5 dingen om te doen als hooggevoelig persoon - Just Be You
Just Be You
Shares


Heb jij dat ook dat het je af en toe allemaal even te druk is? Je al te snel teveel mensen om je heen hebt, het geluid te hard binnenkomt, als je honger hebt je maag dan ook echt rammelt en het nieuws je kan raken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Lees gerust het artikel: Ben ik een HSP’er

Toen ik voor het eerst de punten van hooggevoeligheid las, viel alles op zijn plaats en ben ik me er in gaan verdiepen. Ik heb zo vaak te horen gekregen dat ik me niet zo druk moet maken, niet aan moet stellen en/of doe niet zo gevoelig.

Veel mensen zien het als een last en richten zich op de nadelen maar waarom niet richten op het positieve? Op de dingen die wel goed gaan en je bewust te worden wat jouw behoeftes zijn.
Ben jij op de hoogte wat te doen als hooggevoelig persoon?

5 dingen om te doen als hooggevoelig persoon

#1 Opladen
Te druk zijn, teveel mensen en dit kan allemaal een aanslag zijn op je zenuwstelsel maar ook op je energieniveau. Je telefoon laad je ook te pas en te onpas op, waarom doe je dit niet met jezelf? Steek de stekker van jezelf in het stopcontact! Voor mij is dat even een half uurtje rusten (in stilte) op de bank en/of wandelen in de natuur. Je hebt meer tijd nodig als iemand anders om bij te komen van indrukken/gebeurtenissen.  Weet jij waarvan je weer oplaad? Pas je dit ook toe?

Denk aan de ROR (Rust, Orde, Regelmaat)

#2 Onderzoeken of de emoties die je voelt wel van jou zijn
Als je je zonder aanwijsbare reden verdrietig, moedeloos of boos bent, probeer dan te achterhalen of de emoties die je voelt ook echt de jouwe zijn. En houd in gedachten dat je nimmer verantwoordelijk bent voor andermans gevoelens of problemen.

Bedenk dan dat jij niet je gevoelens bent, laat ze even stromen en afvloeien. Geef je emoties de ruimte en geef expressie aan je gevoelens. Alles wat je onderdrukt zal uiteindelijk zijn weg naar buiten vinden.

#3 Ruimte voor jezelf

Om teveel aan prikkels te voorkomen zijn veel HSP-ers geneigd om alles binnen de vertrouwde ‘kaders’ oftewel de comfort zone te doen. Dat is vaak ook een verstandige keuze. Alleen bloeien en groeien doe je buiten je comfort zone. De ontwikkeling, de uitdaging, de successen komen voort uit die stappen die je zet buiten je veilige terrein. Wees daarom ook niet bang om deze stappen te nemen.

Maak een afspraak met jezelf dat er na dit ‘spannends’, ruimte is voor ontlading en de rust. Je kunt veel meer dan je denkt, als je maar goed voor jezelf zorgt. Hooggevoeligheid is GEEN beperking!

#4 Bewust wording
De belangrijkste stap is het bewust worden van jouw hooggevoeligheid en daarmee inzicht krijgen in jezelf. Als je bewust bent kan je accepteren en/of veranderen.

Hooggevoelige mensen zijn of worden ook hoogbewust. Door jouw gevoeligheid ervaar je veel meer dan voor de meeste mensen het geval is, je denkt veel ‘dieper’ na dan de meeste mensen. en het zorgt er ook voor dat je hele andere interesses hebt dan de meest mensen enz. En ja, gevoeligheid maakt soms kwetsbaar daar in tegen ook puur en echt.

Een bewustzijn dat eenmaal in gang is gezet, kan niet meer terug.

#5 Duidelijke grenzen stellen
Als hooggevoelige voel je zo goed aan wat een ander nodig heeft. Dit kan ook onbewust zijn. Tel daarbij op een groot verantwoordelijkheid gevoel en er is al reden genoeg om je eigen grenzen te overschrijden. Als HSP’er ben je ook veel gevoeliger voor een burn out. Ik heb dit zelf twee keer ervaren maar was ook een kei in het niet luisteren naar de signalen van mijn lichaam.

Kun je wat hulp gebruiken bij je hooggevoeligheid?  Ontdek hoe je kunt omgaan met je hooggevoeligheid en je balans/rust te vinden, check deze effectieve eCursus…

Groeien doe je buiten je comfort zone

Wanneer je weet dat jij gevoeliger bent voor de wereld om je heen en dat er mensen zijn die de wereld niet zo ervaren als jij, heb je de eerste stap al gezet.

