Emotionele hooggevoeligheid - Just Be You
Just Be You
Shares
Emotionele Hooggevoeligheid

Emotionele hooggevoeligheid:
een cadeautje, maar soms ook lastig

Gauw moeten huilen, slecht tegen kritiek of tegenslag kunnen, maar ook: jubelend reageren bij goed nieuws en bij elke meevaller dansend door het leven gaan. Emotioneel hooggevoelige mensen voelen alles eerder, sneller en extremer. Hoe leer je om er net zoals bijna 20 procent van de bevolking mee om te gaan? Just Be You geeft je handige tips en een mini-Test om erachter te komen hoe emotioneel gevoelig jij zelf eigenlijk bent.

Bijna 20 procent van de bevolking kampt met emotionele hooggevoeligheid, vaak zelfs zonder dat ze zich ervan bewust zijn. Ze beleven hun emoties heftiger. En ook duren de emoties bij deze groep mensen vaak een stuk langer. Dat alles maakt het leven van een emotioneel hooggevoelig mens dus niet altijd even simpel…

Want om van een zonnige dag, een prachtig theaterstuk of mooi stuk muziek te genieten, dat is voor emotioneel gevoelige mensen vaak geen probleem. Daar kunnen ze zich makkelijk aan overgeven en beleven ze veel plezier aan. Het wordt pas echt lastig als minder vrolijke emoties een rol gaan spelen. Die kunnen dan nogal overweldigend zijn.

Want emotioneel gevoelige mensen beleven niet alleen vreugde veel sterker, maar ook verdriet en angst worden een veel intensere ervaring. Dus wanneer er problemen zijn op hun werk of in de vrienden-/familiekring, dan zijn ze al gauw compleet uit het veld geslagen. Ze worden somber en zien geen uitweg meer. Terwijl het in de meeste gevallen in de realiteit allemaal best meevalt en vaak nog best op te lossen is.

Emotionele hooggevoeligheid vormt een geschenk, maar soms ook een zware last. Zo zijn er veel voordoordelen ten opzichte van emotioneel hooggevoelige mensen. Ze worden veel te snel weggezet als labiele types, aanstellers en huilebalken. Dat is niet alleen onnodig kwetsend, maar ook een uiting van onbegrip. Maar er is ook goed nieuws: er valt goed te leven met emotionele hooggevoeligheid. Je kunt er zelfs je voordeel mee doen!

Hoe valt er voordeel uit te halen als je makkelijk huilt?

Emotioneel gevoelige mensen hebben een sterke intuïtie en zijn vaak enorm creatief. Het zijn de schrijvers, muzikanten, therapeuten, acteurs, actrices, regisseurs, filmers, fotografen, schilders, architecten en kunstenaars van deze wereld, maar ook de uitvinders, de geniale zielen. Niet alleen huilen gaat makkelijker als hooggevoelig persoon, maar ook blijdschap ervaar je eerder. Het is dus een kwestie van goed leren omgaan met deze soms overweldigende emoties. Dat verlicht het lijden aanzienlijk. Emotionele hooggevoeligheid is geen ziekte, maar deze mensen zijn wel kwetsbaarder voor angst, depressie en vergelijkbare mentale problemen.

Bestaan er verschillende types emotioneel hooggevoelige mensen?

Er bestaan grofweg twee typen: de ene groep reageert bij emotionele triggers direct met een lading emotie, de andere groep onderdrukt emotionele impulsen juist en ontwijkt ongemakkelijke situaties. Laatstgenoemde groep loopt liever weg of verschijnt helemaal niet op verjaardagen of bijeenkomsten waar emoties een rol zouden kunnen spelen.

Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van emotionele hooggevoeligheid?

Het heeft vaak een biologische oorzaak. Veel mensen worden er eenvoudigweg mee geboren. Die ervaren van jongs af aan sterkere emoties. Dat betekent in de praktijk dat je sneller reageert op emotionele gebeurtenissen. Of je dat nou zelf ervaart, in de krant, op een website leest of in een zielige film ziet. Deze emoties ervaar je intenser en het duurt langer voordat de emoties daarna weer weg zijn. Daarnaast kunnen bepaalde gebeurtenissen in iemands leven ook van invloed zijn. Zoals een geboorte, een emotioneel weerzien na jaren, een traumatisch voorval of het verlies van een dierbare.

Schamen sommige mensen zich voor hun emotionele hooggevoeligheid?

Ja, helaas wel. Belangrijke vraag om jezelf in dat geval te stellen: is deze schaamte gebaseerd op feiten? Als dat niet zo is, hoeft je je dus ook niet te schamen! Je reageert als hooggevoelig persoon namelijk gewoon op een andere manier. Je schamen over je overgevoeligheid is hetzelfde als je schamen voor hoe lang je bent. Daar kun je niks aan doen! En als gevoelens van schaamte opkomen, dan is het beste om precies dat te doen waar je zo bang voor bent. Schaamte dwingt je namelijk om jezelf te verstoppen. Advies: verstop je niet langer, laat jezelf zien. Kijk mensen recht in de ogen. Sta op en wees trots op je overgevoeligheid. Het is een kwaliteit. Zeg: dit is eenmaal hoe ik me voel. Ik voel de dingen nou eenmaal vrij intens.

