Bescherm jezelf tegen negatieve energie, deel III
Just Be You
Shares

Bescherm jezelf tegen negatieve energie

(Deel 3: kwetsende woorden)

Ach, trek het je niet aan…’ We zeggen het allemaal wel eens. En wat zou het makkelijk zijn als we een kwetsende opmerking inderdaad meteen konden loslaten. Vaak blijft de zin in je hoofd zitten en beïnvloedt het je humeur of zelfs je zelfvertrouwen. Want niemand is 100 procent immuun voor negativiteit. Maar – en dat is het goede nieuws – je kunt jezelf er wel beter tegen wapenen. Dit is het derde deel over ‘omgaan met negatieve energie’.


Je kunt je ook abonneren en luisteren op iTunes of maak gebruik van de Gratis Castbox FM App 



Bescherm jezelf tegen negatieve energie

Selfcare tip 1: Vat het niet persoonlijk op

Ik was er altijd een ster in om een negatieve opmerking persoonlijk op te nemen. Verbaasd en teleurgesteld vroeg ik me dan af wat ik verkeerd had gedaan.

Ik zocht de schuld ook altijd meteen bij mezelf en dat is wat we vaak automatisch doen.

Van de week werd er nog een bericht geplaatst in mijn Besloten Facebook Groep in de trant van: weer bevestiging dat ik niet leuk genoeg ben want na een lange tijd weer opengesteld en dan wordt je weer aan de kant gezet.

Ik ben meteen even een video gemaakt op mijn Intagram Story. Waarom jezelf naar beneden halen? Het Universum heeft wat beters voor je in petto en je bent te mooi, te goed voor deze persoon. Haal jezelf niet naar beneden. 

En een vervelende opmerking? Het is waarschijnlijker dat de nare opmerking van iemand komt die zelf iets vervelends heeft meegemaakt, niet lekker in zijn/haar vel zit, gekwetst is, van binnen leeg is of weinig (zelf)vertrouwen heeft.

Bedenk dat het Universum de persoon die jou gekwetst heeft niet voor niets op jouw pad brengt. Je bent kennelijk sterk genoeg om ermee te dealen en misschien wel om ervan te leren. Je kunt een ander niet veranderen, alleen jezelf.


Besef dat de kwetsende woorden niets met jou te maken hebben, maar dat het ‘slechts’ negatieve energie is. Zie deze negatieve energie als een radiofrequentie die stoort, omdat deze verkeerd staat afgesteld en daardoor ruist. Probeer er zo min mogelijk op af te stemmen en zoek een andere ‘zender’ die wél leuk is. Met andere woorden: focus je op iets dat wél positief is. Dat leid je gedachten af van de negativiteit.

Selfcare tip 2: Richt je op de positieve kant

Het klinkt misschien gek, maar als je een onprettig gesprek met iemand hebt gehad, zit er vaak ook een verborgen positieve kant aan. Vraag jezelf daarom af wat de positieve kant van de negatieve situatie is.

Vraag jezelf af:
'Wat kan ik ervan leren?'
'Hoe kan ik het positief omdraaien?'

Op die manier kun je ervan leren, maakt het je sterker en kun je het makkelijker loslaten. En als iets niet gaat zoals je had gehoopt? Heb dan vertrouwen dat er een nog betere uitkomst op je wacht. Alles heeft z’n eigen tijd, zeg ik altijd.

Selfcare tip 3: Onderzoek het

Je herkent het vast wel, dat je soms ineens 'getriggerd' wordt door iets wat iemand zegt of doet.Je wordt ineens een beetje bozig, geïrriteerd, verdrietig, fel of je voelt je aangevallen. Terwijl het een ogenschijnlijke 'onschuldige' of terloopse opmerking is.

Bedenk dan, dat niets jou kan raken als het geen (h)erkenning, bodem vindt diep in jou.
Zie het als een boodschap, een uitnodiging om te onderzoeken wat er nog in jou leeft dat blijkbaar nog een keer aangekeken mag worden. 

Je zult merken dat het je de volgende keer veel minder, of niet meer, triggert.

Onderzoek het, analyseer het en laat het los.

Door er naar te kijken komt het naar de oppervlakte en krijg je de mogelijkheid om het te helen en los te laten.

Selfcare tip 4: Ga niet in gevecht

Misschien is je eerste reactie om iets naars terug te zeggen, nadat je een vervelende opmerking naar je hoofd geslingerd hebt gekregen. Daardoor bijt je misschien wel van je af, maar je laat het daardoor niet los. Sterker nog, het tegenovergestelde gebeurt: je gaat het gevecht met de ander aan, waardoor je samen in een negatieve spiraal belandt.

Je komt het krachtigst over wanneer je je zowel fysiek als verbaal afwendt tegen het pesthumeur van een ander. Haal bijvoorbeeld je schouders op (fysieke reactie) en kap het gesprek af door te zeggen dat je op deze manier niet verder wil praten (verbale reactie). Ga vervolgens weg (fysiek) of richt je aandacht op iemand anders (verbaal en mentaal).

