Bescherm jezelf tegen negatieve energie, deel II

Bescherm jezelf tegen negatieve energie - Deel II

(Deel 2: 'kritiek krijgen')

Dit is het tweede deel over jezelf beschermen tegen negatieve energie en in dit onderdeel over een reactie van anderen. Je krijgt een negatieve reactie op een post op Instagram of Facebook en voor je het weet blijf je ermee zitten. Herkenbaar? Niet zo gek, want het is heel makkelijk om je door een misplaatste opmerking naar beneden te laten halen. Het gevolg is dat je jezelf kleiner maakt of dat je zelfs stopt met de dingen waar je juist zo blij van wordt. Bovendien vreet het ook nog eens aan je goede humeur, focus en zelfvertrouwen. En dat is het niet waard.

Ik hoor regelmatig dat mensen hun bedrijf of onderneming als ZZP-er niet zichtbaar durven te maken door de angst voor negatieve comments. Ik kan het wel van de daken schreeuwen: laat dat niet gebeuren! Laat jezelf nooit tegenhouden door een rotopmerking van iemand die je waarschijnlijk niet eens ként.

Bescherm jezelf tegen negatieve energie: tips

Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes of maak gebruik van de Gratis Castbox FM App 


Webcare-tip 1: Draai de negatieve energie om

Hoe groter jouw zichtbaarheid op sociale media is, des te groter is de kans dat je een negatieve reactie krijgt. Laat het je humeur niet verpesten, maar draai het om: zie de reactie als een teken dat je goed bezig bent, omdat je groter en zichtbaarder wordt. Kortom, vanaf nu is een stomme comment een bevestiging dat je onderneming groeit. (Gefeliciteerd!)

Webcare-tip 2: Weet wie het zegt

Laten we beginnen met het ergste scenario: iemand geeft je de wind van voren en roept dat je egoïstisch, manipulatief of waardeloos bent. Niet bepaald opbouwende kritiek waar je inhoudelijk iets mee kan. Logisch dat het je raakt, de woorden zijn namelijk energie die negatief geladen is. Ben jij hooggevoelig? Dan ben je geboren met een extra pakketje gevoel sprieten en zal dit onrecht heel hard bij je binnenkomen. Het doet er op dat moment niet toe of je de afzender kent of niet. En of het waar is of niet. Alleen al de negativiteit veroorzaakt een stressreactie in je lichaam.

Pijn kan niet geheeld worden als je het niet begrijpt. Daarom eerst een klein stukje geruststellende theorie over negatief gedrag.

Geeft iemand jou een kleinerende, negatieve reactie?
Realiseer je dan dat mensen die dit doen eigenlijk, in de kern, hun eigen onvrede over zichzelf uiten. Mensen met denigrerende adviezen en opmerkingen hebben de meest kritische blik op zichzelf. Deze mensen zijn er vaak onbewust van overtuigd dat ze zelf niet goed genoeg zijn.

Mensen die goed in hun vel zitten, waarderen het vaak als iemand succes heeft. Zo iemand kan bijvoorbeeld genieten van een ander die ongeremd uit z’n dak gaat op de dansvloer. Dat komt doordat het zijn of haar eigen geluksgevoel raakt en triggert. Het geluk van een ander heeft alleen op ongelukkige mensen een negatief effect. Ongelukkige mensen bekritiseren anderen, gelukkige mensen prijzen anderen en moedigen ze aan.

Dus mocht iemand alle scheldwoorden op jou loslaten die hij of zij kent? Bedenk dan dat deze persoon diep down eigenlijk heel ongelukkig met zichzelf is en zichzélf afkeurt in plaats van jou. Het is geen vrijbrief voor de ander om lekker met woorden om zich heen te slaan. Maar dan weet jij tenminste wie het zegt. Zo creëer je afstand, waardoor het minder kwetsend bij je binnenkomt.

Het geluk van een ander
heeft alleen op ongelukkige mensen een negatief effect

Webcare-tip 3: Reageer niet inhoudelijk

Stel je ziet een negatieve reactie op een bericht dat je hebt geplaatst. Bijvoorbeeld: je bent nep, overdreven, narcistisch, commercieel. Met dit soort negatieve mentions kun je twee dingen doen:

Wakker liggen

Het loslaten - en als het discriminerend of ordinair is: verwijder de reactie!

