Bij jezelf blijven

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Toen ik 7 jaar geleden voor de eerste keer op de yoga mat stond, voelde ik het al: yoga is het helemaal voor mij! Dit was voor mij het begin van een reis door yoga-land. Ik probeerde verschillende vormen van yoga uit en elke keer was het weer een gevoel van thuiskomen. Na een yoga les voelt mijn geest ontspannen en uitgerust en mijn lichaam energiek en geactiveerd.

Wat heb ik van al mijn yoga avonturen geleerd? En hoe hou ik dit heerlijke gevoel vast in de rest van mijn leven?

Gronden en meebuigen: hoe ik yoga meeneem in mijn dagelijks leven.

Flexibel zijn en respect hebben voor mijn grenzen.

Yoga leert mij flexibel te zijn. Het is hartstikke leuk om te merken hoe ik steeds verder in een houding kan gaan. Ik kan bijvoorbeeld bijna mijn tenen aanraken (iets dat ik nooit goed heb gekund). Het motiveert me om te blijven oefenen en steeds een beetje verder te gaan.

Maar ook op geestelijk vlak groeit mijn flexibiliteit. Iedere dag is anders en ik zit ook iedere dag anders in mijn vel. De ene dag kan ik heel erg energiek zijn en kosten de houdingen mij geen enkele moeite. De andere dag ben ik overprikkeld en vermoeid. Het is dan moeilijker om geconcentreerd de oefeningen te doen.

Voorheen werd ik daar chagrijnig van. Ik had voor mezelf een norm bepaald waar ik aan moest voldoen. Wanneer dat niet lukte, raakte geïrriteerd. Ik mopperde op mezelf dat ik ‘de vorige les die achterover buiging kon maken’ . Waarom lukte het me nu dan niet?! Ik raakte gefrustreerd en probeerde de gewenste houding te forceren.
Tegenwoordig ben ik een stuk aardiger voor mezelf. Ik accepteer dat de ene dag anders is dan de andere en probeer te kijken naar wat ik wél kan. En als dat betekent dat ik deze les de hoofdstand oversla, dan is dat maar zo.

Naar jezelf luisteren & Bij jezelf blijven

Goed, ik ben dus naar mijn grenzen gaan kijken. Hoe langer ik dat doe, hoe meer ik erachter kom dat ik geneigd ben om naar mijn allerlaatste grens te luisteren.

Je kent het wel, de “buigen of barsten” grens. Tijdens mijn yogalessen is het me opgevallen hoeveel grenzen ik overschrijd, voordat ik bij die uiterste grens kom. Ik probeer nu een houding stapje voor stapje te verkennen, in plaats van vol enthousiasme een houding aan te nemen ‘en maar zien of ik het aankan/volhoud’.

Naar mijn grenzen luisteren is één ding, maar naar mijn behoeften luisteren is iets heel anders. Op sommige momenten in de maand voel ik me futloos en moe. Ik heb de behoefte aan kalme houdingen, bijvoorbeeld voorover buigingen, die ik wat langer uitoefen. Door tijdens de les bewust te blijven van mijn lichaam, herken ik sneller waar ik behoefte aan heb. Waar de hele groep dan in de hoofdstand gaat staan, probeer blijf ik lekker in een ontspannen houding zitten. Gewoon, omdat ik daar behoefte aan heb.

Jezelf leren kennen

Het uiterste uit mezelf halen, mezelf vergelijken met anderen, niet goed kunnen luisteren naar mezelf.. Ik kwam heel wat bevestigingen over mezelf tegen op de yoga mat!

Alle houdingen wilde ik graag ‘goed’ doen, ik gluurde stiekem naar mijn buurvrouw en ging nog nét iets verder als ik zag dat zij dat ook deed en baalde ontzettend als ik merkte dat ik een houding die les niet kon opbrengen.

Yoga heeft ervoor gezorgd dat ik bepaalde karaktertrekken van mezelf ook in verschillende situaties leer te herkennen. Ik kan bijvoorbeeld nogal ongeduldig zijn. Wanneer ik oefenen in geduldiger zijn, pas ik dit niet alleen op mijn werk, maar ook op de yoga mat toe.

Yoga in het dagelijks leven

Yoga is zeker mijn passie en ik vind het geweldig dat ik de lessen die ik tijdens yoga leer, ook in mijn dagelijks leven kan toepassen.

Gronden
Goed contact maken met de grond. Bewust zijn van de plaats waar ik ben en de handelingen die ik uitvoer. Dit geld niet alleen voor de hoofdstand of de ‘downward dog’ maar ook voor kopiëren, of vergaderen met collega’s. Ik voel me dan alert en aanwezig en heb het gevoel dat ik goed kan inspelen op de mensen om mij heen.

Ademhalen
Mezelf schrap zetten en mijn adem inhouden. Dat was voor mij dé manier om door moeilijke momenten heen te komen. Zowel op de yoga mat als in lastige situaties.
Niet erg handig! Mijn adem inhouden maakt mij duizelig en zorgt voor spanning in mijn spieren. Door te blijven ademen, soms met extra aandacht, blijf ik rustig in moeilijke situaties. Of ik nu bruggen bouw op mijn werk, of mezelf in een brughouding manoeuvreer op de yoga mat; door kalm te blijven en te ademen kom ik een stuk verder dan met spanning te forceren!

Acceptatie
Yoga leert mij dat alles goed is, zoals het is. Ik hoef mezelf niet met anderen te vergelijken, of mijn ‘barsten of buigen’ grens op te zoeken. Een geslaagde les is een les waarbij ik naar mijn behoeften en grenzen heb kunnen luisteren. Een les waarbij ik mezelf heb kunnen prikkelen en uitdagen – soms door net iets verder te gaan in een houding en soms juist door wat meer pauze en rust in te lassen. – Precies de dingen die ik in het dagelijkse leven ook toepas!

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

futloos, grens, gronden, jezelf, moe, overprikkeld, yoga


Misschien vind je dit ook leuk:

Tips voor Direct Meer Zelfvertrouwen

9 Tips voor een filmavond

1 maart: Nationale Complimentendag!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

17 tips Van Jezelf Houden
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.