Goede voornemens – Hoe maak ik er (deze keer) een succes van!

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Goede voornemens - Hoe maak ik er (deze keer) een succes vanOpportunisme en goede wil is de bakermat van alle goede voornemens. Niks mis mee, je hoort mij niet klagen of zeggen dat dit verkeerd is. Juist niet.

Maar er is meer voor nodig om van een goed voornemen een succes te maken. Want waarom worden de meeste nieuwjaars doelen niet gehaald?

Zijn ze onrealistisch? Nou… nee, dat denk ik niet. Zijn ze te ambitieus? Waren ze dat maar! Dat is het ook niet. Wil je te veel in te korte tijd? Misschien is hier en daar wel de termijn om het doel te bereiken erg optimistisch gekozen maar zeker niet onmogelijk.

Goede voornemens. Hoe maak ik er (deze keer) een succes van!

Volgens mij is het iets anders waar het mis gaat.

Pijn is meestal de reden dat we tot inzicht komen dat het anders moet. Maar dat is dus geen goede motivator. Het is een goede aanleiding om tot actie over te gaan maar je slechtste reisgezel op je weg naar je doel. Want een pijngedreven beslissing gaat niet over ‘willen’ maar over ‘moeten’. En welke aanleiding zou jij het liefst kiezen voor verandering.

Ik wil mijn doel halen” of “ik moet mijn doel halen”?

Ik ben de afgelopen jaren drie keer, met succes, vele kilo’s afgevallen. Meer dan twintig kilo. Maar de eerste twee keer duurde het niet lang voordat het er ook weer aan zat. Tot mijn grote frustratie. Hoe kan dat nou toch? Ik wilde het toch heel graag? Ik was toch gemotiveerd? Ja en nee. Wat ik wilde was van de pijn af. Niet meer te dik zijn. Geen overgewicht meer, geen bol buikje meer. Op foto’s zag het er trouwens niet uit als een ‘buikje’. Maar net als op de bergtop, ziet alles er kleiner uit van boven af.

Allereerst mistte mijn positieve reden tot verandering. De juiste motivatie om mijn doel te bereiken had ik niet geformuleerd. Twintig kilo afvallen, stoppen met roken, niet meer drinken, minder op Facebook, verzin het maar. Allemaal legitieme redenen maar niet ‘sexy’ genoeg. Niet aantrekkelijk toch?

Ze zijn allemaal pijn gedreven. Er zit geen plezier in. Het is niet fijn om er aan te beginnen.

Het nodigt mij tenminste niet uit om te denken: “Joepie, leuk, ga ik doen!

Wat ik nodig had was, zoals het in het Engels het beste laat verwoorden “A compelling why”. Een aantrekkelijk waarom. Een reden met zoveel aantrekkingskracht dat ik er alles voor over had en het me geweldig aantrok. En ineens was hij daar!

Als ik mijn dochter (12) wil zien opgroeien, haar leven en keuzes wil meemaken en een belangrijke rol daarin wil vervullen, misschien ooit opa wordt en daar veel plezier aan wil beleven, als dat belangrijk voor me is dan wil ik daar alles aan doen, wat in mijn vermogen ligt, om dat te realiseren. Dat is mijn “compelling why”. Daar doe ik het voor!

En sinds de dag dat ik met gezonder leven ben begonnen (niet “stoppen met” dus) ging het (bijna) als vanzelf. In krap vier maanden was ik 27 kilo afgevallen (nee, geen crashdieet) en het kostte me minder moeite dan de twee keren daarvoor. Echt. Het ging gemakkelijker en het was leuker om te doen.

Ik visualiseerde mijn doel. Hoe zag ik er dan uit, wat deed ik dan, hoe voelde dat en wat bracht het me me allemaal. Ik zag en voelde alleen maar plezier en leuke dingen. Het gaf me een kick!

Zo, nu even de roze bril af en ‘back to reality’. Zo’n doel bereiken is ook verdomd hard werken. Een patroon doorbreken van slechte gewoonten. Momenten van “nu effe niet” kwamen ook voorbij. Soms in de verleiding komen op verjaardagen of een avond met vrienden en er bijna chagerijnig van worden. Maar telkens als ik letterlijk dacht aan mijn doel, had ik direct de motivatie weer hervonden. Waar deed ik het ook nog maar voor? O ja. Is het belangrijk voor me? Ja!

Als het doel belangrijk is, is alles om het doel te halen net zo belangrijk als het doel zelf.

Commitment (dus “ja” zeggen ook als je liever “nee” wilt zeggen),  de juiste mindset en motivatie heeft me doen slagen.

Verander je ingrediënten en je recept verandert.

Volhouden, weten wat je wilt, waarom je het héééééééél graag wilt en wat het van je vraagt. Kijk steeds naar de finishlijn ook al zie je die soms even niet. Zie hem in gedachten steeds voor je en visualiseer hoe dat voelt om over die finishlijn te gaan.

Dat is het simpele geheim van succesvol veranderen en wél je doelen halen. Want elk doel begint met een goed voornemen. Want 1 januari komt maar één keer voorbij per jaar. Wacht daar niet op!

Heel veel plezier, de rest komt dan vanzelf 😉

Van welk voornemen maak jij dit jaar een succes?