Bij een negatieve reactie op jouw social media (zie ook mijn vorige blog hierover) , reageer ik in dit soort situaties door er niet tegenin te gaan. Liever stuur ik diegene in gedachten liefde en zeg ik: ik hou van je, het spijt me, vergeef me, dank je. Dus delete de reactie of block deze persoon en stuur hem of haar energetische liefde. Wens hem of haar het beste.

Het geluk van een ander heeft alléén een negatief effect
bij ongelukkige mensen

Selfcare-tip 5: Ga niet mee roddelen

Als iemand tegen je begint te roddelen over een ander, ga hier dan niet in mee. Je kunt zeggen dat je je liever niet in de discussie wilt mengen. Of zeg dat je liever niet op die manier over anderen praat. Kortom, weersta de verleiding om je erin mee te laten slepen en mee te gaan roddelen. Want daarmee voedt je negatieve energie. En dat trekt meer negativiteit aan.

Andersom geldt het ook: wanneer jij goed in je vel zit, waardeer je het als iemand succes heeft. Je kunt genieten van een vriendin die ongeremd uit haar dak gaat op de dansvloer. Dat komt doordat haar geluksgevoel ook automatisch jouw geluksgevoel triggert. Het geluk van een ander heeft alléén een negatief effect bij ongelukkige mensen. Ongelukkige mensen bekritiseren anderen, gelukkige mensen prijzen anderen en moedigen ze aan.

Selfcare-tip 6: Neem het ‘cadeau’ niet aan

Zolang jij de negatieve opmerking van een ander níet als jouw waarheid accepteert, komt het veel minder bij je binnen en blijft de negativiteit en de leegte of pijn meer bij de ander. Op die manier tast het jouw humeur en energie niet aan.

Als je wel in de verdediging schiet, laat je de opmerking in je systeem toe. Door erop te reageren neem je in feite het cadeautje aan. Doe je dit niet? Dan blijft de ander met het cadeau opgescheept. Een ander kan je namelijk geen cadeau geven als jij het niet aanneemt. Dit beaamt de Amerikaanse bestsellerauteur en motivatiespreker Marisa Peer. Zij heeft een geweldig stappenplan om met beledigende mensen om te gaan.

Ongelukkige mensen bekritiseren anderen,
gelukkige mensen prijzen anderen en moedigen ze aan

Stap 1

Reactie: “Je bent een waardeloze blogger. Wie wil er nou zulke oersaaie onderwerpen lezen? En ze zijn ook nog eens slecht geschreven!”

Jij: “Dank je voor het delen van je mening.”

Stap 2

Reactie: “Ja ik bedoel, ik las je blog. Die ging echt nergens over, gewoon waardeloos.”

Jij: “Kun je dat nog iets meer toelichten, zodat ik je kan begrijpen?

Stap 3

Reactie: “Nee laat maar, ik bedoelde het niet zo.” Meestal neemt de afzender nu al behoorlijk gas terug. Krijg je alsnog een harde reactie terug, dan zeg je op rustige toon:

Jij: “Probeer je me te kwetsen? Het gaat je niet lukken om me slecht over mezelf te voelen, want dat laat ik niet toe.”

Op deze manier neem je iemand de wind uit de zeilen zonder dat je in discussie gaat.

Stap 4

Reactie: “Nee joh, laat maar zitten, ik heb gewoon een rotdag. En ik heb je blog eigenlijk niet eens goed gelezen.”

Stopt de ander nog steeds niet? Dan rond je het gesprek af met stap 5.

Stap 5

Jij: “Gaat het goed met je? Vaak zijn het mensen die andere negatief bekritiseren, die even helemaal niet zo blij zijn met zichzelf. Kan ik je misschien ergens mee helpen?”

Hierna reageer je niet meer op negatieve uitingen. Maar grote kans dat het al eerder gestopt is.

Selfcare-tip 7: Je hebt altijd een keuze

Realiseer je dat je altijd een keuze hebt, in iedere situatie. Hoe mensen jou behandelen is hun keuze. Hoe jij daar vervolgens op reageert is jouw keuze.

Voorkom dat je je een slachtoffer voelt van de situatie. Jouw gedachten bepalen je gevoel en jij bepaalt voor jezelf hoe jij wilt reageren.

Welk spiegel wordt jou voorgehouden?

Als jij vindt dat de ander je bijvoorbeeld respectloos behandelt, is het aan jou om je zelfrespect te handhaven. 

Selfcare-tip 7: Lees mijn andere blogs over omgaan met negatieve energie 

Bescherm jezelf tegen negatieve energie - Deel I

Bescherm jezelf tegen negatieve energie - Deel II

Accepteer dat wat er is. Laat los wat is geweest. Heb vertrouwen in wat kan zijn. 

With love, 

Bescherm jezelf tegen negatieve energie - Deel III

  • Maria schreef:

    Fantastisch!Helder en duidelijk.Goede tips

  • >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Natuurlijk, Marian'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy.