Angst voor de toekomst
Just Be You
Shares
Angst voor de toekomst - stel dat het misgaat...

Angst voor de toekomst

(stel dat het misgaat..?)

Angst voor de toekomst, het klinkt heel dramatisch maar er zijn zoveel mensen die met een vorm van angst leven. Angst voor de toekomst want stel dat het misgaat maar ook bijvoorbeeld angst voor het alleen zijn, angst om zichzelf te zijn, angst voor verandering, angst om te vertrouwen in het leven en de liefde.


Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes of maak gebruik van de Gratis Castbox FM App 



Je bent een mens  en angsten horen daarbij. Maar waak ervoor dat het je niet verlamt in het leven en daardoor beperkt in wat er kan zijn.

Vaak zijn het de ervaringen uit jouw verleden die ervoor zorgen dat je nu met angst leeft, omdat jouw mind (archiefkast) gevuld is met nare en/of vervelende ervaringen die je nooit meer wil meemaken. Het gevolg kan zijn dat je alles wat je daaraan herinnert uit de weg gaat, waardoor de angst ervoor alleen maar groeit. 

Die verlamming kan er zelfs voor zorgen dat je de mooie dingen in het leven, die voor het oprapen liggen, laat liggen. Door te vluchten voor jouw angst en deze niet te trotseren, loop je voor de uitdagingen weg en laat je eigenlijk jouw verleden jouw heden bepalen. 

Stel dat het misgaat

Stel dat ik op vakantie ziek word? Dat mijn koffer zoekraakt? Of dat ik bestolen word? Herken jij dat ook, de angst voor wat er in de toekomst misschien zou kunnen gebeuren? Hoe iets volledig in de soep kan lopen? Je ziet het bij wijze van spreken al helemaal voor je. En dat terwijl je helemaal niet zeker weet dat het ook echt gaat gebeuren. Maar ondertussen beïnvloedt het wél jezelf en de eventuele voorpret van iets. 

Je lijdt vaak het meest door dat wat je vreest

Angst voor de toekomst

Het effect van rampscenario’s

Even voor de duidelijkheid: een gevoel van angst kan een hele nuttige alarmbel zijn die je waarschuwt voor gevaar. Het maakt je alert, waardoor je sneller kunt reageren. Deze angst speelt vaak in het hier en nu. Dit is je intuïtie en zeker niet hetzelfde als de angst voor morgen of volgende week. Deze toekomstangst speelt zich af in je brein en is gebaseerd op eerdere negatieve ervaringen of verhalen. Ofwel een reflectie uit het verleden.

Vroeger kon ik me ook eindeloos druk maken over hoe dingen mis zouden kunnen gaan. Gelukkig ben ik daar helemaal van ‘genezen’. Inmiddels is mijn mantra: alles loopt zoals het loopt en niets gebeurt zonder goede reden of nuttige les. En ik geloof er heel erg in dat de energie die je uitzendt ook weer bij je terugkomt. Je oogst wat je zaait. En wat je oogst heb je voor een groot deel zelf in de hand.

alles loopt zoals het loopt en niets gebeurt zonder goede reden of nuttige les.

Als je je zorgen maakt over wat er komen gaat, voed je jezelf met negatieve en stressvolle gedachten en emoties. Dat maakt dat je met 1-0 achterstand de nieuwe situatie tegemoet gaat. En dan is de kans veel groter dat het inderdaad misloopt.

Hoe beter je in je vel zit en hoe meer zelfvertrouwen je hebt, hoe minder vatbaar je bent voor doemscenario’s. Een positieve mindset en goede zelfzorg, dat is waar het kort door de bocht op neerkomt.

Je oogst wat je zaait
en wat je oogst heb je voor een groot deel zelf in de hand

Doorbreek je gedachtestroom

Met een angstige gedachtestroom over de toekomst kun je jezelf behoorlijk in de weg zitten. Je weet dat je het doet en dat het je geen goed doet. Maar hoe doorbreek je zoiets?

Welk verhaal vertel je jezelf? Bedenk niet wat er allemaal mis kan gaan, maar stel je voor hoe je zou willen dat de toekomstige situatie uitpakt. Doe dit in geuren en kleuren.

Lukt het je niet goed om een positief scenario van de toekomst te schetsen? Visualiseer dan eerst hoe de angstscenario op een lopende band of in een luchtballon steeds verder bij je weggaan. Zie hoe het steeds kleiner word. Tot een stip op de horizon. Om vervolgens voorgoed te verdwijnen. Focus je niet op die stip op de horizon, maar kijk naar jouw ideale plaatje en vergroot dit tot breedbeeldformaat.

