5 stappen voor een onbekommerd werkleven

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"d65f6":{"name":"Main Accent","parent":-1},"2c42e":{"name":"Accent Transparent Low","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}},"651eb":{"name":"Accent Transparent High","parent":"d65f6","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"d65f6":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"2c42e":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}},"651eb":{"val":"rgba(221, 72, 70, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":1,"l":0.57,"s":0.69}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"d65f6":{"val":"rgb(71, 222, 157)","hsl":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"2c42e":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.25)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}},"651eb":{"val":"rgba(71, 222, 157, 0.5)","hsl_parent_dependency":{"h":154,"s":0.69,"l":0.57}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt. 

Laat je zorgen los en vertrouw erop dat het oké is wat het leven je te bieden heeft. Hoe? Gezond eten helpt, net als focussen op je talenten. En af en toe een piekerkwartiertje.
Onderstaande tips zullen je zeker helpen om onbekommerd en vol zelfvertrouwen door het dagelijks (werk)leven te stappen.

5 stappen voor een onbekommerd werkleven

#1 Minder suiker, meer bewegen

Onbekommerd en een (werk)leven vol zelfvertrouwen begint met een gezonde leefstijl. Wanneer je letterlijk iets ‘op je lever’ hebt, dan voel je dat in je emoties. Zo kun je hierdoor bang, boos of bedroefd worden. Terwijl de b van blijheid achterblijft. De vier b’s, blijheid, bang, boos, bedroefd, zijn je basis emoties. Sta hier regelmatig stil bij de emoties die je voelt.

Let bijvoorbeeld eens op je ademhaling. Is deze gejaagd, onregelmatig of vind deze hoog in de borst plaats? Je ademhaling beïnvloedt je geest. Zorg daarom dat je genoeg frisse lucht krijgt en adem diep en rustig. Doe verder een beetje rustig aan met koffie, suiker en alcohol, want deze stoffen voeden nervositeit en angst. Het is ook belangrijk om simpel en zoveel mogelijk biologisch te eten.

Zo voorkom je gifstoffen in je lichaam. En je vanzelf lekkerder in je vel zitten. Verder is het goed om zoveel mogelijk te bewegen. Je hoeft niet per se lid te worden van een sportschool, maar kunt ook wat vaker de fiets nemen in plaats van de bus of de auto, de trap in plaats van de lift. Maak iedere middag eens een wandeling of begin met joggen, pilates of een yogales.

Door te bewegen vergroot je ook nog eens je lichaamsbewustzijn en dat is de beste remedie tegen piekeren. En wanneer je lekkerder in je vel komt te zitten werk je onbewust ook aan meer eigenwaarde. Dit alles helpt jou om onbekommerd aan je (werk)leven deel te nemen.

#2 Matig met tv

Zit je niet zo prettig in je vel? Probeer eens wat minder tv te kijken. Wat je daar ziet is namelijk onecht en kan je eigen leven kleurloos doen lijken. De tijd die je overhoudt kun je gebruiken om inspirerende mensen te ontmoeten, een studieboek te lezen of je toekomstplannen op papier te zetten. Let vooral op nieuwe ontwikkelingen in je omgeving.

Zo sta je niet stil en komt je hoofd in beweging. Verder is het goed je te realiseren dat de media over het algemeen dol is op slecht nieuws. Het goede nieuws wordt onderbelicht, maar het is er natuurlijk wel! Terwijl oude structuren omvallen, is een nieuwe wereld bezig zich te ontwikkelen.

#3 Piekerkwartiertje

Luister je regelmatig naar het stemmetje vanbinnen? Hoe vaak denk je iets negatiefs? Heb je bepaalde gedachten die steeds terugkeren? Bijvoorbeeld, dat overkomt mij natuurlijk weer. Of, dit gaat vast weer fout. Of, nu zul je zien dat… Als je vaak piekert, probeer dan eens om iedere dag een piekerkwartiertje in te lassen. Word je op een ander moment overvallen door zorgen, dan zeg je tegen jezelf: nu niet, zorgen zijn voor mijn piekertijd.

