig gaat het mooie weer er weer aan komen ik ben gek op zon, zee en strand. Vooral ook de zonsondergang. Dagje strand betekent ook altijd een strandwandeling.
  11. Ga eens extra onkruid wieden in de tuin. Goed voor je en je tuin is ook strak. Daar word je toch ook weer blij van om een onkruid vrije tuin te zien? Twee vliegen in één klap.
  12. Zet jezelf eens in een hogere versnelling. Alles net iets sneller. Vlugger de trap op, net een stapje harder lopen met het wandelen etc.
  13. Maak gebruik van een stappenteller. Ik heb nog steeds geen goede maar er zijn er genoeg. Ik maak gebruik van de mogelijkheid op mijn Iphone. Het stimuleert je zeker om meer te bewegen en ga voor de de 10.000 stappen per dag.
  14. Op de huishoudbeurs heb ik een fitness hoelahoep gekocht. Hier zal ik nog een review overschrijven. Ik ben nu nog bezig met 5 minuten per dag maar zal dit binnenkort gaan opbouwen. Je moet er wel de ruimte voor hebben in huis maar als ik wat langer ga hoelahoepen (is dat een woord?) dan zal ik zeker de tv erbij aanzetten en kijken wat ik heb opgenomen. Weer twee vliegen in één klap.
  15. Yoga daar heb je tegenwoordig hele mooie video’s van op Youtube. Zeker de moeite waard om te proberen.
  16. Actief bellen… Ben jij ook een lekker klets? Kan je uren aan de telefoon hangen? Loop ondertussen heen en weer, trap op en af of een squat tussendoor ;-).
  17. Goed voor jezelf zorgen is in mijn ogen een MUST! Zorg jij goed voor jezelf zal je al sneller zin hebben om een gezonde leefstijl door te voeren.
  18. Loop op het werk eens langs je collega in plaats van een mail te sturen of te bellen. Dit kan je natuurlijk ook doen bij vrienden en/of familie. Ga bij ze langs!
  19. Zet je favorieten muziek op, geluid wat harder en dans lekker rond. Goed ook voor je humeur.
  20. Werk je veel achter de computer? Neem bewust een actieve houding (in plaats van onderuit gezakt) aan en span je buikspieren aan.
  21. Doe je veel zittend werk? Zet de timer om 50 minuten en zorg dat je daarna even strekt en/of beweegt. Ga koffie/thee/water halen voor jezelf en je collega’s.
  22. Ga een challenge aan. Deze zie je vast wel voorbij komen op je social media kanalen.

    30 dagen squat challenge
    Bron onbekend

  23. Ruim op. Ga actief opruimen. Lees het boek ‘Opgeruimd’ van Marie Kondo en geheid dat je gemotiveerd bent.
  24. Heb je nog jonge kinderen? Ga lekker met ze spelen of als je een baby hebt dan til je deze lekker vaak op.
  25. Ik ga steeds meer podcast luisteren en in plaats dat ik achter mijn computer ga zitten doe ik mijn oortjes in en ga ik lekker naar buiten.
  26. Het mooie weer gaat weer komen. Doe je was niet in de droger maar hang deze buiten op.
  27. Nu we het toch over de het mooie weer hebben.. tijd voor nieuwe zomerkleding? Ga lekker winkelen. Je loopt zo ongemerkt wat af 😉
  28. Aan het werk in een gebouw met meerder verdiepingen? Ga op een andere verdieping naar het toilet.
  29. Zoek een maatje. Het gaat allemaal wat makkelijker als een maatje/buddy hebt dit toont wetenschappelijk onderzoek ook aan. Maak je vriend(in) enthousiast om samen meer te gaan bewegen.

Kleine veranderingen kunnen voor een groot resultaat zorgen. Indien je ze regelmatig toepast zal het echt een groot verschil maken en zeker in drukke tijden. Een beetje creatief zijn doet dan wonderen.

Waarom bewegen goed voor je is

Lichaamsbeweging zorgt voor energie

Bewegen zorgt voor een fit en energiek gevoel. Even een frisse lucht happen betekent letterlijk de energie weer laten stromen.

Lichaamsbeweging zorgt voor meer rust in je hoofd

Ben jij ook altijd druk, druk en nog eens druk? Druk in je hoofd, bang om dingen te vergeten? Ga lekker bewegen en concentreer je buiten op één ding. Dat kan bijvoorbeeld voelen, ruiken en/of zien zijn. Doe je meteen aan mindfulness.

Lichaamsbeweging verbetert het humeur

Heb je last van stress? Een stevige wandeling van een half uur kan je hierbij al helpen. Bewegen helpt je te ontspannen en stoom af te blazen.

Lichaamsbeweging houdt je hart en bloedvaten in conditie

Elke dag voldoende bewegen houdt uw hart en bloedvaten in conditie. Het verlaagt ook uw bloeddruk. Uit onderzoek blijkt dat bewegen de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Daarnaast zijn stoppen met roken en gezond eten natuurlijk belangrijk om hart- en vaatziekten te voorkomen. Bron: hartstichting

Lichaamsbeweging zorgt voor meer geluk en minder stress

Tijdens het sporten worden ‘geluksstoffen’ aangemaakt ook wel endorfine genoemd. Dit is ook de reden dat bewegen vaak wordt aangeraden bij mensen met een depressie.

Lichaamsbeweging bevorderd je nachtrust 

Beweging helpt je om sneller en dieper te slapen alleen je moet deze beweging natuurlijk niet inplannen net voordat je gaat slapen want van bewegen krijg je juist meer energie ;-).

Lichaamsbeweging zorgt voor een betere weerstand

Minder kans op ziektes doordat je je immuunsysteem versterkt.

Doe iets wat je leuk vindt! Het is helemaal niet nodig om jezelf tegen je zin af te beulen in de sportschool. Doe gewoon iets wat je leuk vindt en je zult zien dat je het leuk vindt om (meer) te gaan bewegen.

Wil jij gezonder, gelukkiger of fitter worden? Belangrijk is dat je jezelf waardeert en van jezelf houdt. Van jezelf houden maakt het veel gemakkelijker om je doelen te bereiken. Wanneer je je fouten ziet als leermomenten, kun je er ook echt mee doen. Haal jezelf niet onnodig naar beneden. Accepteer dat wat er is. Laat los wat is geweest. En heb vertrouwen in wat kan zijn. In het online programma ‘Van Jezelf Houden’ besteed ik veel aandacht aan zelfvertrouwen en de kracht in jezelf. Gun het jezelf.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

bewegen, energie, jezelf, lopen, stress, wandelen, zorgen voor jezelf


Misschien vind je dit ook leuk:

Affirmaties: jij gelooft er in maar je partner niet (5 tips)

Omgaan met energievreters 7 tips

Tips voor Direct Meer Zelfvertrouwen

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

17 tips Van Jezelf Houden
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.