De inhoud van een tas vs je hoofd

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"07932":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"07932":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"07932":{"val":"rgb(72, 154, 247)","hsl":{"h":211,"s":0.91,"l":0.62}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Gratis Online Workshop

Reset je energie, verhoog je energiefrequentie en creëer het leven dat jij wilt.

Een vraag voor de mannen onder ons: hebben jullie je weleens verbaasd over de inhoud van een damestas? Verbazing over wat er in die handtas zit, en waarvoor het allemaal nodig is?

Ook een vraag aan de vrouwen: haal de inhoud van je handtas er eens uit. Is alles wat er in jouw handtas zit echt noodzakelijk?

In de gemiddelde handtas is de kans groot dat je het volgende aantreft: portemonnee, telefoon, agenda, pen (meerdere, want hoe vaak gebeurt het niet dat de pen leeg raakt en er nergens een pen te leen is), maandverband/tampons (het hele jaar door),  pijnstillers, papieren zakdoekjes, parfum, make-up, rijbewijs, kassabonnetjes (al maanden oud, dus je kunt het artikel al lang niet meer terugbrengen), oude toegangskaartjes, foto’s, pasjes, sleutels, kauwgom of pepermuntjes, pincet, bril, borstel, aansteker, veiligheidsspeld, deodorant, nagelvijl, iets te eten, handcrème, spiegel, muntje voor de winkelwagen, postzegels, en ik kan zo nog wel even doorgaan.

Ik ben de inhoud van mijn tas eens kritisch gaan bekijken en heb mezelf de vraag gesteld: wat uit deze tas heb ik de afgelopen week daadwerkelijk nodig gehad? Het antwoord; heel erg weinig!
En wat ik nodig heb, ligt altijd onderin de tas, waardoor je het nauwelijks kunt vinden door alle andere (onnodige) spullen. Een handtas vol ballast, welke ik elke dag met mij meesleep! Wat doe ik mijzelf aan?

Ik ben het gaan vergelijken met mijn hoofd. In mijn hoofd zit veel onrust. Gedachtes die de hele dag (en soms ook nacht) doorgaan. Doordat ik constant aan het denken ben (en dat is vooral over nutteloze, onveranderlijke dingen), raakt mijn hoofd overvol. Dit kost heel veel energie; ik sleep het iedere dag met mij mee, net als de inhoud van mijn handtas. En dingen die er wel echt toe doen, verdwijnen heel ver weg; ze worden bedolven onder de onbelangrijke gedachtes, precies als wat er in mijn handtas gebeurt. Tijd voor een grote opruiming!

Een handtas opruimen gaat vrij gemakkelijk. Als je er even goed voor gaat zitten en kritisch bent, kun je er spullen uit weg laten. Dit zijn concrete dingen. Je pakt het op en legt het weg.
Een opruiming in je hoofd kan wat lastiger zijn. Het is ongrijpbaar. Het kost meer moeite, maar het is aan de andere kant ook echt de moeite waard! Het geeft zoveel meer ruimte wanneer het lukt! Je creëert ruimte voor dingen die er echt toe doen! En uiteindelijk zorgt het voor minder ballast om met me mee te dragen.

Wanneer je je hierin herkent en nu denkt:  “dat klinkt goed, maar hoe doe je dat?” Dan wil ik je vragen om de volgende oefening te proberen.
Om rust te creëren, heb ik verschillende methodes geleerd.

Eén daarvan is het volgende:

Pak pen en papier en zet een kookwekker op 2 minuten. De bedoeling is dat je alle gedachtes welke in je opkomen op gaat schrijven. Belangrijk hierbij is dat je de zinnen of woorden NIET afmaakt. Zodra er een nieuwe gedachte bij je opkomt, begin je die op te schrijven, enz. Let erop dat je niet stopt met schrijven gedurende deze twee minuten.

Wanneer er even geen gedachte is, schrijf je dat op. Blijf je focussen op wat er zich in je hoofd afspeelt. Als de wekker gaat leg je de pen neer, je hoeft je zin niet af te schrijven. Uiteindelijk zul je na 2 minuten naar je blaadje kijken en allemaal onafgemaakte zinnen en woorden zien. Een chaotisch geheel.

Je ziet nu op papier staan welke onrust je in je hoofd hebt; het wordt inzichtelijk. Heel veel gedachtes komen en gaan zonder dat je er ECHT over na hebt kunnen denken. Het zijn flitsen welke binnenkomen en direct weer gaan. Vaak denk je aan dingen die je deze week nog moet doen, of aan wat iemand gisteren tegen je gezegd heeft. Je denkt aan de toekomst, of juist aan het verleden. Hier kun je niets aan veranderen, dus het heeft eigenlijk geen zin om hier zoveel mee bezig te zijn.

Je zult zien dat er nauwelijks/geen gedachtes bijzitten die over het NU gaan. Je denkt constant over zaken waar je geen grip op hebt; het verleden is geweest, de toekomst ligt voor ons maar je weet niet hoe dit zal lopen. Waarom staan we zo weinig stil bij het NU? We leven NU, NU gebeurt het, NU moeten we bedenken wat we willen. Deze oefening geeft mij elke keer weer een goed inzicht en na deze twee minuten voel ik echt rust in mijn hoofd. Het is heel fijn om alle onnodige gedachtes even van mij af te kunnen schrijven en met een opgeruimd hoofd verder te gaan.

Wil je je ervaring na het doen van deze oefening delen? En heb jij misschien nog andere tips om rust te krijgen? Ik vind het leuk als je een bericht achterlaat!

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorig artikel
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0328f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"7f7c0":{"name":"Accent Darker","parent":"0328f","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"0328f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 20, 37)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.08,"s":0.81}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0328f":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"7f7c0":{"val":"rgb(4, 21, 39)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.81,"l":0.08,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
volgend artikel

Tags

handtas, hoofd, inhoud tas, opruimen tas, rust creëren


Misschien vind je dit ook leuk:

Tussen Hart en Hoofd: inspirerend verhaal

De inhoud van een tas vs je hoofd

  • Yes! Heel treffend. Ik ben gediagnosticeerd op add en dit artikel is heel herkenbaar. Gedachten, gedachten. De éne nog sneller dan de andere. En naarmate ik ga opschrijven, lijken ze nóg sneller te komen.

    Gròte vraag.
    Als je stil staat, Mindfullness, en a l l e s tot stilstand laat komen, wát is dan ei gen lijk écht nodig? Het geeft mij wel eens een beangstigend gevoel. Eigenlijk is er bijna niets nodig….
    Misschien zijn moeders dan nog wel het meest gezegend dat ze achter kinderen aan moeten zitten. Maar voor de rest? Neem eens een gummetje, stel ik me dan voor mezelf voor, en kijk na slapen en de wc eens na wat écht nodig is?

    • Dankje!
      Misschien is het nu nog beangstigend, maar zal het op den duur juist een rustig gevoel kunnen geven? “In de angst wordt de mens zich bewust van zijn vrijheid”. Ik denk inderdaad dat we niet heel veel nodig hebben, als we er maar voor zorgen dat we onszelf niet verliezen…

  • Oké! ik ben erg benieuwd! Zet ‘em op!

  • Katinka schreef:

    Ik ga het proberen en ik zal het je laten weten…..

  • yolanda schreef:

    Ha, ha, heel herkenbaar! Werk aan de winkel!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Download Gratis 17 Tips Van Jezelf Houden

    17 tips Van Jezelf Houden
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.