Just Be You
Shares
Grip op Koolhydraten Yvonne Lemmers

De top 8 van dikmakers

Grip op Koolhydraten Yvonne LemmersBen je ook bezig met je lijn nu de vakanties weer voor de deur staan? Heb je ook weinig zelfvertrouwen dat het deze keer wel gaat lukken? Of vraag je je ook wel eens af waar de kilo’s toch vandaan komen?

Dat kan zomaar eens gebeuren door onderstaande punten:

De top 8 van dikmakers

1. Dieëten maakt dik. 

Hier is al zoveel over geschreven maar als je elke keer weer afvalt en dan weer aankomt ( het jojo-effect) is slecht voor je gezondheid. Naast de fysieke gevolgen zijn er natuurlijk ook mentale gevolgen. Depressie is een veelvoorkomend gevolg van het jojo-effect. De depressie ontstaat door teleurstelling en de  angst die men heeft er dik of slecht uit te zien.

2. Vermijd stress.

De gevolgen van stress uiten zich zowel lichamelijk als geestelijk en kunnen leiden tot gewichtstoename. Dit komt meestal doordat deze mensen (soms onbewust!) veel of ongezond eten als uiting hebben om met stress om te gaan, hierdoor zullen zij ipv afvallen juist aankomen door stress. De schaamte voor het overgewicht kan op zichzelf het probleem verergeren door additionele stress. Hierdoor kan je dus in een neerwaartse vicieuze cirkel belanden. Misschien sta je te veel onder spanning. Een beetje stress is gezond, maar boven een bepaalde grens worden we er dikker van.

3. Vermijd frisdrank.

Vooral met dit warme weer zal je veel meer drinken maar let op met wat je drinkt. Frisdrank bestaat voornamelijk uit suiker. Overtollige suikers in je lichaam worden opgeslagen als vet. Mocht je frisdrank erg missen dan kan je kiezen om een half glas te nemen en aan te lengen met water. Dit kan ook een tip zijn voor kinderen. Langzaam de “verslaving” van frisdrank af te bouwen door steeds meer water in het glas te doen.
Let op vruchtensappen bevatten ook veel suiker!

4. Slaap je voldoende?

Een onvoldoende uitgerust lichaam functioneert niet optimaal en het kan deze fysiologische stress vertalen in een grotere vetopslag. In vermoeide toestand ben je ook minder stressbestendig, dus om je leed te verzachten ga je misschien ook meer eten. Meestal hebben mensen trek in koolhydraatrijk voedsel, omdat dit de aanmaak van serotonine vergroot. Dit hormoon staat er bekend om dat het een rustgevende werking heeft.

5. Gebruik van medicijnen.

Sommige medicijnen ter behandeling van stemmingswisselingen, depressie, migraine, diabetes en de bloeddruk kunnen voor gewichtstoename zorgen. Soms valt deze te verwaarlozen, maar soms gaat het ook om een paar kilo in een maand.  Van de week las ik een interview met Candy Dulfer (AM Magazine) dat  zij is afgevallen doordat ze was gestopt met het slikken van de pil. Iedere medicijn werkt weer anders: het ene doet de trek toenemen, het andere verandert de vetstofwisseling of het insulinegehalte. Stop of verander nooit van medicatie zonder eerst te overleggen met je (huis)arts.

6. Niet ontbijten.

Ontbijten is belangrijk. De eerste maaltijd van  de dag is niet zomaar bedacht. Ons lichaam heeft het ‘s nachts zonder eten moeten doen. Om goed te kunnen functioneren en presteren hebben we na het opstaan weer voedsel nodig. Een ontbijt is ook belangrijk om goed op gewicht te blijven. Een ontbijt zorgt voor een goed gevuld gevoel. Uit onderzoek blijkt dat mensen die ontbijten vaker een goed gewicht hebben dan mensen die niet ontbijten. Na een ontbijt is de verleiding minder groot om in de loop van de morgen te veel te snacken of te snoepen.

7. Heel de dag door eten.

Vaak eten we meer dan dat we zelf denken.  Eet jij vaak op de bank? Als je dan een keer op de bank gaat zitten is het zo dat je geneigd bent om wat te eten te gaan halen omdat je dit zo gewend bent. Dit kan een gewoonte geworden zijn zonder dat je daar erg in hebt.  Je onderbewuste associeert zitten op de bank met eten. Hou het eens bij door alles op te schrijven wat je op een dag eet.

8. Accepteer je jezelf?

Als je negatieve gedachten over jezelf hebt leidt dit tot negatief eetgedrag. Denk jij ook dat je gelukkiger bent als je 10 kilo bent afgevallen? Dit is vaak niet zo want je hebt je mindset (gedachtengang) niet veranderd. Zorg dat je van jezelf houdt zoals je bent. Zorg dat je nu gelukkig wordt.  Het gaat gemakkelijker om dan tot een gezonder eetgedrag te komen.  Je zal het niet geloven maar je bent vast minder dik, lelijk, stom dan dat je zelf denkt :-). Wordt positief! Negatieve gedachten vreten energie en je focust op de verkeerde energie. Waar je je opricht dat groeit. Ga je richten op positief worden.

Nog een tip:

Vorige week is aan mijn gevraagd wat ik dacht van het koolhydraat vrij dieet zoals Dr. Frank. Ik ben hier geen voorstander van want je hebt ook koolhydraten nodig omdat ze je lichaam energie geven. Ik heb wel het boek gelezen van Yvonne Lemmers: “Grip op Koolhydraten”.  Niet koolhydraatarm maar een beperking van het aantal koolhydraat-momenten.

Het boek is prettig leesbaar, eenvoudig geschreven, met praktijkvoorbeelden doorspekt en er staan lekkere, simpele recepten in. Wil je er meer over weten dat kan je zeker aanraden om dit boek te lezen.


Grip op Koolhydraten
Yvonne Lemmers

Heb jij ervaring met dikmakers? Heb je een aanvulling? Fijn als je onderstaand een reactie wilt achterlaten.

.

Misschien vind je dit ook leuk:

About the Author

Leave a Comment:

Add Your Reply