10 stappen om je steentje bij te dragen aan een gezonde relatie

10 stappen om je steentje bij te dragen aan een gezonde relatieHet is altijd werken aan een relatie. Of het nu de relatie is met jezelf, een geliefde of een persoon in je buurt.

Hoe draag jij je steentje bij aan een gezonde relatie?

Weten wie je werkelijk bent! 

Ik bedoel natuurlijk iet dat je je naam weet en wat je hobby’s zijn. Weet dat je uniek bent, weet dat je bijzonder bent, weet dat je het waard bent en weet dat je bijzonder bent.

We praten vaak zo negatief als ‘ik ben niet goed in relaties’,  ik ben niet goed genoeg’ of ‘ik ben niet aantrekkelijk genoeg’. Je bent geweldig en als je voorgaande zegt dan maak je een denkfout!

Weet wie je werkelijk bent en vergeet dit nooit! Vind je innerlijke bron en houd deze stevig vast. Het zal een anker zijn in stormachtige tijden.

Leer gelukkig te zijn wat een ander ook doet

Als je je geluk laat afhangen van wat een ander doet of niet doet, dat is een recept voor ellende! Vind de passie in je leven en ga dingen doen die je gelukkig maken. Je bent hierdoor veel minder afhankelijk van een ander.

Vertrouwen

Wat is een relatie zonder vertrouwen? Vertrouw de andere persoon! Denk niet aan negativiteit maar ga altijd van het positieve uit. Mocht het vertrouwen worden beschaamd dan heb je een les geleerd en kan je bepalen welke relaties belangrijk voor je zijn.

Focus op het goede

Maak het tot een gewoonte om je te concentreren op de mooie punten van de andere persoon. Dring niet aan op wat er allemaal anders kan maar besluit eens om het met rust te laten, accepteren wat er is en richten op je eigen leven en geluk. Richt je op al het goede van de ander en wat er om je heen is. Vaak overheerst negatvitieit en draai het nu eens om. Laat positiviteit overheersen!

Zelfliefde

Hou je van jezelf dan zal je dat uitstralen en meer relaties aantrekken. Je zult geen behoefte bij een ander zoeken omdat je in staat bent om dit aan jezelf te geven!

Een teleurstelling in een ander is eigenlijk een teleurstelling in jezelf! 

Het is ook stap van zelfliefde als je kiest voor de juiste mensen om je heen. Je bent er niet bij gebaat als mensen je steeds naar beneden halen, klagen, roddelen en/of negatief zijn. Waarom zou je je hierdoor laten vergiftigen?

De eerste stap is om een gezonde relatie met jezelf te hebben voordat je een relatie met iemand anders aan gaat. Lees het Feel Good Boekje: Jezelf zijn

Welke eigenschappen zoek jij in relaties?

Heb geen verwachtingen

Vaak hebben we verwachtingen van een ander en als niet aan deze verwachting voldaan wordt dan zijn we teleurgesteld. Hoeveel verwachtingen heb jij van een ander? Doe jij iets om er iets voor terug te krijgen? En wat als je dit niet krijgt? Heeft de relatie dan een ‘deuk’ opgelopen?

Communiceer als je echt iets van een ander verwacht dan hoef je niet teleurgesteld te zijn! Verwacht je dat de ander kookt? Vraag dan aan de ander of deze daadwerkelijk zal koken of leer te leven met de gedachte: alles komt zoals het komt.

Heb jij verwachtingen? Als je de verwachtingen tot nul reduceert, dan waardeer je alles wat iemand voor je doet.

Aandacht

Aandacht geven wordt steeds schaarser en helemaal door de komst van de smartphones, tablets e.d. Het is heel belangrijk om een stuk onverdeelde aandacht te geven aan een ander. Meestal is het al genoeg door er alleen maar voor de ander er te zijn.

Blijf de mensen die lief hebt aandacht geven. Waar je aandacht aan geeft dat groeit. De relatie zal alleen maar groeien.

Vergeef

We maken allemaal fouten. Van fouten leer je weer. Geef je fouten toe en praat hierover. Zorg ervoor dat dit niet de relatie in de wegstaat.

