Omgaan met irritaties in je relatie

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Gedurende de dag ergeren wij ons allemaal weleens aan elkaar, maar soms kunnen irritaties en ruzies de pan uitrijzen. Je hebt jezelf dan niet meer in de hand, zegt dingen waar je later spijt van hebt, of je haalt het hele verleden erbij, zodat je binnen de kortste keren niet meer weet waar het ook alweer allemaal om begon.

Het kan gebeuren dat je in je relatie met je man of kinderen zelfs op een punt komt waar je meer gefocust bent op alle ergernissen dan op de dingen die je prettig vindt. Misschien ben je zelfs zo ver dat je je begingt af te vragen waarom je ook alweer verliefd was. Geen nood. Hiervoor is een een hele fijne oefening die weinig tijd in beslag neemt en gegarandeerd succes heeft.

Spreek met je man en eventueel ook je kinderen af om deze oefening elke avond te doen op ongeveer dezelfde tijdstip, bijvoorbeeld na het avondeten.

Oefening; Schrijf alle ergernissen in de loop van de dag op, en waarom ze je zoveel doen. Je zegt er niets over op dat moment. Aan het einde van de dag heb je waarschijnlijk meerdere irritaties op je lijst, maar je kiest de belangrijkste er uit. Die onthoud je. Gedurende de dag gebeuren er natuurlijk ook fijne dingen. Misschien zie je je ze niet zo snel meer, maar heus, ze zijn er wel. De prettige dingen schrijf je ook op. Aan het einde van de dag kies je hieruit de twee belangrijkste.

Na het eten vertel je aan elkaar eerst één irritatie en vervolgens twee complimenten van die dag. Ook al erger je je al dertig jaar aan dopjes van de tandpasta die blijven liggen, je zegt dat je je er vandaag aan hebt geërgerd en waarom. Daarna vertel je de twee complimenten. Op zowel de irritaties als de twee complimenten met NIET gereageerd worden. Je spreekt allemaal om de beurt je ergernissen en complimenten uit en gaat vervolgens gewoon verder met dat wat je wilt doen.

Het voordeel van deze oefening is dat je je ergernissen uitspreekt zonder gelijk in een ruziesfeer te belanden. Een ander, zeer belangrijk voordeel, is dat je gedurende de dag weer je aandacht richt op al die dingen die je nog blij maken. Zo kom je weer in liefde en begrip tot elkaar.

Ik ken vele echtparen en gezinnen die deze oefening hebben gedaan en zij waren er allemaal heel erg blij mee. Zelfs kinderen vanaf vier jaar vinden het heerlijk om dit te doen. Ook zij willen een kans hebben om in een veilige sfeer hun emoties te uiten.

De eerste keer is het even wennen, maar de vruchten zijn van onschatbare waarde!

Bron: praktische psychologie voor vrouwen, Maja Jeffkins

Je kunt me ook volgen op twitter of facebook.


online adverteren www.m4n.nl

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

maja jeffkins, praktische psychologie


Misschien vind je dit ook leuk:

Omgaan met irritaties in je relatie

  • Goede tip Marian! Want meestal schiet je gelijk in de verdediging als je partner je op een ergernis aanspreekt. En dan ga jij er ook gelijk weer van alles bijhalen en zo blijf je aan de gang. Vaak is je irritatie al voor een deel opgelost als je even hebt kunnen zeggen wat je eigenlijk irriteert.

  • Wilfred schreef:

    Hallo Marian,mijn naam is Wilfred en nog niet zo bedreven met het invullen en kijken hoe moet het gaan betreffende het invullen van gegevens,daarom is het waarschijnlijk dubbel gegaan.Heb m’n gegevens ingevuld omdat ik verder wil/moet met m’n leven en alles waarvan ik denk dit helpt me daarbij pak ik aan!Ben net gescheiden en daar heb ik het knap moeilijk mee(m’n vrouw is bij me weggelopen)nu zul je ongetwijfelt meer van dit soort berichten krijgen.Ben nu ongeveer een jaar verder en wil niet blijven hangen in negatieve gedachten.Hoe het ook zei,ik ben op jou site terecht gekomen,heb het e-book gedown load,omdat ik er een goed gevoel bij heb en dat ben ik nodig,ga het lezen en nogmaals lezen enz.Bedankt!Alles heeft een reden zo ook dit!Groet Wilfred.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.