 

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

actie, afvallen, doel halen, goede voornemens, succes maken van goede voornemen, twintig kilo afvallen, van de pijn af


Misschien vind je dit ook leuk:

Eet je huid stralend

Leef jouw Leven

Past pesto met zalm en champignons

  • Ferdy Koot schreef:

    Stimulerend artikel!

    IK (59) ben dit jaar begonnen met tegen de 10 goede voornemens en naarmate de maand januari vordert komen er bijna per dag alleen maar goede voornemens bij.

    Zoals het wordt genoemd: “Als je leven tot nu toe niet heeft gebracht wat je wenste, dien je de dingen in het dagelijks leven dus te veranderen”.
    Al die tijd was ik tègen goede voornemens, en nú zie ik ze eigenlijk alleen maar als franje aan het dagelijks leven. Dat wel geregeld is, maar eigen ook saai. Ik kàn bijna niet geloven dat het aanleren van nieuwe gewoontes zó moeilijk zou zijn.

    1′ s Morgens om 6:30 uur opstaan in plaats van 7:15 uur. Opstaan moet je toch.
    2 Rond 9:00 uur bij het ontbijt van mijn echtgenote zijn, in plaats van al op mijn kantoortje te zitten werken.
    3 Eérst haar vragen wat haar plannen zijn voor die dag, in plaats van steevast “Geen tijd, is al volgeboekt”.
    4. Rond 16:45 uur beginnen met het bereiden van een g e z o n d e maaltijd, zonder e-stoffen, zodat er regelmatig gegeten kan worden. Geen magnetron meer gewenst!
    5. Rond 21:30 uur beginnen aan mijn Dankbaarheidsboek i.p.v. steeds “Morgen, morgen”.
    6.Op eerste vraag, verzoek van mijn echtgenote iets doen, in plaats van dat ze het tig keer dient te vragen OF eerlijk zeggen dat ik er simpelweg geen zin in heb.

    En zo komen er voor mij per dag veranderingen, waarvan ik het nog maar moeilijk vindt te geloven dat ik ze n i e t vol zou kunnen houden. Voordeel van een rationalist te zijn….

    • Hey Ferdy,
      Als je input A geeft, krijg je output A. Dus als je output B wil, zul je je input ook moeten veranderen.
      Veel mensen nog steeds dat volhouden de enige vereiste is om te krijgen wat je wil maar soms is je koers verleggen even noodzakelijk om je doel te bereiken.
      En 2 graden koersverschil betekent over 3 maanden een hele andere bestemming.
      Top dat je op verschillende vlakken een andere koers kiest, kleine wijzigingen, grote gevolgen. Een rationalist met een optimistisch randje 😉
      Zonnige groet,
      Jan

  • yolanda schreef:

    Hoi Jan, bedankt!
    Het belang van een goed geformuleerd doel was mij niet onbekend, maar dat pijn gerelateerd verhaal opent mijn ogen. Om het hardlopen vol te gaan houden, richt ik me op het weer kunnen skiën met mijn jongens. Een slechte knie heeft mij er de afgelopen 18 jaar van weerhouden nog te skiën, maar misschien lukt het om voldoende in vorm te komen door sterke been spieren te kweken!
    En gezond en fit ouder worden, vitaal en ‘gezellig in de omgang’te blijven zal mijn motivatie zijn om een gezond eetpatroon te handhaven.
    Liefs,
    Yolanda

    • Hey Yolanda,
      Wat ontzettend leuk dat je de ‘bright side’ hebt ontdekt van je beperking!

      Want het opent dus ook mogelijkheden. Het is maar net waar je je op focust 😉
      Zo maak je het voor jezelf en anderen een stuk aantrekkelijker en dan wordt het leven een beetje aangenamer.

      Zonnige groet,
      Jan

    • Wow Yolanda wat heb je dat mooi omschreven! Ik vind het echt een mooi eye opener en om eens op een andere manier te schrijven.

  • Zo heb ik er nooit over nagedacht… Een goed voornemen is inderdaad vaak gebaseerd op moeten. Van wie moet het? Van jezelf? Of VIND je dat het moet…. Bedankt voor dit blog! Ps. ik vind het wel jammer dat veel mensen op 1 januari starten met een goed voornemen. Waarom wachten terwijl je iets wilt veranderen? Het zou toch zonde zijn als ik morgen een goed voornemen krijg, maar dan nog een heel jaar “moet” wachten om te starten haha. Ik denk altijd: als je iets wilt en het is mogelijk, begin er dan NU mee.

    • Dank je wel Suzan voor je reactie. Blij dat ik je er een beetje mee heb kunnen helpen.

      Ik denk eerijk gezegd niet dat mensen wachten met het starten van voornemens tot 1 januari maar het is vaak wel dat deze datum aanleiding geeft om (uitgestelde) doelen tot uitvoering te gaan brengen. Al dan niet met succes natuurlijk 😉

      Uitstelgedrag wordt meestal veroorzaakt doordat je reden om te beginnen aantrekkingskracht mist; het is niet ‘sexy’ genoeg. Pijn is wel een reden om in beweging te komen maar meestal niet om het te blijven. Daarvoor is plezier een veel grotere motivator.

      Dus beginnen doen er veel maar succesvol finishen is een ander hoofdstuk. Je weet nu hoe je dit wél tot een succes kunt maken. Deel het met anderen en wellicht help je ze er zomaar enorm mee!

      Zonnige groet,
      Jan

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.