Laat het verleden los en richt je op de toekomst - Just Be You
Just Be You
Shares
Laat het verleden los en richt je op de toekomst

Laat het verleden los en richt je op de toekomst

Weet je dat er twee zekerheden zijn in het leven? Je wordt geboren en je zult overlijden. Wat er tussen die twee gebeurtenissen plaatsvindt komt voor een deel vanuit externe factoren, maar is deels ook het resultaat van jouw keuzes en acties die je hebt ondernomen. Eigenlijk leef je altijd vandaag, want morgen moet nog komen en gisteren is al voorbij. In het verleden bleef ik altijd heel erg hangen en keek ik achterom wat er allemaal gebeurd is. Wat het toch jammer is dat ik niet de liefde heb mogen ontvangen van mijn ouders etc.. Ik ervaar, lees en zie dat er veel mensen blijven hangen in het verleden. Dat is achteruit kijken terwijl je beter naar voren kunt kijken. Heb je ooit een autorit gemaakt terwijl je alleen in de achteruitkijkspiegel keek? Wat maakt dan dat je zo wel door het leven gaat?

Leren van het verleden

Jouw verleden heeft je gemaakt tot wie je nu bent. Dat hoef je niet te vergeten.. ik denk dat ik beter kan schrijven: dat moet je niet vergeten, dat moet je koesteren. Zowel de positieve als de negatieve ervaringen hebben jouw denken en doen bepaald.

Fouten en vergissingen horen gewoon bij het mens zijn. Wees daarom ook een beetje mild voor jezelf. Verwacht niet van jezelf dat één keer een fout maken betekent dat je dezelfde fout nooit meer zult maken. Sommige fouten herhalen zich, net zolang totdat je de essentie onder de knie hebt. Dat is niet erg. Iedereen krijgt zijn eigen opdrachten.
Net zolang totdat je de boodschap begrepen hebt. En dan mag je door naar de volgende uitdaging ;-).

Het is de uitdaging om jouw herinneringen te zien als leermomenten. Als een handleiding voor een levenspad dat nog zal komen. De gebeurtenissen in het verleden kun je niet veranderen, wat je wel kunt doen is het (leren) een plekje te geven.

Kortom heb geen spijt, kijk niet achterom. Je kunt gedane zaken niet ‘wissen’, je kunt er alleen van leren. Gebruik je opgedane ervaringen en inzichten voor een betere toekomst maar blijf niet hangen in ‘had ik maar….’ Perfectie bestaat niet, niemand is perfect. Mijn levenspad is dat niet, ook jouw levenspad niet.

Plaatsen van herinneringen

Wat vroeger heeft plaatsgevonden kan je niet meer veranderen alleen maar accepteren.

Leven in acceptatie

Toch kan de herinnering aan een gebeurtenis wel veranderen. Dat komt enerzijds omdat je meer afstand hebt van een gebeurtenis, anderzijds heb je nieuwe ervaringen opgedaan waarmee je eerdere gebeurtenissen in perspectief kunt plaatsen. Kijk eens naar de verbindingen en probeer die herinneringen een plaats te geven. Dat kan heel letterlijk; maak in je hoofd een sterrenstelsel.

Elk lichtpuntje is een herinnering. Die punten kun je allemaal aan elkaar verbinden op verschillende manieren. De meest felle sterren staat het dichtste bij jou, dat zijn de meest positieve herinneringen die jou letterlijk verlichten en warmte geven. De kleine puntjes, ver weg in de hemel zijn de herinneringen die het verst van je af staan, de ervaringen die er nog steeds zijn, maar je niet meer kunnen raken.

Verleden, heden en toekomst

Weet je dat morgen niet bestaat? Alleen het NU is er. Begin daarom niet morgen met trainen in de fitness, stel niet dat telefoongesprek (om te zeggen dat het je spijt) tot morgen uit etc. Want morgen bestaat niet, je leeft altijd vandaag.

Mindfulness

De term “mindfulness” betekent “achtzaamheid” en staat voor een vorm van meditatie waar je bewustzijn creëert over jouw lichamelijke en mentale toestand in het hier en nu, zonder daar op te reageren. Hoewel de term uit de New Age denkwijze lijkt te komen maakt het onderdeel uit van het achtvoudige pad naar verlichting binnen het Boeddhisme. Deze meditatie wordt al duizenden jaren uitgevoerd door boeddhisten over de hele wereld en heet Vipassana. Door te mediteren zul je de wereld zien zoals die werkelijk is.