Mijn jongste dochter had er een handje van om in angstgedachten te blijven hangen: ‘Wat als ze me niet leuk vinden’ of ‘straks word ik niet uitgenodigd voor het feestje!’ Ik moest haar elke keer heel erg terughalen naar het hier en nu. Want dit soort angstscenario’s spelen zich nooit in het nu af, maar altijd ergens in de toekomst. En omdat je niet precies weet hoe de toekomst zal zijn, is het verspilde negatieve energie.

Tip: Nieuw voor de meiden >> Girls Gedachten en Mooie Momenten

Om mijn dochter te helpen, deed ik met haar de spiegeltraining. Elke avond zette ik haar als klein meisje voor de spiegel. Vervolgens noemde zij vijf dingen die goed waren gegaan. Zo leerde ze zich te focussen op positieve dingen, bouwde ze zelfvertrouwen op en leerde ze steeds minder waarde te hechten aan toekomstangsten. Ze heeft nog steeds de neiging om in angst te verzanden, maar ze kan er veel beter mee omgaan.

Door je angst te erkennen in plaats van ertegen te vechten,
heeft het geen tegenstander meer en zal het in kracht afnemen

Denk de goede kant op

Eigenlijk is het een kwestie van je gedachten resetten. Jij bepaalt en programmeert je gedachten, het is niet andersom. En weet dat angst gevoed wordt door wantrouwen en stopt met liefde, zachtheid, dankbaarheid en vertrouwen. Wie Universele liefde voelt, kent geen angst, maar heeft vertrouwen dat het hoe dan ook goed komt.

Ga niet in gevecht met je angstgedachten door ze weg te stoppen. Elke keer als je jezelf betrapt op angstige toekomstgedachten zeg je tegen jezelf: STOP!

Daarna herhaal je de zin die je vertrouwen geeft over wat er kan gaan gebeuren. Sta het jezelf niet toe om pieker  gedachten te hebben. Als je ze toch hebt, zeg je: ‘hallo, daar ben je weer, je hebt helemaal gelijk. Ik weet dat het spannend is, maar het komt goed.’

Door je angst te erkennen in plaats van ertegen te vechten en het weg te drukken, heeft je angst geen tegenstander meer en zal deze in kracht afnemen. Dit gaat niet van de ene op de andere dag. Het vergt oefening om de ‘systeemfout’ in je denken te veranderen in een gewoontepatroon waarin je voorprét ervaart en geen voorzórg. Maar wanneer je dit consequent doet, ontstaat er vanzelf een verandering in je denken.

Door je angst te erkennen in plaats van ertegen te vechten en het weg te drukken, heeft je angst geen tegenstander meer en zal deze in kracht afnemen.

Tot slot nog een nadenkertje: je bént niet je gedachten, je hébt ze. En dus kun je ze ook weer loslaten en vervangen voor aangename gedachten. Het is net als met schoenen: je bent niet je schoenen, je hebt ze. En die kun je ook vervangen voor andere exemplaren die beter bij je outfit passen.

Als ik zeg: denk vooral níet aan een gele citroen. Eén keer raden waar je dan aan denkt? Precies, aan een citroen! Met je gedachten stuur je je focus. Dus stuur ze de kant op die jij wilt en waar je je goed bij voelt. Denk niet: ‘Als ik op vakantie maar niet ziek word’, maar bijvoorbeeld: ‘Ik voel me fantastisch, fit en gezond wanneer ik op reis ben.’ Maak het plaatje compleet en zíe en belééf hoe je aan het genieten bent op je vakantiebestemming.

Alle antwoorden die je zoekt in jouw leven, zitten in jezelf. Niemand anders kan je dat vertellen. Heb de moed om ernaar te luisteren. Dat is de eerste stap. Leven zonder angst en met vertrouwen dat het leven je nog zoveel mooie dingen te bieden heeft, is echt leven!

Veel succes en plezier!

Je kán het!

Accepteer dat wat er is. Laat los wat is geweest. Heb vertrouwen in wat kan zijn. 

With love, 

Angst voor de toekomst - stel dat het misgaat
Herken jij dat ook, de angst voor wat er in de toekomst misschien zou kunnen gebeuren? Hoe iets volledig in de soep kan lopen? Je ziet het bij wijze van spreken al helemaal voor je.
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.