Ga er tijdens het piekerkwartiertje goed voor zitten. Wat kan er volgens jou allemaal misgaan? Denk je bijvoorbeeld dat je je werk niet aankunt of dat je wordt ontslagen? En dat je dan minder geld te besteden hebt en het huis moet verkopen of de huur niet meer kunt betalen. Dat je budget niet toereikend genoeg is om school- of studiegeld voor je kinderen te betalen. En wat dan? Wellicht voel je de neiging om te protesteren en naar oplossingen te zoeken; dan zoek ik wel ander werk, er is altijd iets te vinden.

Stop! Tijdens het piekerkwartiertje denk je bewust alleen aan het negatieve. Positieve gedachten zijn voor de rest van de dag. Tien tegen één dat je er snel genoeg van krijgt om negatief te zijn. Wanneer je negatieve gedachtes en gevoelens bewust toelaat, dan krijgen ze de ruimte en ga je opgeruimder en meer onbekommerd door het leven. Je zult je op termijn gelukkiger gaan voelen en steeds meer vertrouwen krijgen.

#4 Kijk naar je talenten

Vraag jij je weleens af waarom je hier op aarde bent? Leef je bijvoorbeeld om geld te verdienen? Leef je om te consumeren? Of leef je om altijd alleen maar te genieten en plezier te maken? Waarschijnlijk niet… Geluk is een bijeffect dat optreedt als je jouw talenten inzet en wanneer je doet waarvoor je op aarde bent. Vraag je eens af waarom je hier bent.

Kijk om te beginnen eens naar je talenten. Kun je bijvoorbeeld goed schrijven, sporten, organiseren of ben je een kei in koken of zorg je graag? Sta eens bewust stil waar je echt goed in bent en zet jouw talentenkracht in. Je kunt ook beginnen om hieraan te werken buiten je negen tot vijf baan om. Door te zoeken naar activiteiten die je leven zin geven.

Meld je aan bij een sportclub, organiseer eens een etentje voor vrienden of doe boodschappen voor je buurvrouw die slecht ter been is, kijk eens naar vrijwilligerswerk dat je echt leuk vindt. Begin hierbij klein en betrek andere mensen bij de nieuwe weg die je wilt inslaan. Wanneer je dingen doet die bij je passen geeft dat een stevig gevoel en kun je beter richting in het leven bepalen. En daar gaat het om.

#5 Even afdalen in jezelf

Neem elke dag de tijd om even in jezelf af te dalen en daarbinnen de stilte te vinden. Koop een meditatiebankje of een lekker kussen om op te zitten. Zet je wekker op tien minuten stilte en laat gedachten maar eens komen en gaan. Mocht je dit iets te veel van het goede vinden, dan kun je ook een fijn muziekje opzetten en wat kaarsjes aansteken.

Zolang je maar de tijd neemt voor jezelf. Een mantra herhalen kan ook helpen. Tel hierbij langzaam op je uitademing tot tien. Net zolang tot alle lucht eruit is. Oude adem heb je namelijk niet meer nodig. Zo laat je zorgen los en heb je weer een stap gemaakt naar een onbekommerd (werk)leven.

Tip. Wil je wat positiever in het leven staan? De cursus 365 dagen positief van Just Be You zal je hier zeker bij helpen. Benieuwd? Hier lees je meer over de cursus 365 dagen positief.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

eigenwaarde, gelukkig zijn, jezelf, loslaten, onbekommerd leven, online ondernemen, top vijf, vertrouwen, werken


Misschien vind je dit ook leuk:

Omgaan met energievreters 7 tips

Tips voor Direct Meer Zelfvertrouwen

Just Be You Planner 2021

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

17 tips Van Jezelf Houden
>

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.