Herken je ‘gevoelige snaar’

Als iemand je precies weet te raken met een op- en/of aanmerking geef degene dan niet de schuld van jouw reactie. Je kunt een ander niet veranderen alleen jezelf en hoe jij reageert op een situatie. Leer je ‘gevoelige snaar’ te herkennen, en herken het als je begint te reageren. Stop! Doe iets anders om je reactie te veranderen. Verlaat de ruimte of maak een gebaar met je handen. Haal even diep adem en zeg bijvoorbeeld dat je even wegloopt om adem te halen. Soms is nog het stil zijn en niet reageren de beste methode. Je gevoelige snaar zegt iets over jou!

Hoe draag jij je steentje bij aan een gezonde relatie?


Tags

aandacht, gevoelige snaar, gezonde relatie, raken met opmerking, relaties, teleurstelling


Misschien vind je dit ook leuk:

Minderen met suiker: waarom en met tips

Zo ervaar je minder angst, Deel 2

3 tips om angst te verminderen

  • Tja, de ander met zijn/haar opmerkingen verwonden ons soms in de ziel zo diep.
    Mensen moesten eens meer nadenken voordat ze wat zeggen.
    Woorden zijn wapens. Maar kunnen ook liefde, warmte, betrokkenheid, aandacht enzo geven.
    het is maar wat iemand er mee wil doen.

    Door er anders over te denken en meer vanuit je eigen kracht te denken is het na verloop mogelijk om het minder hard binnen te laten komen.
    Weet je, soms zijn we door ons gebrek aan zelfvertrouwen/eigenwaarde zo op de ander afgestemd dat we denken dat het aan ons ligt. Dat wij niet goed genoeg zijn of anders dan anderen.
    Mij heeft het geholpen door steeds opnieuw anders te denken (van negatief naar posirtief) en in deze context door het bij de ander te leggen.
    Een ander heeft niet altijd het beste met je voor.
    Een ander is er soms op uit je te raken en te kleineren.
    Het boek Energievreters van Ingalill Roos heeft mij erg geholpen om het inzicht te verwerven.
    Een aanrader.
    Sommige mensen hebben het nodig om iemand pijn te doen om zichzelf beter te voelen.
    Het heeft mij erg geholpen om het zo te bekijken.
    En weet:
    Anders denken, doet (uiteindelijk) anders voelen !!!

    Reply

  • Heel herkenbaar, die gevoelige snaar. o, wat kan ik me toch laten raken door de opmerkingen van een ander,helemaal van slag zijn zelfs.
    Hoe leer ik toch om dicht bij me zelf te blijven, of het juiste antwoord te geven?

    Reply

  • Hoi Anja,

    Ik heb het geprobeerd. In plaats van “”ik moet trainen” zei ik tegen mezelf ” ik wil trainen”.
    En er gebeurde een wonder. Ik had opeens zin in trainen !
    Bedankt voor de tip .
    Groetjes, Anna

    Reply

  • Hallo Conny,
    Klinkt goed. Het begint bij het bewust worden van en negatief denken omzetten in positief.
    Echter er zijn en blijven zaken die moeten, als je het nu mag of moet noemt.
    Dat verandert niet door de benaming, vind ik.
    Vandaar dat ik “moet” heb vervangen door “wil.
    Dat maakt het voor mij krachtiger.
    Het is mijn keuze om het te doen.
    Niet omdat ik moet of mag, maar omdat ik het wil.
    Voel maar eens wat dit met jou doet !!
    Groetjes, Anja

    Reply

  • ik ben op dit moment bezig om uit iedere dag wat positiefs te halen en er is meer te halen dan ik verwacht had.Bepaalde woorden probeer ik al om te zetten in positief gedrag.MOET Ik :is nu ik MAG daardoor krijg ik een andere kijk op mijn zelf.Ik hou meer van mij zelf en vergeef ook meer

    Reply

    • Hallo Corrie,
      Bedankt voor het terug geven. Lief van je.
      Fijn dat het je helpt.
      Het zijn soms hele kleine veranderingen welke grote gevolgen hebben.
      Super !!
      Hartelijke groet,
      Anja

      Reply

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.