Sociale angst

Na mijn laatste sessie bij de psycholoog, ben ik bijna direct aan het werk gegaan bij een nieuwe baan. Ik was bij de psycholoog terecht gekomen door het gevoel wat ik kreeg van mijn werk en een heel specifieke collega. Conclusie: ik heb sociale angst waardoor ik niet goed voor mijzelf durfde op te komen (ik heb hier eerder blogs over geschreven die je ook terug kunt vinden op Just be You).

Ik wilde rustig aan beginnen met mijn nieuwe baan, om de kans op een terugval zoveel mogelijk te vermijden. Helaas kon ik niets vinden op het gebied waar ik ook daadwerkelijk graag iets mee wilde gaan doen. Toen kwam er een baan voorbij voor twee dagen per week, die ik heb aangenomen, ondanks dat ik geen affiniteit heb met de branche (en dat mijn keuze om er te gaan werken toch best wel heeft bemoeilijkt). Toch ben ik daar gestart, met de gedachten dat het maar voor twee maanden zou zijn. In de loop van de tijd is er een derde dag bijgekomen, om elders in het bedrijf administratieve ondersteuning te bieden. Qua geld kan ik dat goed gebruiken en er staat ook weer iets extra’s op mijn CV, erg belangrijk tegenwoordig. Vervolgens zijn mijn uren uitgebreid naar een fulltime baan, maar nog steeds op tijdelijke basis. Ik hoor je al denken: ‘Dat gaat toch hartstikke goed?’ of ‘Je mag al blij wezen als je tegenwoordig een baan hebt.’.

Toch bekruipt mij de laatste dagen een raar gevoel, een deja-vu gevoel. Ik ervaar weer opmerkingen die mij, de laatste keer dat ik ze hoorde, bij de psycholoog hebben gekregen. Die ervoor gezorgd hebben dat ik lichamelijk ziek werd van de stress en ik mijn emoties helemaal niet meer de baas kon zijn.

Ik hoor regelmatig mijn naam vallen als mijn collega’s tegen elkaar praten, net hard genoeg voor mij om het te verstaan. Doordat ik vaak gefocust met mijn werk bezig ben, vallen de andere woorden langs mij heen. Vanuit mijn beste intenties kijk ik dan op om te zien of iemand oogcontact met mij maakt en iets wil zeggen of vragen. Maar dat contact ontbreekt vaak, het gaat dan wel over mij maar het is niet aan mij gericht. Dat voelt vervelend. Om er echt zeker van te zijn dat ze niet iets willen vragen, zeg ik dat ik het niet goed heb gehoord. Vervolgens krijg ik de reactie: ‘Het is maar goed dat je dat niet gehoord hebt’.

Wat gebeurd er dan in mijn hoofd? Juist, het ontketend een stroom aan negatieve gedachten. ‘Wat zouden ze hebben gezegd? Heb ik een fout gemaakt in mijn werk? Vinden ze het vervelend dat ik stil ben doordat ik intensief met mijn werk bezig ben? Heb ik iets verkeerd gezegd? Vinden ze mij dom? Wil ik het eigenlijk wel weten, misschien kwetst het mij wel teveel?.’ Geloof me, dan heb ik de rare gedachten die nergens op slaan nog niet eens gehad. Ik krijg echter geen verdere uitleg en dus ga ik er vanuit dat er negatief over mij gesproken wordt en voel ik mij slecht. Doordat het vaker voorkomt stapelt het zich allemaal op in mijn hoofd, om bij thuiskomst met een huilbui de spanningen weer iets te verlagen die ik die dag heb opgebouwd.

Sociale angst

Ervaar ik de woorden sterker doordat ik er vroegere ervaringen en herinneringen aan koppel? Waarschijnlijk. Trek ik het mij te persoonlijk aan? Misschien. Voelt het vervelend? Ja. Reden genoeg om alert te zijn op mijn gevoelens en gedachten en proberen te voorkomen dat ik terug glijd in mijn emoties en sociale angst. Maar hoe pak ik dat aan..

Toen ik vandaag naar huis reed vanaf mijn werk kwam de huilbui al in de auto, waardoor mijn mascara in mijn ogen prikte en ik de auto langs de kant stil moest zetten om mijn ogen te drogen. Mijn vriend zat ook in de auto, die haal ik op de terugweg altijd op. Vreselijk, ik wil dan per direct alleen zijn en niet dat hij mij ziet. Ik wil ook niet dat hij tegen mij praat, of mij probeert te troosten, daar wordt het alleen maar erger van. Ik wil niet tegen hem zeuren over mijn werk, want ik kan mijn schoonmoeders woorden nog goed herinneren: ‘En bevalt je werk, of kom je weer iedere dag zeurend thuis.’. Dat zeg je toch niet zo? Of ben ik de enige die dat vind? Affijn, ik dwaal af van mijn verhaal.

Soms helpt een huilbui enorm, het lucht op en alle stress en spanningen kan ik dan de vrije loop laten. Wat helpt je beter op zo een moment dan de juiste muziek? Mocht ook jij eens behoefte hebben aan een moment voor jezelf, een kwetsbaar moment in je eentje, je kunt dan eens de volgende nummers proberen:

  • Christina Aguilera – I am
  • Christina Aguilera – Save me from myself
  • Jessie J – Who you are
  • Jessie J – Nobody’s perfect
  • Brandy – Right here
  • Beyonce – Save the hero
  • Michael Jackson – Will you be there
  • Eric Clapton – Tears in heaven
  • Whitney Houston/Mariah Carey – When you believe
  • Mariah Carey – Through the rain

Ik ben bang voor een deja-vu van een slechte periode. Blijkbaar ben ik degene die iets moet veranderen, want ik ben de enige constante factor in de verschillende situaties. Ik heb natuurlijk ook maar invloed op één ding, mijn eigen gedrag. Maar wat moet ik dan doen? Moet ik mijzelf echt gaan veranderen zodat ik (hopelijk) beter pas tussen mijn collega’s?

Sociale angst, die label kreeg ik bij mijn psycholoog-sessies. Ik durf niet altijd te zeggen wat ik denk en voel, vooral niet als ik mij aangevallen voel. Ik vind het lastig, maar het belangrijkste is denk ik toch wel om gewoon mijzelf te blijven. Ik wil graag afsluiten met een mooie quote (en deze als een mantra te herhalen om nieuwe moed te verzamelen):

Don’t lose yourself in the search for acceptance by others. Just be you!


Tags

emoties, sociale angst, spanningen werk. kwetsbaar momentje, stress


Misschien vind je dit ook leuk:

Vergroot je dankbaarheid; met 4 tools en oefeningen

Een intentie zetten? Zo doe je dat met 5 tips

Omgaan met energievreters 7 tips

  • Silvia de Haan schreef:

    Hoi Kim, openhartige blog! Misschien kun je een keer buiten werktijd met een collega die voor jou goed voelt afspreken? En het lijkt mij sowieso erg gezellig om eens alle bloggers van Just Be You te ontmoeten! You go! Fijne dag en dank je voor de gave play-list #muziek

    Groetjes van Silvia (je blog collega :-))))

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijnĀ privacy.