Maar hoe moet je omgaan met kritische mensen die een huilbui, rondedans of andere sterke uiting van gevoelens pure aanstellerij noemen?
Waarom zou logisch analytisch redeneren een betere reactie zijn? Emotioneel gevoelige mensen geven veel om anderen. Ze zetten zich vaak in voor een betere wereld. Het zijn vaak mensen die een bijdrage leveren aan de mensheid. De positieve kanten van emotionele hooggevoeligheid worden vaak over het hoofd gezien. Vraag jezelf af: welke aspecten van jouw hooggevoeligheid ben je trots op? Maak daar een lijst van en lees die regelmatig terug. Dat helpt om je te laten inzien dat die hooggevoeligheid van je misschien zo verkeerd niet is.

Hoe gaan deze emotioneel gevoeligen met zichzelf om?
Jammer genoeg soms net zo hard als de buitenwereld dat doet of zelfs nog harder! Sommigen weten er geen raad mee en haten zichzelf omdat ze zo overgevoelig zijn. Daarmee zijn deze mensen deels zelf verantwoordelijk voor de pijn en het lijden. Belangrijk is dus om onszelf te accepteren zoals we zijn en onszelf niet langer te bekritiseren. Vraag jezelf af: hoe zou je met je beste vriend/vriendin of een klein kind omgaan die hiermee zou worstelen? Vast met meer liefde en geduld. Zoveel geduld en liefde moet je ook voor jezelf hebben. Je moet in het leven sowieso je eigen beste vriend worden. Daar heb je meer aan dan om je grootste criticus te spelen.

Hoe kan je beter met hooggevoeligheid omgaan?

7 BELANGRIJKE TIPS:

  1. Laat de natuur helpen!
    Voor emotioneel gevoelige mensen gaat bijna elk contact of gebeurtenis gepaard met een sterke emotie. Door een boswandeling, strandwandeling of elders in de natuur te vertoeven, kan een hooggevoelig persoon weer rust vinden.
  2. Meer me-time
    Omdat zo iemand emoties sterk voelt heeft een hooggevoelig persoon meer behoefte aan tijd voor zichzelf. Accepteer dat je als hooggevoelig persoon meer ‘me-time’ nodig hebt.
  3. Creatief bezig zijn
    Doe een voordeel met je sterke intuïtie die je als hooggevoelig persoon eenmaal hebt. Vertaal die naar iets creatiefs, zoals schilderen, breien, borduren, tekenen, schrijven, muziek maken, tuinieren, bloemschikken of andere creatieve bezigheid.
  4. Laat de tranen gerust komen
    Huilbui in aantocht? Verzet je er niet tegen. Want wanneer je de tranen even laat stromen, kan dat een enorm kalmerende werking hebben op de sterke emoties die je in jezelf beleeft. En zo’n huilbui die er van jou gewoon even mag zijn, duurt vaak korter dan je dacht!
  5. Doe je voordeel met kalmeringstechnieken
    Ervaar je oncomfortabele emoties, zoals woede of angst? Blijf dan niet in de emotie hangen. Neem nadat de emotie doorvoeld is een pauze, waarbij je je (zowel in je gedachten als letterlijk met je blik) op iets heel anders richt. Daardoor neemt de emotie af. Doe bijvoorbeeld een ademhalingsoefening, waarbij je drie à vier tellen inademt door de neus en vervolgens zeven tellen blazend uit de mond weer uitademt. Ook lichaamsbeweging is een uitstekende methode om de emoties te kalmeren. Zoals wandelen of een andere fysieke activiteit waar je plezier in hebt.
  6. Verdoof je gevoelens niet!
    Mensen die hooggevoelig zijn proberen soms via een overdaad aan voedsel, pijnstillers, werk, winkelen, sporten, drugs of alcohol hun gevoelens te verdoven. Op zo’n moment is het heilzamer om even ruimte te maken voor de onderliggende gevoelens en deze te ervaren in plaats van weg te willen drukken.

Advies: neem op zo’n moment een paar minuten de tijd om te bedenken of op te schrijven wat de emotie is die je op dat moment wilt verdoven. Sta jezelf toe om deze emotie een paar minuten te ervaren. Meestal trekt de emotie dan vanzelf weg. Mocht dat niet zo zijn, doe dan iets kalmerends (zie ademhalingsoefening en natuur wandeling).

  1. Accepteer je hooggevoeligheid
    Wees niet bang om aan vrienden, familie en/of collega’s te zeggen dat je (net zoals bijna 20 procent van de bevolking) hooggevoelig bent. Dat neemt een stuk spanning weg en zorgt in je omgeving vast voor meer begrip.

>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.