Mindfulness gaat verder dan Boeddhisme. In elke cultuur en religie zijn er elementen van deze denkwijze terug te vinden. Daarmee is het een basistechniek die iedereen kan toepassen in zijn of haar eigen leven. Meditatie zal leiden tot verlichting, alsof er een lampje in je hersenen inschakelt waardoor je alles plotseling in een heel ander licht gaat zien.

Je hoeft geen mindfulness training uit te voeren om je verleden los te laten echter kan het wel helpen. Er zijn ook andere manieren om in contact te komen met jezelf. Want dat is de kern van dit soort meditatie; je zet elk concept van tijd en afstand naast je en je komt in contact met jouw gevoelens, zowel fysiek als mentaal.

3x meditatie voor beginners

Hieronder geven we drie voorbeelden van oefeningen voor meditatie voor beginners. Gemakkelijk, snel en eigenlijk overal toe te passen.

1. Meditatie op je ademhaling (So Hum). Maak gebruik van de totale Yoga ademhaling. Bij iedere inademing zeg je in jezelf ‘So’ en bij iedere uitademing ‘Hum’. Concentreer je alleen op deze woorden en laat je niet afleiden tot andere gedachten.

2. Richt je op een kaars. Hierbij knipper je zo min mogelijk met je ogen. Je zult merken dat je ogen een beetje kunnen gaan tranen. Als je merkt dat de concentratie goed verloopt, kun je na de observatie van de vlam van de kaars, de ogen sluiten. Blijf de vlam hierbij tussen je ogen (het derde oog) vasthouden, terwijl de ogen gesloten zijn.

3. Meditatie met mantra’s. Hierbij herhaal je een woord of zin. De herhaling en het richten op een mantra vergt veel concentratie.

(bron: Happy with Yoga)

Pluk de dag

Je kunt “mindfulness” bestempelen als zweverig, de uitdrukking “pluk de dag” klinkt helemaal niet zweverig maar ze hebben wel veel raakvlakken. Het gaat erom dat je het besef krijgt van het hier en nu, en in contact komt te staan met jouw eigen gedachten en gevoelens. Negatieve emoties uit het verleden kunnen jou niet meer raken in deze tijd, met angst uitzien naar het tentamen van morgen heeft geen zin, want je leeft in dit moment. En je maakt nu de beslissingen waar je in de toekomst de vruchten van zult plukken. Neem af en toe de tijd en probeer die staat van eenheid te bereiken met jouw geest en jouw lichaam in het hier en nu. Dan ga je een mooie toekomst tegemoet met vele heldere sterren die jou van binnen uit zullen verwarmen en verlichten, elke dag weer.

Maak iedere dag ook even tijd voor jezelf. Een moment van rust en bezinning. Om contact te maken met je ziel, je kern. In de stilte kun je namelijk je eigen stem horen. Dit kan je zien als elke dag even een soort ‘werkoverleg’ met jezelf. Reflecteer gerust. Wat ging er goed, wat verdiend aandacht, wat zijn mijn dromen, ben ik op de goede weg. Ontspannen, herordenen, evalueren en laten bezinken.
Essentieel voor een kalme en heldere geest.

Maak iedere dag ook even tijd voor jezelf. Een moment van rust en bezinning.

 

even druk met het voelen van gevoelens

Gelukkig zijn moet je durven. Om echt gelukkig te kunnen zijn, moet je durven kiezen.
Kiezen voor wat goed is voor jou. En dat is soms heel moeilijk, want het kan betekenen dat je anderen moet teleurstellen, omdat jij je eigen pad kiest.
Gelukkig zijn is durven kijken in je ziel en kiezen voor je eigen gezondheid en welzijn, steeds opnieuw.

Goed voor jezelf zorgen is de ultieme vorm van zelfliefde en jezelf op waarde schatten. Maar andersom werkt het ook, als jij beter voor jezelf gaat zorgen ga je vanzelf meer van jezelf houden. En zo is het cirkeltje dan eindelijk rond.

Vind jij het moeilijk om jezelf op de eerste plaats te zetten, maar ben je ondertussen zo moe dat je niet meer weet hoe je alles voor elkaar moet krijgen? Dan zijn de 21 stappen voor jou geschreven

Gratis Online Workshop Loslaten

>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.