Hoe acceptatie je kan helpen

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

In mijn serie guest blogs die ik voor Marian’s website schrijf, wil ik je graag laten kennismaken met een aantal levens verrijkende houdingen uit de mindfulness-filosofie. Elk van deze houdingen helpt je om in contact met je innerlijke verlangens te komen en vervolgens concrete actie te ondernemen, waarmee je jezelf de kans geeft om een meer vervullend en beter gebalanceerd leven te leiden.

1. Acceptatie

Acceptatie lijkt misschien op berusting, maar het is van een totaal andere orde. Acceptatie is namelijk een actieve houding, terwijl berusting niets meer dan een passieve houding is. Berusten doe je in situaties die je kunt veranderen als je echt wilt. Je berust bijvoorbeeld in je slecht betaalde baan, terwijl je dondersgoed weet dat wanneer je echt alles op alles zet, je een betere baan kunt vinden. Veel mensen berusten in een uitgebluste relatie of een uitzichtloze financiële situatie omdat ze het lef en de puf niet hebben om er iets aan te veranderen.

Acceptatie heeft dus niets van doen met passieve berusting. Acceptatie is een actie. Je kunt bewust besluiten om iets te accepteren zoals het is. Voor het toepassen van acceptatie is het belangrijk te weten dat er twee soorten situaties zijn:

  • Situaties waaraan je niets kunt doen.
  • Situaties waaraan je wel iets kunt doen.

Alleen de situaties waaraan je niets kunt doen, behoeven acceptatie. Enkele voorbeelden van situaties waar je geen grip op hebt:

  • Het weer
  • Ziektes, ongelukken, de dood
  • De economie
  • De zwaartekracht
  • De karaktereigenschappen van anderen
  • De overtuigingen van anderen
  • De keuzes van anderen

In plaats van accepteren, klagen we ons de krampen over situaties waar we geen grip op hebben en verzetten we ons met man en macht tegen de werkelijkheid zoals deze zich aan ons voordoet. Dit is een hopeloos gevecht en je hoeft maar om je heen te kijken om te zien dat de resultaten bijzonder mager zijn. Hoeveel we ook klagen, het verandert niets aan het weer, aan de dood of aan de economie. Ook verandert het niets aan al die mensen om ons heen die zich mega-irritant gedragen en zich weigeren aan te passen aan onze eisen.

Met acceptatie neem je de beslissing om uit je oeverloze en zinloze geklaag te stappen: actie dus. Acceptatie geeft je de ruimte om je oordelen opzij te zetten en de werkelijkheid te zien voor wat het is. Dit ‘helder zien’ heeft enorm veel voordelen.

Het kan je inzicht geven in anderen en hun gedrag, in jezelf en jouw gedrag, in oorzaken en gevolgen. Pas toen ik accepteerde dat ik op een dood spoor zat met mijn reclameleven, kreeg ik de ruimte om verstandige oplossingen te bedenken en er daadwerkelijk afscheid van te nemen. De duidelijkheid die acceptatie opleverde, hielp me in rap tempo verder en zorgde ervoor dat ik een nieuw leven voor mezelf kon creëren.

Enkele voorbeelden van situaties waar je wel grip op hebt:

  • Je vervelende baan
  • Je te dure huis
  • Je saaie leven
  • Het oppervlakkige contact met je kinderen
  • Je uitgebluste relatie

Als je kunt onderkennen en accepteren dat je baan te veel stress en frustraties oplevert – hoe leuk het werk an sich ook is – schept dat de mogelijkheid om reëel te bekijken of dit dan nog wel de baan is waaraan je dat grote, kostbare deel van je leven wilt besteden. Dit geldt ook voor relaties met andere mensen.

Als je kunt accepteren dat een bepaalde relatie te veel energie kost, kun je overwegen of die relatie het nog waard is om in stand te houden. Je kunt die persoon accepteren voor wie hij is en op basis daarvan een bewust besluit nemen of je zijn onhebbelijkheden kunt accepteren of niet. Zo ja, accepteer die persoon volledig en houd op met klagen en roddelen. Zo niet, beëindig dan de relatie en zoek inspirerende mensen die positieve gevoelens in je opwekken.

Het mooie van acceptatie is dat het je in staat stelt om een besluit te nemen. Je neemt het besluit om dingen, situaties en mensen te accepteren, wat een hoop rust in de tent geeft. Besluit je bewust dat je toch niet met zo’n persoon of situatie kunt leven, dan heb je de opnieuw de vrijheid om een beslissing te nemen: je zoekt een andere baan, een ander huis, een andere baas of een andere partner.

