Just Be You
Shares

Heb jij last van een schuldgevoel als je tijd neemt voor jezelf?

Maak jij tijd voor jezelf? Ik wed dat als je antwoord nee is omdat je waarschijnlijk veel verantwoordelijkheden (zoals kinderen) hebt. En misschien heeft het iets te maken omdat je je schuldig voelt met het nemen van tijd voor jezelf en daarmee je los te maken van je verantwoordelijkheden. Als je je hierin herkent, lees dan verder om te leren hoe je dit schuld gevoel te overwinnen. Jij hebt ook zelfliefde nodig.

Heb jij last van een schuldgevoel als je tijd neemt voor jezelf?

Voor jezelf zorgen (zorg voor je geest, lichaam en ziel) is iets waar ik me altijd sterk voor maak. Ik ben van mening dat het hebben van een ochtend- en avondroutine een belangrijk punt is voor goed voor jezelf zorgen. Met me-time bedoel ik activiteiten die je plezier doen en je dus energie geven.

Dit kan voor iedereen weer anders zijn. Voor de één kan dit lekker op de bank met het lezen van een roman, een behandeling bij de schoonheidsspecialiste, even van het zonnetje genieten, genieten van een wandeling in de natuur, yoga etc…

Alles wat je moet doen om gelukkig te zijn is dichtbij jezelf te blijven. Doe datgene wat je het liefst doen en ga om met mensen waar jij blijf van wordt. Dat is al een hele stap.

Toen mijn meiden nog klein waren, heb ik me zo vaak schuldig gevoeld. En als HSP’er heb ik dat nog wel eens want ik heb veel tijd voor mezelf nodig om alle prikkels te verwerken. Dit is waar veel mensen ‘vast’ komen te zitten. Dat schuldgevoel dat overal doorheen ‘kruipt’.

Het is lastig om tijd vrij met maken of voor jezelf te nemen als je een schreeuwende peuter om je heen hebt. Als moeder zijnde maken we ons vaak zorgen dat we de kids of onze partner teleurstellen wanneer we tijd vrij nemen om iets voor ons zelf te doen in plaats van deze te besteden aan man en kinderen. Herkenbaar?

Nogmaals haal ik even HSP’ers aan want deze hebben een nog groter verantwoordelijkheid gevoel. Maar eigenlijk is het tijd vrij maken om te investeren in je geluk, voor jezelf maar zeker ook voor de mensen om je heen. En een gelukkige mens (moeder) is een beter mens (moeder).

Vind je het herkenbaar? Dan hieronder wat tips om je te helpen om je schuldgevoelens te overwinnen:

#1 Schrijf een toestemmingsbriefje voor jezelf

In het boek van Brené Brown ‘Sterker dan ooit’ schrijft ze over het belang om jezelf toestemming te geven. Brené stimuleert om jezelf een toestemmingsbrief (permission slips) te schrijven. Je geeft jezelf letterlijk toestemming – op een briefje.  Vroeger kreeg je een briefje van je ouders mee dat ze akkoord gingen dat je niet mee hoefde te doen met de gym ;-).

Nu schrijf jezelf een briefje met bijvoorbeeld erop: ‘ik mag…’ of ‘ik geef mezelf toestemming om….’ Niet denken maar écht opschrijven. Schrijven is blijven is mijn motto. Je zult zien dat de spanning verdwijnt. Je kan jezelf toestemming geven om te genieten. Schrijf het op, doe het in je tas en geniet!

Waar ga jij jezelf toestemming voor geven?

#2 Laat je perfectionisme gaan

Wil je gelukkig te zijn? Stop met proberen om perfect te zijn.

Brene Brown

Het enige wat je kunt doen is de beste moeder/vader, vriend(in), partner te zijn.  Vind jij het lastig om fouten te maken? Om niet goed genoeg te zijn? Om te falen? Ben jij bang om te falen? Wees je er dan van bewust dat dat een vorm van perfectionisme is. Een vorm die gevoed wordt door onzekerheid.

Laat je perfectionisme gaan. Jij bent goed zoals je bent. Je bent goed genoeg. Dat betekent accepteren van jezelf zoals je bent met al je onvolmaaktheden.

#3 Kijk er op een andere manier naar

Indien je doet wat een ander graag wilt maar jij eigenlijk niet, wat is daar het nut van? Je doet iets voor een ander maar met welke reden? Waarschijnlijk doe je iets voor de ander om er iets voor terug te krijgen. Wat wil je ervoor terug? Een welverdiende waardering en/of bevestiging?  Je doet het dus met een voorwaarde. De voorwaarde is om waardering en/of bevestiging te krijgen. En als je deze niet krijgt, heb je er weer een hele andere uitdaging bij ;-).

Kijk er op een andere manier naar en leer nee te zeggen zonder je daar schuldig over te voelen.

#4 Just Be You

Ik heb me een hele tijd een (onrealistisch) beeld gehad van hoe een goede moeder en/of persoon moet zijn. Ik wilde gewoon een goede moeder, vrouw en echtgenote zijn. Daardoor had ik de grens voor mezelf veelte hoog gelegd en een burn out was ook niet te vermijden. Wat heb ik geleerd?

Dat een goede moeder, vrouw en/of echtgenote niet bestaat. Je kunt niet alles voor de 100% zijn. Alles wat je kan doen is jezelf zijn en daarmee ook je imperfecties accepteren.

Als het gaat om “me-time” activiteiten, aarzel dan en doe de dingen die je gelukkig maken. Door het nemen van tijd voor jezelf kan je er weer beter zijn voor de mensen on je heen en hoe gelukkig je bent. Lees ook eens het artikel: vijf levenslessen van mensen op hun sterfbed

Heb je zelf nog een tip voor het loslaten van een schuldgevoel? Deel deze gerust in een reactie onderaan dit bericht.

Ontspan zonder schuldgevoel

Misschien vind je dit ook leuk:

About the Author marian

Gepest op school, opgevoed zonder liefde met aan alcohol verslaafde ouders. Hierdoor was ik verlegen, onzeker, ik had totaal geen (zelf)vertrouwen. Ik was bang om ‘gezien’ te worden, ik had altijd het gevoel niet goed genoeg te zijn en sterk de goedkeuring van andere mensen nodig. Mijn moeder is in mijn armen overleden en dat was de turning point in mijn leven. Lees meer >>>

follow me on:

Leave a Comment:

Add Your Reply