Assertiviteit tips voor het bouwen aan zelfvertrouwen

Assertiviteit is een gedrag wat we kunnen omschrijven als vertrouwen hebben zonder agressie of vijandigheid.

Om assertief te zijn, moet je ook geloven in jezelf en jezelf de moeite waard vinden. Dat is de basis. Assertiviteit is opkomen voor jezelf met respect voor jezelf en voor de ander.

Met assertiviteit, kunnen we rustig de confrontatie met situaties in het leven aan als we moeten confronteren zonder bang te zijn om dat te doen. Bijvoorbeeld aankloppen bij de buren en vragen of hun zoon niet om 5.30 uur wil oefenen op het drumstel, zou erg assertief zijn. Het negeren en dan later klagen is een mindere zelfverzekerde aanpak. Je kan ook op de deur rammen en schreeuwen of het wat zachter kan, dit is een agressieve manier en zou alleen maar leiden tot meer problemen.

Denk eens aan de verschillende benaderingen en de uitkomsten ervan. Begin met het kijken naar een middenweg van assertiviteit.

Tips voor Assertiviteit

Ga verstandig met je tijd om

Het ontwikkelen van assertiviteit kan je helpen om je tijd verstandig te gebruiken.

Mijn tijd is erg kostbaar en ik denk die van jou ook. Het is kostbaar maar andere mensen eisen vaak ook tijd van je. Helaas, soms staan we toe dat anderen onze tijd ten onrechte gebruiken. Hou de tijd eens bij die je besteedt aan de behoefte van andere mensen en weet waar je de lijn moet trekken. Besteed het eerst tijd aan wat voor jou het belangrijkste is.

Grenzen

We hebben het net over tijd gehad maar het stellen van grenzen is net zo belangrijk. Assertief zijn betekent dat we wat grenzen moeten hebben en je je daar ook aan vasthoudt. Je moet weten wie jezelf bent, wat je wilt en hoe geweldig je bent! Laat niet over je heen lopen. Later het slachtoffer spelen zal niet helpen om je droom in vervulling te laten gaan of je doelen te behalen.

Als je je grenzen hebt gesteld en anderen gaan over die grenzen heen moet je dat hen (beleefd) laten weten. Laat weten dat zij net over jou grenzen zijn heen gegaan. Als je dit doet dan zal je zien dat mensen deze grenzen gaan respecteren. Vaak maak je je drukker om wat er gaat gebeuren als je iets zegt, dan dat er daadwerkelijk gebeurt. Duidelijk zijn is erg belangrijk. Sommige mensen zullen over je grenzen gaan om te kijken hoever ze kunnen gaan. Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn kleine kinderen.

Vaak zijn we bang voor ruzies en laten we het maar zoals het is. Je toont zo een onzekerheid doordat je jezelf vertelt dat je niet serieus genomen hoeft te worden en dat je niet staat achter je beslissingen of standpunten.

Leer nee te zeggen

Nee-zeggen is lastig, maar wel te leren.  Mensen met zelfvertrouwen zijn niet bang om iets te vragen. Ze vragen mensen iets wat in hun ogen redelijk lijkt. Wat redelijk voor de ander lijkt, hoeft nog niet voor jou zo te zijn. Vaak laat je je meevoeren door anderen en stel je uiteindelijk jezelf teleur. En dat gaat ten koste van je eigen energie.

Als je de rest van je leven dan doet wat een ander graag van je ziet, waar blijf jij dan? Het vergt zeker wat oefening om nee te zeggen maar het wordt echt makkelijker. Ik blijf er bij dat het je veel krachtiger maakt als je geen verklaring geeft wanneer je nee zegt maar er zijn tal van manieren om uit te leggen waarom je iets niet wilt doen.

Dit zijn slechts een paar van de meest voorkomende manieren om assertiviteit op te bouwen. Volgens mij gaat assertiviteit hand in hand met zelfvertrouwen en eigenwaarde. Ga oefenen en ontwikkel vaardigheden in deze gebieden.

Als je oefent en je bewust wordt van je kwaliteiten, groeit je zelfvertrouwen en daarmee ook je assertiviteit!

Je handelt naar wat voor jou belangrijk is.

Houd het bij jezelf

Wanneer je wilt aangeven dat je het niet eens bent met de ander, start dan altijd met de zin ‘Ik…’. ‘Ik ervaar…..’, ‘Ik voel…..’ etc. Hiermee voorkom je dat je een strijd aangaat omdat mensen zich meteen aangevallen voelen als jij gaat zeggen; ‘Jij bent… ‘ etc.  Houd het bij jezelf met een neutrale toon.

Lichaamstaal

Wanneer je het moeilijk vind om voor jezelf op te komen, zet je voeten dan stevig op de grond en beeld je in dat je stevig geworteld staat. Het zijn niet alleen je woorden maar ook wat je uitstraalt.
Jij mag er zijn. Je mag gehoord worden. Je mag ook je stem laten gelden.

#Killitwithlove

Dat is mijn slogan geworden. Je kunt een ander niet veranderen, alleen jezelf. Kan de ander zich niet vinden in wat jij zegt? Stuur liefde. Jij hebt je grenzen aangegeven en je bent voor jezelf opgekomen en daar mag je trots op zijn. Jij bent tenslotte de bestuurder van je eigen voertuig. Dring je verder niet op, ga niet eisen maar houd het altijd bij jezelf.

Wil jij ook leren hoe je je eigenwaarde en zelfvertrouwen kunt vergroten?

Mijn ervaring is dat investeren in jezelf de kortste weg is naar zelfvertrouwen. Gewoon, omdat als je je sterker voelt, meer energie hebt en je assertiever gedraagt steeds meer dingen gaan lukken in je leven. Zorg beter voor jezelf zodat je helemaal tot bloei komt. Kijk eens naar deze krachtige stappen …

 


Tags

assertief, geloven in jezelf, grenzen stellen, jezelf, nee zeggen, tips assertiviteit, vertrouwen


Misschien vind je dit ook leuk:

Minderen met suiker: waarom en met tips

Zo ervaar je minder angst, Deel 2

3 tips om angst te verminderen

  • Leuk artikel !
    Vooral dat je geen verantwoording hoert te geven waarom je nee zegt .
    Wel vraag ik me af wat er precies bedoelt wordt met grenzen aangeven of als iemand over je grenzen gaat ,liefst in voorbeelden .

    Reply

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.