Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

Vergroot je dankbaarheid

Pssst, dit is veel makkelijker dan je denkt!

Een blog en podcast over dankbaarheid en om je dankbaarheid te vergroten. Dankbaarheid is een magisch ingrediënt om een een gelukkig of gelukkiger leven te leven. Nederland behoort tot één van de gelukkigste landen ter wereld. Ondanks dat kunnen we heel kritisch op onszelf zijn, lopen we te mopperen en kijken we naar de dingen waar het aan schort. Dat kan anders.

Hoe meer je erkent, waardeert, accepteert en gezegend voelt, hoe meer dingen in je leven verschijnen om dankbaar voor te zijn. Het sleutelwoord is dankbaarheid. In deze blog geef ik je de tools waarmee je jouw dankbaarheid kunt vergroten. 

Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes of maak gebruik van de Gratis Castbox FM App 


De vele voordelen van dankbaarheid

Dankbaarheid = een positieve mindset

Alleen al door te bedenken waar je dankbaar voor bent, brengt een shift in je gemoedstoestand teweeg. Deze shift versterkt een positieve mindset en je vult er tegelijkertijd je emotionele reservepotje mee. Als je je dankbaarheid vergroot, word je emotioneel gezien evenwichtiger en flexibeler. Wel zo handig als het even een keer tegenzit.

Dankbaarheid = een sterke connectie met jezelf

Door je elke dag dankbaar te voelen, kom je meer in je kracht. De subtiele sensatie dat gepaard gaat met dankbaarheid, versterkt de connectie met jezelf, met jouw kern. 

Leestip: Zo word je nog meer jezelf

Dankbaarheid = minder drang naar materialisme

Nog een voordeel is dat dankbaarheid ervoor kan zorgen dat je minder materialistisch wordt of dat je minder kijkt wat een ander heeft en jij nog niet.  Als je dankbaar bent voor ervaringen, een mooi gesprek of de natuur, is de kans groot dat je behoefte aan de nieuwste mode of gadgets vanzelf iets afneemt. 

Dankbaarheid = een happy mood

Denken aan iets waar je dankbaar voor bent, geeft je per direct een positief gevoel. Dit werkt perfect om bijvoorbeeld een irritatie van je af te zetten of om een zwaar gemoed weg te poetsen naar een luchtigere bui.

Je kunt namelijk niet somber voelen en op hetzelfde moment dankbaar zijn. 
Denken aan iets waar je dankbaar voor bent, geeft je per direct een positief gevoel

Dankbaarheid = instant geluk

Denken aan de dingen waar je dankbaar voor bent, kan bijna op elk moment van de dag. In de rij bij de kassa of wachtend op de trein. Het kan er zelfs voor zorgen dat een saaie vergadering waar maar geen einde aan komt, vat krijgt op je energie en humeur.

Bedenk gewoon waar je blij van wordt en aan de dingen die onlangs goed zijn gegaan. 

Dankbaarheid = meer zelfvertrouwen

Door je te focussen op wat er allemaal wél goed gaat (of is gegaan), verbetert je zelfvertrouwen en zelfbeeld. Helemaal wanneer je de dankbaarheid koppelt aan een activiteit van jezelf, aan iets wat je zelf gedaan hebt of waar je zelf een aandeel in hebt gehad. Wees bijvoorbeeld dankbaar dat je de afspraak met jezelf ben nagekomen…hiermee bouw je aan je zelfvertrouwen

Dankbaarheid = tijdloos en inspirerend

Wat kun je doen als je een baaldag hebt en het lijkt of er niks goed gaat? Denk dan aan de keer dat het wél goed ging. Dankbaarheid is tijdloos. Als je namelijk terugdenkt aan een situatie uit het verleden waar je dankbaar voor bent, bezorgt het je in het heden een positief gevoel. Dit ontspant je mind, waardoor je beter oplossingsgericht kunt nadenken.

Tools voor meer dankbaarheid

Oké heel leuk al die voordelen, maar hóe ervaar je dan meer dankbaarheid? Het is eigenlijk best simpeler. Vaak denken we veel te moeilijk. Het start met de intentiedankbaar’ of ‘dankbaarheid. Help jezelf hier gedurende de dag aan herinneren. Combineer dit bijvoorbeeld met een affirmatie over dankbaarheid, zoals: ‘Ik sta open om meer dankbaarheid te ervaren.’

Met de intentie en/of affirmatie stem je onbewust je aandacht af op het thema dankbaarheid en zullen je veel meer dingen opvallen waar je dankbaar voor kunt zijn.

Tool 1: Wat ging er goed?

Vaak zijn we geneigd om te onthouden wat er misging of tegenviel. Draai het om en vraag jezelf af wat er vandaag goed ging. Dat zijn precies de dingen die je dankbaarheid vergroten. 

Andere dingen waar je misschien dankbaar voor kunt zijn, is je gezondheid, je energie, je familie en vrienden, wat je gegeten hebt of het feit dat je nu deze blog leest. Daarmee stel je jezelf open voor nieuw informatie en inspiratie. Wees dankbaar met wat je nu hebt en niet op het moment dat je het niet meer hebt, zoals geld, een relatie, een gezond lichaam, een vrij weekend.

Begin je dag goed door meteen nadat je wakker wordt, drie dingen (of meer) te bedenken waar je dankbaar voor bent. Zoals je fijne bed, de dromen die je hebt gehad, de uren dat je heerlijk sliep, degene die naast je ligt of dat de zon schijnt. Dit zet de toon voor de rest van de dag.

Tool 2: Let op de dankbaarheidskillers

  • De andere kant van dankbaarheid is dingen vanzelfsprekend vinden. Kom uit het automatische-piloot-denken. Ga er niet vanuit dat je auto wordt gewassen nadat je hem bij de garage hebt gebracht voor een APK-keuring, maar zie het als een kans om je dankbaar te voelen als de boel wél is schoongemaakt. 
  • Een andere dankbaarheidskiller is te hoge verwachtingen. Heb geen verwachtingen dan is alles een kadootje. Laat de controle over de uitkomst los. Vaak bedenken we iets en als het dan niet gebeurt zijn we teleurgesteld, dat is zo zonde. 
  • Relativeer een geluksmomentje niet stuk. Zoals je een compliment kunt afzwakken door te zeggen dat het niet veel voorstelt, zo kun je ook je dankbaarheidsmomentje om zeep helpen door het te downgraden en stuk te redeneren. Vind je een euro op straat? Zie het niet als toeval, maar raap het dankbaar op. 

Tool 3: Versterk het gevoel van dankbaarheid

Stap 1: Als je weet waar je dankbaar voor bent, kun je dit gevoel in jezelf versterken. Hoe? Neem één specifieke situatie in gedachten waar je heel blij van werd. Zoom in op deze ervaring en beleef het nog een keer. Focus je dan vooral op het gevoel dat het je toen gaf. Wat voelde je? Wat ging er door je heen? Wat verraste je of maakte je blij? 

Stap 2: Ga bij jezelf na waar je deze sensatie in je lichaam voelt, bijvoorbeeld in je onderbuik, borst of in je keel of onderrug. Geef deze sensatie in gedachten een mooie kleur. Het mag ook een wit licht zijn, zelfs met of zonder glitters. 

Maak deze kleur van blijdschap groter en groter. Laat het groeien zodat het je hele lichaam kleurt. Laat het geluk overstromen, zie hoe het ook buiten jou kleurt. Hoe groter het kleurenveld is, hoe meer (en dus sterker) je het blije gevoel ervaart. Je staat middenin het geluk. Laat het door al je cellen doorstromen, zodat je als het ware het geluk wordt. 

Je bent niet dankbaar omdat je gelukkig bent,
maar gelukkig omdat je dankbaar bent
Dankbaarheid-Je bent niet dankbaar omdat je gelukkig bent, maar gelukkig omdat je dankbaar bent

Tool 4: Zie de wonderen (achteraf!)

Denk niet aan wat er niet is, maar aan wat je wél hebt en wat er misschien wél mogelijk is. Verwacht wonderen en de wonderen komen op je pad. Maar nu even opletten! Zie de wonderen die gebeuren in het moment en verwacht ze niet vooraf! Met te veel of te hoge verwachtingen vooraf, is de kant groot dat je teleurgesteld raakt. En teleurstelling is een tegenovergestelde van dankbaarheid.

Minimaliseer je verwachtingspatroon en laat je in het moment verrassen. Je komt bijvoorbeeld ineens een oude bekende op straat tegen waar je een inspirerend gesprek mee hebt. Zie alle toevalligheden die zich voordoen als kleine wondertjes. Niets gebeurt namelijk voor niets. Soms weet je alleen niet wat de reden ergens van is, maar het dient altijd een groter en belangrijk doel voor jou als persoon.

Wat wel kan, is de intentie ‘magic’ of ‘magie’ of ‘overvloed’ zetten. Hiermee richt je je mind op magische momenten zonder specifiek iets te verwachten. Met deze intentie zullen vooral de kleine wonderen, waar elke dag vol mee zit, meer gaan opvallen. 

Zie het wonder in de kleine, dagelijkse situaties. Zoals de postbode die voor je deur staat net op het moment dat jij thuiskomt om het pakket in ontvangst te nemen. En vergeet niet om achteraf het Universum te bedanken, net zoals je doet wanneer je een fysiek cadeau aangeboden krijgt. 

Door ‘dank je wel’ te zeggen, geef je het signaal naar je onderbewuste en naar het universum dat je dankbaar bent. En wat je uitstraalt, trek je aan. Dus door je dankbaarheid te erkennen, hou je de miracle-flow in stand. Maar door er bewust bij stil te staan, verdiep je tevens het gevoel van dankbaarheid. 

Waardeer de kleine wonderen
dan zullen ze grote wonderen worden
Waardeer de kleine wonderen dan zullen ze grote wonderen worden

Oefening 1: Bedenk op dit moment (ja nu dus!) 3 dingen waar je dankbaar voor bent en lees daarna pas weer verder! Bijvoorbeeld dat je deze blog gevonden hebt waardoor je jezelf de kans op inspiratie biedt. Of dat je op een fijne stoel of bank zit. Of dat de zon je huis in schijnt en de kamer verlicht. Of heel simpel: dat je nog de hele middag of avond voor je hebt… 

Ik ben dankbaar dat ik dit voor jou kan doen want mijn missie is om
positiviteit te verspreiden en om je je aan te moedigen om te geloven in
jezelf en je mooiste leven te leven. 

Oefening 2: (Deze kun je ook later doen). Zet de wekker op 3 minuten en schrijf zoveel mogelijk dingen op waar je dankbaar voor bent. Wat is er afgelopen week allemaal gebeurd waar je blij van werd of waar je energie van kreeg? Maak het niet te groot, denk aan simpele gebeurtenissen. Bijvoorbeeld dat je uitgerust wakker werd. Als je kleine kinderen hebt (gehad), weet je wat een enorm voorrecht dat is!

Oefenen 3: Blader door je fotoboek of scroll door de foto's op je telefoon en som de dingen op waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld een top vakantie of je eerste liefde? Benoem gedetailleerd waar je dan precies dankbaar voor bent: de zorgeloosheid tijdens die ene vakantie, de prachtige foto’s die je hebt gemaakt. Of een waardevolle les die je van je ex leerde?

Wanneer je opschrijft waar je dankbaar voor bent, heeft de beleving ervan meer impact op je gemoed, mindset en onderbewustzijn. Hier kun je een notitieboekje voor gebruiken, zoals mijn boek ‘Gedachten en mooie momenten’. Tip: Maak er een invuloefening van. Begin met: ‘Ik ben dankbaar voor…’ En maak de zin dan af: ‘mijn eerste koffie van de dag, mijn fiets, mijn fijne bed…

Dank je wel dat je de tijd hebt genomen om deze blog hebt gelezen. Ik hoop dat je wat aan de informatie en tips hebt. Laat het me weten in de comments hieronder of op social media. 

Tot slot: geloof in wat kan zijn, accepteer dat wat er is, laat los wat is geweest en vooral: geniet en wees dankbaar van dat wat er allemaal is. 

With love,

Vergroot je dankbaarheid
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

dankbaar, dankbaar zijn, dankbaarheid, geluk, positiviteit, zelfvertrouwen


Misschien vind je dit ook leuk:

Level jezelf up – mijn 8 tips

Is het leven iets wat jou overkomt, of ben jij degene die vorm geeft aan jouw leven?

Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

17 tips Van Jezelf Houden
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.