Ook hier staat of valt alles met bewustzijn. Berusten, over je heen laten lopen en zinloos klagen: het zijn allemaal gevolgen van on-bewust leven.

Accepteren, de werkelijkheid zien zoals ze is, en vervolgens op basis van die informatie een besluit nemen, kan alleen plaatsvinden met bewust-zijn. En bewust-zijn is: luisteren naar jezelf en je wensen, grenzen stellen, en de situaties waar je wel grip op hebt veranderen zodat je je beter voelt en van meer waarde kunt zijn voor jezelf en voor anderen.

Wat accepteer jij in je leven?

Wil jij leren hoe je het beste uit jezelf haalt? Begin dan met heel goed voor jezelf te zorgen. Door jezelf te geven wat je echt nodig hebt kom je eindelijk tot volle bloei. Weet je niet waar te beginnen? Ik heb deze zoektocht zelf gemaakt en al mijn successen gebundeld in een uitgebreid en ondersteunend programma. Klik hier om deze e-Cursus te bekijken..

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

acceptatie, actie, grenzen stellen, klagen, mindfulness, oordelen


Misschien vind je dit ook leuk:

Zo ervaar je minder angst, Deel 2

Jezelf goed genoeg vinden

Accepteer dat wat er is

  • er is geen acceptatie hoe ik leef de onderburen hebben een mening over me klaar terwijl ik met anders leven kan werken wandelen mijn huishouden kan doen met het oude patroon depressief ben en in altrec ht kom door dat ik uit de koelkast leef

  • Acceptatie brengt je inderdaad verder. Het blijft een kunst maar zeker het oefenen waard. Net gisteren de vervelende mededeling gehad dat de man waarmee ik het helemaal zag zitten, teruggekomen is op zijn gevoelens voor mij. Door hem niet te veroordelen en te accepteren zoals het is creëer ik een enorme rust voor mijzelf. Het opent de weg naar nieuwe positieve dingen.

  • Accepteren…. wat je niet kunt veranderen is voor mij ook soms een hele opgave, maar juist dit sccepteren maakt dat ik beter zie wat ik wel kan veranderen.
    Voor mij een mooie bewustwording, waardoor ik eindelijk m.n baan los heb gelaten en gekozen heb voor wat anders.

  • Vanessa schreef:

    Aanvaard wat je niet kan veranderen, verander wat je niet kan aanvaarden en geef me de wijsheid om het onderscheid tussen beide te kunnen maken” Deze wijsheid las ik bij mijn manuele therapeut en probeer ik meer en meer toe te passen.
    Maar er zijn van die dagen waarin we er niet in slagen om futiliteiten aan de kant te zetten. Zoals ze stellen ‘het aard van het beestje’ komt onverwachts het hoekje om sluipen om dan op een zwakker moment toe te slaan. Je weet het best wel: piekeren en kwaad zijn lost niks op, het ontneemt je kostbare energie maar hoe vlug verval je in je oud gedrag?
    Het blijft werken, elke dag opnieuw, maar we worden er beter door. En mooier…

  • Nicole schreef:

    Helemaal mee eens! Zodra je iets accepteert kun je het ook in zekere zin loslaten. Het geeft je de ruimte om te kiezen of je er iets mee wil, of het laat voor wat het is. Vooral neemt het ook een heleboel frustratie weg omdat je niet meer tegen de situatie aan hoeft te vechten.
    Het meest moeilijke deel van de acceptatie vind ik persoonlijk om op dat punt te komen, waneer je beseft dat je iets óf moet accepteren, of dus niet.
    Tot ik op dat punt kom heb ik meestal al een lange en frusterende reis afgelegd. Misschien dat dat punt met oefening steeds sneller bereikt wordt.

  • Herkenbaar dit!!! Kwa acceptatie al aardig stappen genomen ipv klagen idd…accepteren hoe het is en ermee om leren gaan en er voor jezelf het beste van maken. Andere dingen worden dan belangrijk in je leven.inderdaad positieve mensen om je heen opzoeken..dat heeft mij enorm geholpen tot nu toe!!!en zelf positiever denken en war je niks aan kunt veranderen minder druk om maken…ik ben op de goede weg…al gaat accepteren nog niet altijd..dat is moeilijk maar ben al deels op weg!!!!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.