Misschien vind je dit ook leuk:

About the Author Marian

Gepest op school, opgevoed zonder liefde met aan alcohol verslaafde ouders. Hierdoor was ik verlegen, onzeker, ik had totaal geen (zelf)vertrouwen. Ik was bang om ‘gezien’ te worden, ik had altijd het gevoel niet goed genoeg te zijn en sterk de goedkeuring van andere mensen nodig. Mijn moeder is in mijn armen overleden en dat was de turning point in mijn leven. Lees meer >>>

follow me on:
  • Pocahontas schreef:

    Sinds een paar dagen tot de onvermijdelijke conclusie gekomen dat ik (43 jaar) hooggevoelig ben. Maar hoe accepteer je dat als je altijd berenuchter bent opgevoed? “Niet zeuren, gewoon doorgaan.” “Iedereen werkt 40 uur; waarom jij niet?” “Je stelt je aan.” “Je bent raar.” Het is moeilijk om met hsp info om te gaan als je het niet (goed) kan accepteren. Maar ik ga de uitdaging aan.

    • marian schreef:

      Ook ik ben opgevoed met ‘niet lullen maar poetsen’ ;-). Als je het niet accepteert blijf je 24/7 vechten tegen jezelf ;-). Dat kost pas energie. Top dat je de uitdaging aangaat! <3

      • Pocahontas schreef:

        Niet gek dan, dat ik altijd halverwege de dag doodmoe was. En me dan maar schamen, omdat anderen het wel de hele dag moeiteloos volhouden. Na het 1e besef van hsp, begint nu mijn schuldgevoel over steeds meer dingen weg te vallen. Heerlijk gevoel, al moet ik nog wel leren om te gaan met onbegrip op de werkvloer. Wil ook niet aan de grote klok hangen dat ik hsp ben. Ik wil begrip, geen label. Gelukkig ben ik een optimist, dus ik kom er wel. Dank, Marian, voor je treffende woorden.

  • Hannie schreef:

    Herken je dat gevoel dat je de ene dag je terug wilt trekken op een zolderkamer om helemaal alleen te zijn? De volgende als het zonnetje schijnt je weg zou willen vliegen?
    Die wisseling in gevoelens is zo lastig soms! Ik vind mn werk niet leuk, saai, het gevoel gevangen te zitten, maar bang om te stoppen ermee, omdat ik ook weer er tegenop zie om thuis te zitten!!
    Ik ben 57 jaar, kan ook stoppen! Maar heb dan een zetje nodig, pff!!
    Soms lastig om het positieve te vinden in HSP, omdat je door je valkuilen jezelf in de problemen brengt door geen “nee” te zeggen!!

    • marian schreef:

      Dan is de eerste stap het leren ‘nee’ zeggen zodat je weer ruimte maakt voor jezelf! Misschien is dit artikel wat voor je Hannie: https://www.justbeyou.nl/in-11-stappen-leren-nee-zeggen/ You can do it!

    • Pocahontas schreef:

      Ik herken het, Hannie! Ik heb pas ontdekt dat ik hsp ben. De signalen waren er al jaren overduidelijk, maar ik heb ze steeds aan de kant geschoven.
      Iedereen zegt: Je moet werken! Maar ik zou niets liever willen dan thuis zijn. Heb hier zoveel dingen om me nuttig mee te maken. Al is het maar dat ik de tijd heb om mensen in mijn omgeving te bezoeken die alleen zijn. Het “zen” houden van mijn huis is ook een halve dagtaak. Zonder zen geen rust. En de rest van de dag heb ik nodig om te leren en vooral ook na te denken over hsp en om mezelf te leren zien zoals ik ben en niet zoals anderen zeggen dat ik moet zijn.
      Je kan gaan knutselen als je dat leuk vindt, of projectjes in huis beginnen. Help een vriend zijn/haar huis zen te krijgen, pas op andermans dieren, werk in de tuin. Zoveel dingen te doen die goed voor je zijn en je opladen. En wat de valkuilen betreft: Ik ga ze voorlopig uit de weg. Als ik goed met mezelf wil omgaan, moet ik nee-situaties zoveel mogelijk vermijden. Ben begonnen om naasten te informeren dat ik misschien later dan ze gewend zijn reageer op verzoeken en dat ik soms niet bereikbaar ben. Luister naar jezelf en vertel dat aan mensen. Dat zijn jouw grenzen. Makkelijk gezegd, want ik heb zelf nog dagelijks moeite met het kiezen voor mezelf. Maar het besef dat ik mag zijn wie ik ben geeft al een heel goed gevoel. Ik ga het niet meer opgeven! Succes!

  • >