Meestal zijn we geneigd om een tactloze opmerking persoonlijk op te vatten. Alsof je beste vriendin het tegen je zegt. Maar op sociale media komt het meestal van mensen die je niet of nauwelijks kent. Toch neemt je goeie humeur en energie erdoor af.

Maar wist je dat wanneer je een negatieve review niet accepteert als jouw waarheid, het dan ook niet bij je blijft hangen? Dus als het je wel blijft irriteren, ben je op dat vlak kennelijk nog een beetje onzeker. Bedenk dan hoe je deze onzekerheid voor jezelf kunt helen. Bijvoorbeeld door positief tegen jezelf te zijn, bijvoorbeeld door te zeggen:

  • Ik ben goed genoeg.
  • Ik handel vanuit oprechtheid.
  • Ik heb het beste met iedereen voort.
  • Ik ben het waard om lief gevonden te worden.

Leestip: Zo gebruik je affirmaties als superpower

Zolang jij een negatieve review niet accepteert als jouw waarheid,
komt het ook niet bij je binnen

Zolang jij een negatieve review niet accepteert als jouw waarheid, komt het ook niet bij je binnenwat je voor een ander wenst, wens je ook voor jezelf

Webcare tip 4: Laat een klaagmail niet te lang liggen

Reageer niet meteen op een klaagmail. Je primaire reactie is meestal om in de verdediging te schieten. Niet handig, want daarmee open je het gevecht.

En het is ook niet slim om de e-mail te verwijderen of dagen te laten liggen. Want al die tijd blijft de beschuldiging (terecht of onterecht) in je hoofd zitten.

Denk na over je meest gunstige antwoord op de situatie. Doe dit terwijl je een kop (rustgevende)thee voor jezelf zet. Gebruik deze tijd allereerst om je gevoel te erkennen: blaas stoom af door je emoties hardop uit te spreken in het luchtledige, desnoods tegen de waterkoker. 

Je beste antwoord is door je klant of klager tegemoet te komen door te zeggen dat je zijn of haar situatie vervelend vindt en dat dit zeker niet de bedoeling is. Scheep ze niet af met een standaard mail en noem de afzender direct bij zijn/haar (voor)naam. Geef aan dat je wilt meedenken in een oplossing. De klager krijgt dan het gevoel dat je hem/haar serieus neemt.

Laat je eigen emoties buiten beeld. Richt je in je antwoordmail op de feiten, eventueel eerder gemaakte afspraken of de algemene voorwaarden. Sta je in je recht? Doe daar dan een beroep op en leg op vriendelijke toon uit wat de gangbare procedure is in dit soort situaties. En geef duidelijk aan wat er mogelijk is.

Webcare tip 5: Wens de ander het beste

Wees niet jaloers op het succes van anderen, want ook dat is negatieve energie. En bovendien geldt hier de regel van het Universum: wat je voor een ander wenst, wens je ook voor jezelf. Dus stuur de ander je beste wensen en je liefde. Zo komt de positieve energie vanzelf weer bij je terug. #killitwithlove

Leestip:

Bescherm jezelf tegen negatieve energie - Deel I
Bescherm jezelf tegen negatieve energie - Deel III

Je kán het!

Accepteer dat wat er is. Laat los wat is geweest. Heb vertrouwen in wat kan zijn. 

With love, 

Bescherm jezelf tegen negatieve energie

Over de auteur

Gepest op school, opgevoed zonder liefde met aan alcohol verslaafde ouders. Hierdoor was ik verlegen, onzeker, ik had totaal geen (zelf)vertrouwen. Ik was bang om ‘gezien’ te worden, ik had altijd het gevoel niet goed genoeg te zijn en sterk de goedkeuring van andere mensen nodig.
Mijn moeder is in mijn armen overleden en dat was de turning point in mijn leven. Lees meer >>>

Marian


Tags


Misschien vind je dit ook leuk:

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    Gratis Meditatie voor Loslaten Just Be You

    Download Gratis Mediatie Loslaten van Angst,
    Zorgen en Stress

    >